جزییات تازه از خودروهای وارداتی

۱۴۰۱/۰۳/۳۱ - ۰۳:۳۴:۲۴
کد خبر: ۱۹۰۱۲۰
جزییات تازه  از خودروهای وارداتی

تعادل |

بنابر اظهارات وزیر صمت، آیین‌نامه واردات خودرو در نوبت بررسی در هیات دولت است اما تاکید بر واردات خودروهای اقتصادی تا جایگزین خودروهای ارزان داخلی که حذف شده، مثل تیبا و سمند شود. به گفته سیدرضا فاطمی امین، خودروهای وارداتی تنها خودروهای چینی نیستند و خودروهای اقتصادی اروپایی زیر 10 هزار دلار نیز وجود دارد و گفت‌وگوهایی نیز برای انجام این کار آغازشده است. فاطمی امین همچنین در جدیدترین اظهارنظر خود شرکت‌های زیرمجموعه سایپا و ایران‌خودرو که آماده واگذاری هستند را نیز اعلام کرد. 

   آیین‌نامه واردات خودرو در صف ورود  به هیات دولت

سیدرضا فاطمی‌امین افزود: مسائل صنعت خودرو کشور مربوط به امروز و دیروز نیست و شاید بیش از پنجاه سال است که این مسائل وجود دارد، اما این موارد یک بار برای همیشه باید حل‌وفصل شوند. وی عنوان کرد: بنده از سال ۱۳۸۶ مجری طرح خودروهای فرسوده بودم، بنابراین به‌طور مستقیم با صنعت خودرو ارتباط داشتم و در آن زمان برای نخستین‌بار طرح فروش خودروهای فرسوده به‌طور جدی و عملیاتی اجرا شد و در طول یک سال بیش از ۲۲۵ هزار خودرو فرسوده از رده خارج شد درحالی که تا آن زمان تنها ۴۵ هزار خودرو فرسوده از رده خارج‌شده بود. وزیر صنعت در ادامه در خصوص واردات خودرو نیز توضیح داد: آیین‌نامه واردات خودرو در دولت مطرح‌شده و دارای ۱۰ بند است، در خصوص یکی از بندهای آن در هیات دولت ابهاماتی وجود داشت و لازم بود به کمیسیون اقتصادی برگردد و برای بازگشت دوباره به دولت باید ۳ را مرحله طی می‌کرد؛ اکنون طرح آماده این است که در دولت مطرح و بررسی شود. وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر واردات خودرو از شهریورماه بیان کرد: از زمانی که این طرح تصویب شود، دو تا سه ماه بعد عملیاتی خواهد شد و زمان زیادی نخواهد برد.

   کاهش 65  درصدی  خودروهای ناقص کف

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: این برنامه دوساله تا اواخر سال ۱۴۰۴ ادامه دارد، یعنی از سال ۱۴۰۲ این موضوع تغییر پیدا خواهد کرد و در واقع نقطه عطف همین بازه زمانی است و در این دوسال با تمرکز، مسائل عمده رفع خواهد شد و این صنعت برای مردم به یک حوزه رو به رشد و قابل افتخار تبدیل خواهد شد.

فاطمی امین اضافه کرد: از ابتدای امسال تا ۱۸خردادماه تعداد خودروهای ناقص کف حدود ۴۷ هزار دستگاه بوده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۱۳۷ هزار دستگاه بوده است، یعنی ۶۵ درصد کاهش خودروهای کف را شاهد بودیم و کاهش تولید خودروهای کف به معنی نظم یافتن تولید و زنجیره تولید است. وی عنوان کرد: در ماه‌های آبان و آذر سال گذشته، تعداد خودروهای کف ۱۷۰ هزار دستگاه بود و به یک مساله ملی تبدیل‌شده بود به‌طوری‌که نهادهای نظارتی نسبت به این مساله اخطار دادند و پیگیری کردند.وزیر صمت در ارتباط با آمار خودروهای کامل نیز گفت: امسال در این مقطع تولید ۱۴۴ هزار دستگاه خودرو کامل شده است درحالی که سال گذشته به آمار به ۳۸ هزار دستگاه خودرو رسید.

   خودروهای وارداتی زیر10هزار دلار

فاطمی امین در خصوص مشخصات خودروهای وارداتی گفت: ما بر واردات خودروی اقتصادی تأکید داریم یعنی خودروهایی که زیر ده هزار دلار باشند؛ زیرا می‌خواهیم پژو، سمند و تیبا را از رده خارج کرده و خودروهایی مانند تارا و شاهین که قیمت‌های بالاتری نسبت به خودروهای اقتصادی دارند را جایگزین کنیم، پس لازم است برای قشری از جامعه که خودروهایی ارزان‌تر می‌خواهند محصول داشته باشیم؛ بنابراین در این آیین‌نامه تمرکز ویژه کردیم که خودروهای اقتصادی ارزان‌تر وارد شود تا هم نیاز مردم را پوشش دهند و هم به‌تدریج به سمت ساخت داخل برویم و نقص ترکیب محصولات داخلی را با از رده خارج کردن خودروهایی باقیمت پایین اما بی‌کیفیت و جایگزین کردن یک خودروی اقتصادی باکیفیت، برطرف کرده و سبد محصولات را کامل کنیم. وی افزود: خودروهای وارداتی تنها خودروهای چینی نیستند و خودروهای اقتصادی اروپایی زیر 10 هزار دلار نیز وجود دارد و گفت‌وگوهایی نیز برای انجام این کار آغازشده است.وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر واردات خودرو از شهریورماه بیان کرد: از زمانی که این طرح تصویب شود، دو تا سه ماه بعد عملیاتی خواهد شد و زمان زیادی نخواهد برد.وزیر صمت ادامه داد: پس از تحریم‌هایی که بر روسیه اعمال شد، جلساتی با شرکت‌های روسی برگزار شد و آنان به‌شدت علاقه‌مند به واردات قطعه از ایران هستند؛ گفت‌وگوها بین شرکت‌های ایرانی و روسی در حال انجام بوده و نقش وزارت صمت در آن تسهیلگری است. وی اضافه کرد: وضعیت امروز صنعت خودرو آن چیزی نیست که بنده به عنوان وزیر آن را تایید کنم، اما حرکت در مسیری که آغازشده پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته است.

