فروش خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه

۱۴۰۱/۱۲/۰۴ - ۰۲:۵۵:۱۱
کد خبر: ۱۹۹۳۸۰
فروش خودروهای وارداتی  در سامانه یکپارچه

تعادل|

وزارت صمت وعده داده بود که تا پایان سال جاری ۱۰ درصد از خودروهای وارداتی را عرضه خواهد کردو حال با گذشت چند روز از آخرین ماه از سال جاری، هنوز سازوکار فروش خودروهای خارجی مشخص نیست.

البته سخنگوی وزارت صمت درباره نحوه عرضه خودروهای وارداتی به خبرگزاری‌ها گفته است که ثبت‌نام برای فروش خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه فروش خودرو در هفته آینده انجام و جزییات طی روزهای آتی اطلاع‌رسانی خواهد شد. بدین‌ترتیب مسیر بورس کالا برای فروش خودروهای وارداتی بسته و کنار رفت. این درحالی است که پس از ابلاغیه معاون اول رییس‌جمهوری، عبارت «خودروهای وارداتی صرفاً در بورس کالا عرضه می‌شوند» از بند ٢ آیین‌نامه واردات حذف شد؛ گمانه‌زنی‌ها بر این اساس بود که شاید در کنار بورس کالا، روش دیگری هم تعیین شود اما امروز نقطه پایان همه این گمانه‌زنی‌ها بود و سامانه یکپارچه تنها مسیر فروش خودروهای وارداتی خواهد بود.

    سرنوشت خودروهای وارداتی چه شد؟

سال ۹۷ بنا به محدودیت‌های ارزی تحمیل شده به کشور و طبق تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، واردات خودرو تا ۳۱ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ ممنوع اعلام شد. با روی کار آمدن دولت سیزدهم، فاطمی امین وزیر صمت سال گذشته وعده داد که تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۱ واردات خودرو تعیین تکلیف و آیین نامه‌ای به این منظور تصویب خواهد شد. در نهایت اوایل شهریور ماه آیین نامه واردات خودرو به تصویب هیات دولت رسید و اعلام شد که یک میلیارد یورو ارز برای واردات خودرو در نظر گرفته شده است که این خودروها شامل خودروهای اقتصادی با دامنه قیمتی زیر ۱۰ هزار یورو و خودروهای بین ۱۰ تا ۲۰ هزار یورو می‌شود. پس از نهایی شدن کارهای قانونی واردات، ۲۹ شرکت مجوز واردات گرفتند و طی یکی دو ماه گذشته نیز فیلم‌هایی از ورود تعداد محدودی خودروی خارجی به کشور منتشر شد.

در همین راستا نیز وزارت صمت اعلام کرد که طبق برنامه‌ریزی‌ها مقرر شده که «۲۰۰ هزار دستگاه خودرو طی شش ماه آینده وارد کشور شود که تا پایان امسال، ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو و در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۲ نیز ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی دیگر وارد کشور می‌شود.» طبق برنامه‌ریزی‌های وزارت صمت، در سال جاری، قرار بود حدود ۱۰ درصد از خودروهای وارداتی از هفته سوم دی‌ماه به‌صورت تحویل فوری (۳ ماهه) از طریق بورس کالا به فروش برسد؛ با این حال بورس مسوولیت ریسک فروش را برعهده نگرفت؛ مجید عشقی رییس سازمان بورس در این ارتباط گفته بود که «ریسک‌های خاصی برای خودروهای وارداتی متصور هستیم و اگر در بورس فروخته شود و به موقع تحویل نشود مشکل ایجاد می‌شود.» بر همین اساس نیز ۲۴ بهمن ماه، هیات وزیران با اصلاح آیین نامه واردات خودرو، تصویب کرد که عبارت «خودروهای وارداتی صرفاً در بورس کالا عرضه می‌شود» از بند ٢ این آیین‌نامه حذف شود.

بنابراین خودروهای وارداتی در کنار بورس کالا از طرق دیگری نیز فروخته خواهند شد. با این حال امروز سوم اسفند ماه است و هنوز هیچ خبری در مورد نحوه عرضه خودروهای وارداتی منتشر نشده و پیگیری‌های خبرنگار مهر نیز حکایت از آن داشت که تاکنون از ۲۹ شرکت مجاز به واردات، ۱۴ شرکت اقدام به ثبت سفارش ۸۰ هزار دستگاه خودروی خارجی کرده‌اند و این عدد تا پایان سال به ۱۰۰ هزار دستگاه می‌رسد. اخبار در مورد واردات خودرو به همین جا منتهی شده و اگرچه وزارت صمت تاکید کرده بود که قرار است با عرضه بیشتر خودرو، نسبت به متعادل‌سازی بازار و نزولی کردن قیمت‌ها اقدام کند، اما هنوز اطلاعات دقیق و شفافی در مورد زمان و نحوه عرضه این خودروها به دست نیامده است.

