اخبار مهم

۱۳۹۹/۱۰/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۰۰۵

قیمت اقلام اساسی  23 تا 120 درصد پرواز کرد

مهر| بررسی وضعیت قیمت برخی از کالاهای اساسی طی ۹ ماه سال جاری نشان می‌دهد که قیمت هر کیلوگرم برنج پاکستانی باسماتی درجه یک در آذر سال گذشته ۱۲ هزار و ۳۵۰ تومان بوده که در آذر امسال با ۹۸ درصد افزایش به ۲۴ هزار و ۴۵۹ تومان رسیده است. قیمت هر کیلوگرم برنج تایلندی نیز از ۷ هزار و ۸۱۵ تومان در آذر ماه سال گذشته با ۱۲۰ درصد افزایش به ۱۷ هزار و ۱۹۲ تومان در آذر ماه امسال رسیده است. برنج ایرانی از جمله برنج طارم و برنج هاشمی درجه یک نیز در یک سال گذشته در بازه زمانی آذر ۹۸ تا آذر ۹۹ به ترتیب ۴۶.۷ و ۴۶.۲ درصد افزایش قیمت داشته است. به شکلی که هر کیلوگرم برنج طارم که در آذر پارسال ۲۲ هزار و ۸۰۴ تومان بوده در آذر امسال به ۳۳ هزار و ۴۴۹ تومان و هر کیلوگرم برنج هاشمی درجه یک که در آذر پارسال ۲۲ هزار و ۴۸۸ تومان بوده در آذر امسال به ۳۲ هزار و ۸۷۵ تومان رسیده است. قیمت هر کیلوگرم شکر سفید با ۶۷.۷ درصد افزایش قیمت از ۵ هزار و ۶۴ تومان در آذر ۹۸ به ۸ هزار و ۴۹۲ تومان در آذر امسال رسید. قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ تازه نیز با ۹۳.۱ درصد افزایش قیمت از ۱۲ هزار و ۷۳۶ تومان در آذر ۹۸ به ۲۴ هزار و ۵۸۹ تومان در آذر ۹۹ افزایش یافت. در بازه زمانی مذکور قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله ۲۵.۴ درصد و قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی ۲۳.۷ درصد افزایش یافته است. به شکلی که نرخ هر کیلوگرم گوشت گوساله از ۷۶ هزار و ۵۲۱ تومان در آذر پارسال به ۹۵ هزار و ۹۳۱ تومان در آذر امسال و هر کیلوگرم گوشت گوسفندی از ۸۹ هزار و ۳۰۹ تومان در آذر پارسال به ۱۱۰ هزار و ۴۷۳ تومان در آذر امسال رسید. قیمت شکر بسته بندی نیز در آذر امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۳.۸ درصد افزایش قیمت داشته و از ۵ هزار و ۵۰۹ تومان به ۸ هزار و ۴۷۴ تومان رسیده است.

شکر 1500 تومان گران‌تر شد

فارس| علی بهره مند رییس اتحادیه قنادی، شیرینی و کافه قنادی با تایید افزایش قیمت شکر، گفت: قیمت شکر در بازار عمده فروشی از حدود دو هفته پیش افزایش یافته و از 8 هزار تومان به 9 هزار و 500 تومان رسیده است. وی افزود: علیرغم اینکه ستاد تنظیم بازار در آبان ماه سال جاری قیمت مصوب هر کیلوگرم شکر درب کارخانه را 6 هزار و 650 تومان اعلام کرده بود، اما خبری از شکر با قیمت مصوب نیست و سهمیه‌ای با این قیمت به اتحادیه اختصاص نیافته است. یک فعال صنفی در بازار نیز گفت: با قطع توزیع شکر با قیمت مصوب در بازار قیمت هر کیلوگرم شکر در بازار از دو هفته پیش تاکنون 1500 تومان افزایش یافته است. وی افزود: در حدود دو هفته پیش بنکداران هر کیسه 10 کیلویی شکر را به قیمت 80 هزار تومان خریداری می‌کردند که با توجه به افزایش اخیر، اکنون قیمت آن به حدود 94 هزار تومان رسیده است. وی بیان داشت: بنکداران نیز با احتساب سود در نظر گرفته شده هر کیلوگرم شکر را با 100 الی 200 تومان سود به خرده‌فروشان عرضه می‌کنند و به این ترتیب هر کیسه شکر 10 کیلویی به قیمت 95 الی 96 هزار تومان به خرده‌فروشان عرضه می‌شود.

واگذاری تعیین قیمت کره  به واحدهای تولیدی

فارس| علیرضا رستمی، مدیرکل نظارت بر محصولات کشاورزی سازمان حمایت، درباره افزایش قیمت کره خوراکی در بازار گفت: بر اساس مفاد تبصره 2 ذیل دستور تصمیمات متخذه در یکصد و سیزدهمین جلسه کارگروه تنظیم بازار ابلاغی طی نامه مورخ 99.9.1، کره از فهرست اقلام گروه اول کالاهای مشمول خارج و به گروه دوم منتقل شده و بر این اساس قیمت‌گذاری این کالا براساس ضوابط قیمت‌گذاری مصوب هیئت تعیین و تثبیت قیمت‌ها به عهده واحدهای تولیدی است. همچنین با افزایش تقاضا، قیمت چربی در بازار داخلی و متناسب با آن قیمت کره حاصل از چربی نیز افزایش یافته است .وی اظهار داشت: براساس مصوبات از گروه تنظیم بازار قیمت مصوب هر کیلو چربی شیر نیز از 500 هزار ریال به 600هزار ریال افزایش یافته و در حال حاضر و متناسب با هزینه‌های مترتب در تولید و عرضه و با توجه به نرخ چربی شیر، قیمت کره در بسته بندی‌های 100 گرمی حداکثر معادل یکصد هزار ریال در حال عرضه می‌باشد .

کمبود تخم مرغ نداریم  نشتی داریم

ایسنا| رییس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با بیان اینکه وزارت جهاد و وزارت صمت برنامه‌ای برای ساماندهی بازار تخم مرغ ندارند، اظهار کرد: هیچ کمبودی در تولید تخم مرغ نداریم و آن چیزی که بازار تخم مرغ در حال حاضر دچار آن شده است دلال بازی و بی برنامگی است. وی ادامه داد: براساس اعلام میادین روزانه ۴۰ تن تخم مرغ نیاز است، اما ما روزی بیش از ۱۰۰ تن تخم مرغ در میادین توزیع می‌کنیم و به نظر می‌رسد همه این‌۱۰۰ تن تخم مرغ با قیمت مصوب به دست مصرف کنندگان نمی‌رسد و سر از بازار آزاد در می‌آورند. وی با اشاره به اینکه در توزیع تخم مرغ نشتی وجود دارد، گفت: این آمادگی را داریم برای جلوگیری از نشت تخم مرغ‌های تنظیم بازاری به بازار آزاد، بر روی تخم مرغ‌های توزیع شده با نرخ مصوب دولتی عبارت تنظیم بازاری درج کنیم. با این اقدام قطعا این تخم مرغ‌ها سر از بازار آزاد درنخواهند آورد.

 

ارسال نظر