    عصای موسی نداریم

وزیر صمت با اشاره به برنامه دوساله برای حل مشکلات صنعت خودرو گفت: بخشی از این برنامه از مهرماه سال گذشته آغازشده و تا پایان سال 1401 ادامه خواهد یافت و در این مرحله به دنبال اصلاح ساختار صنعت خودرو و ثبات بخشی در تولید هستیم، البته اکنون به ثبات بخشی در تولید خودرو رسیده‌ایم و این روند تداوم خواهد یافت. وی عنوان کرد: از نیمه دوم امسال بیشترین تمرکز درباره کیفیت خودرو خواهد بود؛ البته اکنون کیفیت در حال بهبود است، اما آمار ملموس نیست، یعنی بر اساس حرکت و گزارش‌های رسمی که متعلق به وزارت صمت است، اعلام‌نشده و از سوی بخش خصوصی بوده است. فاطمی امین اضافه کرد: نمودار‌های کیفیت رو به رشد هستند، اما نمی‌توان آن را بیان کرد، زیرا قابل‌لمس نیست؛ اما از آذر و دی‌ماه امسال این تغییر کیفیت برای مردم ملموس‌تر خواهد بود، بنابراین هیچ‌کسی دارای عصای موسی نیست که مسائل چهل ساله یک صنعت را یک شبه حل کند و ناگزیر هستیم که مسائل را اولویت‌بندی کرده و به ترتیب روبه‌جلو حرکت کنیم. 

    شرکت‌های آماده واگذاری  مشخص شدند

فاطمی امین، همچنین دراظهارات یکشنبه شب خود اعلام کرد که صحبت مردم در خصوص تعلق خودروسازان به دولت هم می‌تواند درست باشد و هم می‌توان گفت که این‌طور نیست، اما برای از بین رفتن این شائبه از اسفند سال گذشته (۱۴۰۰) اقدامی انجام شد که بر اساس آن مرکز کانون وکلا و کارشناس رسمی قوه قضاییه تمام اموال مربوط به ایران‌خودرو و سایپا را قیمت‌گذاری کردند و نزدیک به ۷۰۰ ابلاغ در سایپا و ۶۰۰ ابلاغ در ایران‌خودرو برای کارهای مختلف صادر شد. امیدواریم در هفته آینده قیمت‌گذاری تمام اموال این دو شرکت به‌پایان برسد تا بلافاصله واگذاری را آغاز کنیم، به‌طوری‌که در مرحله نخست شرکت‌های پارس‌خودرو، موندرو، سایپا سیترون و ایران‌خودرو خراسان خواهند بود و سهام مدیریتی واگذار خواهد شد. در اصل به سمتی خواهیم رفت تا اصلاح ساختار مدیریتی در صنعت خودرو محقق شود.

   اتصال گمرک به سامانه تجاری  انجام می‌شود

وی افزود: سامانه جامع تجارت یکی از مهم‌ترین سامانه‌های اقتصادی کشور است، از سال گذشته ۵۰ میلیون سند (انواع فاکتورها و رسیدهای تراکنش) در این سامانه ثبت‌شده درحالی که از اول ایجاد این سامانه تا سال قبل، ۳۰ میلیون سند ثبت‌شده بود، یعنی ما در یک سال یک و نیم برابر سال‌های گذشته سند ثبت کردیم، این سامانه روزانه ۵ میلیون تراکنش دارد که کار بسیار گسترده‌ای است؛ همه دستگاه‌ها به‌غیراز گمرک که دارای یک مشکل داخلی است به این سامانه متصل هستند و ما به جد پیگیر هستیم داده‌ها تبادل شوند، اما هنوز به سطح مورد انتظار نرسیده‌ایم.وی در ادامه در خصوص پنجره واحد نیز عنوان کرد: همه خدمات صنعت معدن تجارت در درگاه ملی مجوزها به پنجره واحد متصل هستند، مصوبه قانون بودجه امسال این است که تا شهریورماه فرصت داریم تا با تعریف رمز واحد به سیستم‌ها وارد شویم.فاطمی امین ادامه داد: سامانه جامع تجارت یکی از مهم‌ترین سامانه‌های کشور است، فقط در طول سال گذشته بیش از ۵۰ میلیون سند در این سامانه ثبت‌شده که با توجه به رقم ثبت حدود 30 میلیون سند درگذشته، بیش از یک و نیم برابر سال‌های گذشته بوده است.وزیر صمت تصریح کرد: روزانه حدود ۵ میلیون تراکنش در سامانه جامع تجارت انجام می‌شود و تمامی دستگاه‌ها به‌جز گمرک به آن وصل است که در حال پیگیری هستیم تا گمرک نیز به‌صورت کامل به این سامانه متصل شده و اطلاعات لازم ردوبدل شود. فاطمی امین گفت: با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص ایجاد پنجره واحد خدمات حداکثر تا شهریورماه این موضوع عملیاتی می‌شود.

 

ارسال نظر