   آغاز ثبت نام خرید خودرو‌های وارداتی

در همین حال، سخنگوی وزارت صمت از آغاز ثبت نام خرید خودرو‌های وارداتی از هفته آینده خبر داده است. به گزارش تسنیم، امید قالیباف، افزود، ثبت نام از متقاضیان خرید خودرو‌های وارداتی در سامانه یکپارچه فروش خودرو انجام خواهد شد. وی با اشاره به ثبت سفارش ۸۵ هزار دستگاه خودرو توسط شرکت‌های واردکننده گفت، شرایط و جزییات ثبت نام بصورت اطلاعیه و نشست خبری طی روز‌های آتی اطلاع‌رسانی خواهد شد. مشاور وزیر صمت راه‌اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو و عرضه خودرو‌های وارداتی در این سامانه را در راستای اجرای مصوبه اخیر دولت در خصوص روش‌های جایگزین عرضه در بورس کالا دانست و گفت، سامانه یکپارچه فروش خودرو کاملا نظارت پذیر و شفاف است و ظرفیت عرضه خودرو‌های داخلی نیز برای این سامانه پیش بینی شده است. سخنگوی وزارت صمت افزود، متقاضیان خرید خودرو‌های وارداتی باید نصف مبلغ خودرو را در حساب خود داشته باشند.

   از بازار خودرو چه خبر؟ 

بازار شب عید خودرو در کشور رونق گرفته و خرید و فروش‌ها افزایش یافته است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد، روند صعودی قیمت‌ها در بازار خودرو ادامه پیدا کرد.  در میان خودروهای داخلی، تارا اتوماتیک بیشترین رشد قیمت ریالی را ثبت کرد و ۱۶ میلیون تومان گران‌تر قیمت خورد تا امروز ۹۰۰ میلیون تومان به فروش رود. پس از آن پژو ۲۰۷ پانوراما دنده‌ای با افزایش قیمت ۱۲ میلیونی، ۷۱۷ میلیون تومان معامله شد. کمترین رشد قیمت ریالی خودروهای داخلی نیز مربوط به پراید۱۳۱ و پراید وانت ۱۵۱ با افزایش قیمت ۵ میلیون تومانی در یک روز گذشته بود. قیمت ۱۳ خودروی داخلی در این روز مورد بررسی قرار گرفت که میانگین رشد قیمت ۹ میلیونی را تجربه کردند. به گزارش تجارت نیوز، اما پژو 207i که روزها بود با ثبات قیمت همراه شد و قیمت آن در بازار تغییری نکرد، امروز ۱۱ میلیون تومان گران شد و به ۶۴۴ میلیون تومان رسید. به نظر می‌رسد این خودرو تحت تاثیر خبر توقف تولید پژو ۲۰۶ با افزایش قیمت مواجه شده است. قیمت دنا پلاس هم با ۱۵ میلیون تومان افزایش قیمت همراه و در نرخ ۷۷۳ میلیون تومان عرضه شد. پژو پارس سال، مدل ۱۴۰۰ که در روزهای گذشته جهش قیمتی زیادی را تجربه کرد، امروز نیز ۹ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به نرخ ۴۹۷ میلیون تومان در بازار خودرو کشور رسید.

لاماری که یکی از خودروهای تازه‌وارد بازار کشور است، سوم اسفند ماه رکورد جدیدی را ثبت کرد و با افزایش ۴۰ میلیون تومانی نسبت به روز ما قبل خود، به دو میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان رسید. تیبا هاچ‌بک‌ EX که از خودروهای پرطرفدار است، صبح روز گذشته چهارشنبه، 6 میلیون تومان گران و در محدوده ۳۳۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ که در روزهای گذشته با نوسان قیمت مواجه شده بود، اکنون با ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت نسبت به روزهای گذشته، در نرخ ۵۶۰ میلیون تومان به فروش رسید. کوییک R که این روزها جایگزین پراید شده و به قشر متوسط جامعه اختصاص یافته، در روزهای گذشته رکورد جدیدی را ثبت کرد و وارد کانال جدیدی شد. قیمت این خودرو به ۳۵۲ میلیون تومان رسید. خودروهای چینی نیز افزایش قیمت بالایی را تجربه کردند. شاخص این خودروها در یک روز گذشته، ۲.۱۶ درصد صعود کرده و بیشترین افزایش قیمت (ریالی) مربوط به چری تیگو ۷ بود. این خودرو امروز ۵۰ میلیون تومان گران‌تر شد و یک میلیارد و ۶۳۰ میلیون تومان معامله شد. هایما S۷ نیز امروز ۴۰ میلیون تومان بیشتر قیمت خورد و یک میلیارد و ۴۸۵ میلیون تومان داوستد شد. کمترین افزایش قیمت میان خودروهای چینی نیز با جهش ۱۰ میلیونی مربوط به چری آریزو ۵ توربو بود. 

در این میان بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین افزایش قیمت ۱۰ خودروی چینی مورد بررسی در دو روز گذشته، ۲۸ میلیون تومان بود. آنچه مشخص است اینکه روند افزایش قیمت خودرو در بازار همچنان ادامه دارد و خودروها هم‌گام با افزایش نرخ دلار گران می‌شوند. اگرچه قیمت خودرو به صورت روزانه افزایش می‌یاید، اما سطح معاملات بالاست و خرید و فروش به تعداد زیادی در بازار صورت می‌گیرد. مردم نباید برای خرید خودرو صبر کنند و خرید در همین لحظه بهتر از دو ساعت بعد است. به نظر می‌رسد این روند تا پایان سال ادامه داشته باشد. اما روند بازار در سال آینده، مانند هر سال، به اینگونه خواهد بود که دو ماه ابتدایی سال بازار در رکود قرار می‌گیرد و قیمت‌ها نیز به روند صعودی خود ادامه می‌دهند.

 

ارسال نظر