رویداد

۱۴۰۰/۰۹/۲۰ - ۰۳:۲۸:۳۲
کد خبر: ۱۸۴۸۳۴

تکمیل فاز دوم سند آمایش ۱۲ استان

مسوول طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری وزارت صمت با اشاره به تکمیل فاز دوم سند آمایش ۱۲ استان، گفت: ظرفیت‌های بالقوه استان‌ها احصا می‌شود. احمد تشکینی در نشست مدیران و تشکل‌های اقتصادی و صنعتی استان لرستان گفت: فاز دوم طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری برای حدود ۱۲ استان نهایی شده و تا پایان ماه جاری این چارچوب برای کل استان‌ها نهایی می‌شود. وی اظهار کرد: کار ما در امتداد سند آمایش ملی است که سازمان برنامه‌وبودجه طی سال گذشته ابلاغ کرده است. وی افزود: فرآیند اجرایی این طرح بدین صورت است که موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی به عنوان نماینده وزارتخانه با سازمان‌های صمت استان‌ها در ارتباط بوده و محوریت این طرح موسسه و سازمان‌های صمت استان‌ها است. تشکینی تصریح کرد: در زمینه اجرای طرح آمایش برای تمام نمایندگان مجلس نامه ارسال شده است تا پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های حوزه انتخابیه خودشان را به موسسه ارایه دهند. رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صمت افزود: در هر استان به تفکیک شهرستان‌ها پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بالقوه احصا می‌شود و بعد از اتمام فاز نخست، فاز دوم شروع می‌شود تا بر اساس آن پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های طرح‌های حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت داخلی و خارجی شهرستان‌ها عملیاتی و اجرایی شود. وی توسعه و اجرای ۶۰ درصد طرح‌های نیمه‌تمام، شناسایی فعالیت‌های جدیدی که امکان رقابت‌پذیری در استان و شهرستان‌ها را دارند، احیا معادن و توسعه زیرساخت‌ها و شهرک‌های صنعتی را از جمله اقدامات مهم اجرای طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری دانست.

صادرات سیگار نزدیک به ۴ برابر شد

ایسنا| جدیدترین آمار منتشره از سوی وزارت صمت حاکی از افزایش حدود ۱۴ درصدی تولید سیگار، کاهش ۴۶ درصدی برآورد قاچاق و حدود چهار برابر شدن صادرات سیگار در نیمه نخست امسال است. روند قاچاق سیگار در سال ۱۳۹۸ کاهشی بود، به‌طوری که برآورد وزارت صمت از میزان قاچاق سیگار نسبت به سال ۱۳۹۷ حدود ۳۹ درصد کاهش یافته بود، اما در سال گذشته با مشکلاتی که به دلیل عدم تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه در زمینه تولید این محصول ایجاد و منجر به توقف تولید در هشت واحد از ۱۵ واحد تولید محصولات دخانی شد، قاچاق سیگار رو به افزایش گذاشت، ‌تا جایی که در اردیبهشت ۱۳۹۹ برآوردها از میزان قاچاق سیگار نزدیک به دو برابر دو ماهه اول سال ۱۳۹۸ بود. اما از بهمن سال گذشته میزان افزایش قاچاق تک رقمی شد و در مجموع قاچاق سیگار در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ کاهش ۳۵.۹ درصدی داشته است. جدیدترین آمار منتشر شده درباره وضعیت تولید و قاچاق سیگار در سال ۱۴۰۰ نیز نشان می‌دهد در نیمه اول امسال بیش از ۲۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون نخ سیگار تولید شده که نسبت به تولید بیش از ۲۵ میلیارد نخ در مدت مشابه سال قبل، ۱۴ درصد افزایش داشته است. همچنین در حال حاضر ۲۴ واحد تولید سیگار فعال هستند که نشان می‌دهد دو واحد به تولیدکنندگان اضافه شده است. در پی این افزایش تولید و با توجه به اینکه میزان مصرف شش ماهه سیگار ۳۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون نخ برآورد شده و همچنین توقف واردات رسمی سیگار از سال ۱۳۹۷، برآورد قاچاق سیگار هم با ۴۶ درصد کاهش، از هفت میلیارد و ۴۵۰ میلیون نخ سیگار در شش ماهه اول سال قبل به چهار میلیارد و ۵۰ میلیون نخ سیگار در مدت مشابه امسال رسیده است. همچنین آمارها نشان می‌دهد طی نیمه اول امسال، صادرات سیگار با افزایش ۲۸۷ درصدی به ۲۷۵ میلیون نخ رسیده است. صادرات سیگار در مدت مشابه سال گذشته ۷۱ میلیون نخ بوده است. البته باوجود افزایش چشمگیر، همچنان رقم صادرات ناچیز است.

چرا امکان گرانی بیشتر زعفران وجود دارد؟ 

عضو هیات رییسه شورای ملی زعفران با بیان اینکه یکی از دلایل افزایش نرخ به کمبود عرضه برمی‌گردد، تصریح کرد: خشکسالی میزان تولید را کم کرد اما اگر سیاست‌گذاری مدونی در زمینه تولید، عرضه و صادرات داشتیم شاید یک پای این محصول نمی‌لنگید. از همین روی باید 10 سال پیش طرح جامع زعفران را عملیاتی می‌کردیم. به گفته وی، در حال حاضر همه تلاش دارند که گرانی‌های اخیر زعفران را به گردن شورای ملی زعفران بیندازند این در حالی است که این شورا هیچ نقشی در قیمت گذاری ندارد و مطالبه‌گر حقوق تولیدکننده و صادرکننده است . حسینی خاطرنشان کرد: تا سال 1399 ایران بر بام بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران ایستاده بود. باید این موقعیت را حفظ کنیم البته نه با ارزان فروشی و خام فروشی. وی بابیان اینکه باید با سیاست‌های دقیق موقعیت خود را در بازارهای جهانی ثابت نگه داریم، افزود: زعفران با مصرف آب کمتر می‌تواند برای کشاورزان درآمد قابل توجه ایجاد کند. پس باید از تولیدکنندگان حمایت کنیم. بنا به اظهارات حسینی، می‌توان مصرف کننده داخلی را قانع کرد که زعفران را با قیمت معقول خریداری کند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت فعلی زعفران در بازار جهانی باعث خواهد شد که ما بازارهای خود را از دست بدهیم؟ خاطرنشان کرد: زعفران کیلویی بالای 1000دلار عرضه می‌شود و هنوز هم کشش دارد که نرخ زعفران بالاتر برود.

 

ارسال نظر