اخبار

۱۳۹۸/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۱۷۳

لزوم پایش مستمر وضعیت واحدهای صنعتی

شاتا| معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: پایش مستمر وضعیت واحدهای صنعتی فعال در سطح کشور باید در دستور کار سازمان‌های استانی قرار گیرد. فرشاد مقیمی با تاکید بر لزوم جلوگیری از بروز هرگونه چالش در فرآیند تولید، کاهش بوروکراسی اداری و تسهیل خدمات را در این چارچوب کاملا کارساز توصیف کرد. او با اشاره به ابلاغ بخشنامه تسویه و تهاتر بدهی‌های دستگاه‌ها به واحدهای صنعتی توسط معاون رییس‌جمهور افزود: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، استان‌ها اجرای این بخشنامه را در اولویت کاری خود قرار دهند تا بخشی از مشکلات واحدهای صنعتی مرتفع شود. شناسایی مشکلات بین دستگاهی و ارایه راهکارهای اجرایی باید در اولویت باشد تا اقدام در رفع مشکلات در سطح ملی تسریع شود. معاون وزیر صمت با تاکید بر بهره مندی از پتانسیل‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اضافه کرد: این ستاد پایگاه مناسبی برای عارضه یابی وضعیت صنایع کشور بوده و باید از این بستر برای پایش بهتر شرایط تولید و وضعیت واحد‌های صنعتی کشور و رصد مشکلات واحدهای فعال در راستای جلوگیری از بروز مشکلات برای این دسته از واحدهای صنعتی نهایت بهره را ببریم. مقیمی تصریح کرد: از ظرفیت‌های ستاد تسهیل علاوه بر رفع مسائل واحدهای مشکل دار، باید برای رفع موانع واحد‌های فعال و موفق هم استفاده کنیم.

نوسازی و بازسازی واحد‌های پوشاک و نساجی

شاتا| مدیرکل دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صمت از فعال بودن 7 هزار و 900واحد تولیدی در حوزه صنایع نساجی و پوشاک در کشور با ظرفیت اشتغال بیش از ۲۶۰ هزار نفر خبر داد و گفت: دارا بودن رتبه ۵۹ از ۱۶۰ کشور در صادرات محصولات نساجی و پوشاک و سهم ۱.۹ درصدی از صادرات غیر نفتی از جمله پتانسیل‌های صنعت نساجی و پوشاک در کشور است. افسانه محرابی در گردهمایی معاونین صنایع استان‌ها به سیاست‌های تولید و تجارت نساجی و پوشاک اشاره و عنوان کرد: پیگیری تامین مواد اولیه مورد نیاز این صنعت از طریق ثبت سفارشات و در صورت لزوم تعامل با بانک مرکزی و گمرک، حمایت منطقی از تولید در جهت رقابت پذیر شدن محصولات تولیدی، اجرایی کردن برنامه تعمیق ساخت داخل در جهت جلوگیری از خروج ارز از طریق کاهش واردات، از سیاست‌های اتخاذی در این حوزه است. او با تاکید بر مبارزه با قاچاق کالاهای نهایی این صنعت توضیح داد: جلوگیری از واردات کالاهای دارای تولید مکفی از جمله پوشاک و کفش انواع کفپوش کالای خواب و پتو به منظور تقویت و پشتیبانی از واحدهای تولیدی و برای جلوگیری از خروج ارز در شرایط کنونی صورت می‌پذیرد. محرابی عمده کشورهای مقصد صادرات در سال ۹۷ را کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه و آذربایجان معرفی کرد: و گفت در سال گذشته کل صادرات صنایع نساجی و پوشاک کشور به ارزش حدود 1.1 میلیارد دلاربوده است.

احداث شهرک‌های مرزی مشترک با کشورهای همسایه

ایسنا| مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از احداث شهرک‌های مرزی مشترک با کشورهای همسایه خبر داد و گفت: اکنون سه کشور ترکیه، عراق و آذربایجان برای موضوع شهرک‌های مرزی مشترک با ایران در نظر گرفته شده‌اند. در این زمینه یکسری تسهیلات در ایران برای سرمایه‌گذاران آن کشور فراهم خواهد شد و بالعکس در کشور مورد نظر نیز تسهیلاتی برای سرمایه‌گذاران ایرانی فراهم می‌شود. محسن صالحی‌نیا اظهار کرد: اکنون دو شهرک با کشور آذربایجان تفاهم‌نامه منعقد شده و در این زمینه تجربیات خوبی به دست آمده که می‌توان برای دیگر شهرک‌های مرزی مشترک نیز استفاده کرد. برای استان خوزستان نیز این آمادگی وجود دارد که شهرک صنعتی مورد نظر را انتخاب و به طرف عراقی معرفی کرد تا بحث شهرک‌های مرزی مشترک در استان خوزستان نیز پیگیری و پیش رود. او تصریح کرد: در سیاست‌های کلان وزارت صنعت به دنبال حمایت از استقرار واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی هستیم، زیرا در شهرک‌ها می‌توانیم به صورت متمرکز عمل و زیرساخت‌ها را نیز تکمیل کنیم. معاون وزیر صنعت گفت: در شهرک‌های صنعتی با توجه به تمرکز در استقرار واحدها به خوبی می‌توان مشکلات آنها را رصد کرد و از این رو از استقرار واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی حمایت می‌کنیم.

وعده پرداخت تسهیلات به قطعه‌سازان محقق شد

ایرنا| دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: پرداخت ۸۴۴ میلیون یورو ارز وعده داده شده به قطعه‌سازان، با پیشگام شدن یکی از بانک‌های عامل و اقدام یکی از قطعه‌سازان به جریان افتاده و انتظار می‌رود طی یک تا 2 هفته آینده نخستین پرداختی ارزی در این زمینه آغاز شود. مازیار بیگلو افزود: این نقدینگی ارزی که زمان آن در تاریخ ۳۱ خرداد ماه امسال منقضی شده بود، با درخواست تمدید آن تا پایان بهمن ماه موافقت شده و ایران خودرو و سایپا نیز پس از آن اقدام‌های لازم برای دریافت آن را آغاز کردند. به گفته او، مشکل بانک‌های عامل برای دریافت این ارز همچنان باقی است و تاکنون فقط یکی از بانک‌ها موافقت خود را برای دادن این تسهیلات اعلام کرده است.

 

ارسال نظر