اخبار

۱۳۹۸/۰۳/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۶۱۲

آغاز ساخت شهرک‌های کفش

وزارت صنعت| مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت از آغاز ساخت شهرک‌های تخصصی کفش در استان‌های «قم» و «تبریز» خبر داد. افسانه محرابی با اعلام این خبر افزود: اواخر سال گذشته کارگروه ملی کفش تشکیل شد. این کارگروه در قطب‌های اصلی تولید کفش از جمله استان‌های «قم»، «تهران»، «تبریز»، «خراسان رضوی»، «اصفهان» و «زنجان» مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی کفش را پیگیری می‌کند. او تصریح کرد: به منظور ساماندهی و تمرکز واحدهای تولیدی، تسهیل تامین مواد اولیه و تسهیل توزیع، ساخت شهرک‌های تخصصی کفش در برنامه کاری وزارت متبوع قرارگرفت که ساخت این شهرک‌ها در استان‌های قم و تبریز آغاز شده است.

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت بیان کرد: «PU» یکی از مهم‌ترین مواد اولیه صنعت کفش است که تماماً وارداتی بوده است. سال گذشته دو واحد تولید‌کننده PU در تهران و تبریز به بهره‌برداری رسید که در صورت تامین مواداولیه پتروشیمی واحدهای مذکور، بخش عمده‌ای از نیاز داخل تأمین خواهد شد. البته در این مدت به‌طور مداوم تامین مواد اولیه این واحدها را از پتروشیمی پیگیری کرده‌ایم.

«کارخانه کاله» در عراق سوخت

فارس | دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق خبر داد: کارخانه فرآورده‌های لبنی کاله در عراق که روزانه 10 تن انواع محصولات لبنی را روانه بازار عراق می‌کرد، در آتش سوخت. سیدحمید حسینی گفت: این کارخانه که در حاشیه شهر کربلا واقع شده بود، روز گذشته در آتش سوخت و براساس شنیده‌ها خسارت سنگینی بر این کارخانه وارد شده است. به گفته حسینی، به گفته سرکنسول ایران در عراق و همچنین مقامات کشور عراق 25 درصد از این کارخانه در آتش سوخته است، اما براساس اطلاعات دیگر تمام این کارخانه در آتش سوخته و از بین رفته است.

او با اشاره به اینکه کارخانه فرآورده‌های لبنی کاله از 2 سال پیش فعالیت خود را در کشور عراق آغاز کرد، بیان کرد: این کارخانه ظرفیت تولید 500 تن شیر، 300 تن دوغ، 100 تن پنیر، 100 تن خامه، 100 تن سوسیس و کالباس را داشت. حسینی بیان کرد: میلیون‌ها دلار برای ساخت این کارخانه در عراق سرمایه‌گذاری شده بود و به سرعت در حال توسعه بود که متاسفانه در آتش سوخت. او افزود: این کارخانه روزانه 10 تن انواع مواد لبنی تولید و روانه بازار عراق می‌کیرد و برند این کارخانه به برند شناخته شده‌ای در کشور عراق تبدیل شده بود. دبیرکل اتاق مشترک ایران وعراق اظهار کرد: شب گذشته ملاقاتی با آقای سلیمانی مدیرعامل کاله داشتم و براساس گفته‌های او، این کارخانه بین 80 تا 100 میلیون دلار خسارت دیده است. حسینی با بیان اینکه سازمان‌های دولتی و مراکز اطلاعاتی عراق باید پیگیر علت وقوع حادثه شوند، گفت: متاسفانه کارخانه فرآورده‌های لبنی کاله در عراق به دلیل اینکه هنوز به بهره‌برداری کامل نرسیده بود، فاقد پوشش بیمه‌های ایران و حتی صندوق ضمانت صادرات بوده است.

لزوم ایجاد بازارهای جدید برای صادرات فرش

شاتا| رییس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به تاثیر نامطلوب تحریم‌های ظالمانه امریکا و مشکلات ارزی پیش روی صادرات فرش دستباف گفت: ایجاد بازارهای جدید برای صادرات فرش دستباف با هدف رونق دوباره این هنر- صنعت بسیار ضروری است. فرشته دستپاک افزود: ۳۰ درصد صادرات فرش دستباف کشور به مقصد امریکا بود که از مرداد سال گذشته با اعمال تحریم‌های جدید این بازار جهانی از دست رفت.

او با بیان اینکه سایر مشتریان خارجی فرش دستباف ایران نیز با دنباله روی از سیاست‌های خصمانه امریکا از خرید فرش ایرانی خودداری می‌کنند، اظهار کرد: برای بهبود وضعیت فرش دستباف علاوه بر رونق بازارهای داخلی باید کشورهای دیگری برای صادرات فرش جایگزین و مشتریان خارجی جدید پیدا کنیم. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص رونق تولید، سیاست‌های مرکز ملی فرش بر اساس رونق داخلی و تقویت فرش دستباف و توسعه صادرات تنظیم شده و برنامه‌های رو به رشدی در این زمینه اجرا خواهد شد. دستپاک گفت: فرش دستباف یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های اقتصادی کشور است که باید با همت مضاعف و مدیریت مطلوب در بازارهای داخلی و خارجی دوباره رونق گیرد و هویت و اصالت گذشته خود را بازیابد.

رییس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اهمیت فرش دستباف تکاب ادامه داد: فرش دستباف افشار با پیشینه بیش از یک هزار ساله از بافه‌های نفیس و ماندگار کشور به شمار می‌رود که با ذوق و هنر و فرهنگ مردمان این شهر گره خورده است. این در حالی است که اکنون 2 میلیون نفر ایرانی در بخش فرش دستباف فعالیت می‌کنند. در عین حال، آذربایجان غربی در طول سالیان گذشته در صنعت فرش جزو استان‌های مطرح بوده است، به‌طوری که فرش افشار تکاب و فرش ماهی خوی برندهای آن محسوب می‌شود که در صورت برنامه‌ریزی بلندمدت و حمایت از فعالان این حوزه می‌توان به شکوفایی این صنعت وهنر مردمی در استان امیدوار شد.

 

ارسال نظر