هزینه مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا ۸ میلیارد دلار در سال است

۱۴۰۱/۱۰/۱۵ - ۱۲:۲۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۱۸۶
هزینه مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا ۸  میلیارد دلار در سال است

تداوم آلودگی هوا در کلان‌شهرها باعث تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و حتی ادارات شده است. طبق اعلام وزارت بهداشت، هزینه مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا هم ۸میلیارد دلار در سال است. این تداوم آلودگی نشان داده که باید دعای باران بخوانیم چرا که مسوولان اگر می‌خواستند و می‌توانستند کاری در این زمینه انجام دهند تا به حال انجام داده بودند، اما...

داریوش گل‌علیزاده، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست در این خصوص به گزارش هواشناسی اشاره می‌کند و می‌گوید: براساس پیش‌بینی‌ سازمان هواشناسی، از پنج‌شنبه شاهد وزش باد و باران خواهیم بود و بر این اساس احتمالا از شدت آلاینده‌های هوای تهران طی روزهای پنجشنبه و جمعه کاسته خواهد شد.

او ادامه می‌دهد: همچنین پیش‌بینی‌ها می‌گوید هفته آینده نیز احتمال ورود سامانه بارشی به کشور را داشته باشیم که امیدواریم این وضعیت تغییر‌دهنده میزان آلاینده‌های هوای شهرها شود.

به گفته او طی ده سال اخیر بهترین وضعیت هوای تهران از لحاظ تعداد روزهای سالم و پاک متعلق به سال ۱۳۹۷ است که این موضوع هم به میزان باد و باران همین سال برمی‌گردد.

گل‌علیزاده می‌گوید: به‌طور کلی سال‌های ۹۰، ۹۱ و ۹۲ از لحاظ روزهای ناسالم سال‌های بدی بود که بعد از این سال‌ها به دلیل ارتقای سوخت منابع متحرک و ساکن، بهبود آلاینده‌های خودرو و خارج‌سازی و اسقاط خودروهای فرسوده، وضعیت خوبی داشتیم.

این مقام مسوول ۴ موضوع را در بهبود وضعیت هوای تهران مهم ارزیابی می‌کند: توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، کاهش وابستگی به انرژی‌های فسیلی از طریق توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و ارتقای کیفیت سوخت در خودروها و منابع متحرک و ساکن.

گل‌علیزاده همچنین معتقد است باید قوانین مربوط به ارتقای کیفیت هوا اجرا شود تا این مشکلات حل شود. او درباره این قوانین می‌گوید: اجرای قانون جامع حمل و نقل عمومی، قانون اصلاح الگوی مصرف، مصوبات دولت در این حوزه، قوانین مربوط به هوای پاک در بودجه‌های سالانه و برنامه‌های توسعه پنج‌ساله می‌تواند در بهبود کیفیت هوا در کلان‌شهرها موثر باشد که متاسفانه ما در این حوزه دچار مشکل و انباشت و بی‌توجهی به اجرای قوانین هستیم.

شاه‌کلید آلودگی هوا

وحید نوروزی، کارشناس و فعال حوزه شهری و محیط زیست در رشته‌ توئیتی در پاسخ به این سوال می‌گوید: به‌طور میانگین روزانه حدود ۱۱۱میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود. متوسط مصرف بنزین بسیاری از خودروهای در حال تردد حدود ۱۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است. خودروهای معمولی تولید روز اروپا کمتر از ۴ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کنند.

او ادامه می‌دهد: خودروهای ما سه برابر خودروهای خارجی مصرف می‌کنند. یعنی روزانه حدود ۷۰ میلیون لیتر بنزین را هدر می‌دهیم. ثروت ملی را می‌سوزانیم و آلودگی‌اش را به جان مردم می‌اندازیم. دقت کنید سالانه حدود ۲۵ میلیارد دلار و به‌عبارتی حدود ۷۵۰ هزار میلیارد تومان را می‌شود حفظ کرد اما تعمدا نمی‌کنیم.

این کارشناس می‌گوید: طبق اعلام وزارت بهداشت، هزینه مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا هم ۸میلیارد دلار در سال است. یعنی فقط دو رقم هدر رفت بنزین و خسارت سلامت در سال حدود۳۳ میلیارد دلار است. آیا تصمیم‌گیرندگان ما این اعداد را نمی‌دانند؟ هم پول مان می‌رود. هم سلامتی مردم به خطر می‌افتد. به چه قیمتی؟

افزایش 15 درصدی مراجعه به اورژانس

طبق تحقیقات آلودگی دایمی هوا به‌طور متوسط بیش از دو سال از عمر هر فرد می‌کاهد، وضعیت خطرناکی که می‌شود از افزایش مراجعه مردم به مراکز درمانی متوجه آن شد، درهمین‌باره شروین تبریزی، مسوول روابط عمومی اورژانش تهران در توضیح افزایش مراجعه‌کنندگان به اورژانس می‌گوید: در روزهای آلودگی هوا به نسبت روزهای دیگر ۱۰ تا ۱۵ درصد مراجعه بیماران افزایش یافته است. ما تقریبا از ۱۹ تا ۲۱ آذر، هزار و ۶۰۰ مریض تنفسی داشتیم که از این تعداد ۳۲۸ نفر به مراکز درمانی انتقال یافته‌اند. ۱۵ تا ۲۰ درصد نسبت به روزهای دیگر افزایش ماموریت در زمینه قلبی و تنفسی داشتیم.

تبریزی از تفاوت آماری با سال گذشته اطلاع می‌دهد: وضعیت کنونی به مدت مشابه سال قبل تقریبا حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش داشته است. کودکان و سالمندان بالای ۶۰ سال بیشترین مراجعه‌کنندگان در هفته‌های اخیر به اورژانس تهران بوده‌اند. به خصوص افرادی که با تنگی نفس و مشکلات قلبی دست و پنجه نرم می‌کنند در هفته‌های اخیر بیشترین آسیب را دیده‌اند.

سکون شدید هوا در تهران تا ارتفاع ۴۰۰ متری از سطح زمین

از سوی دیگر سازمان هواشناسی اعلام کرد: سکون شدید هوا در تهران تا ارتفاع ۴۰۰ متری از سطح زمین داده‌های ایستگاه هواشناسی جو بالای تهران نشان می‌دهد که بامداد امروز (دیروز)دمای سطح زمین تا ارتفاع ۴۰۰ متری در تهران با میزان ۲.۶ درجه سلسیوس ثابت بوده که سبب تجمع آلاینده‌ها شده است. این شرایط موجب تشدید انباشت آلاینده‌ها در نزدیک سطح زمین تا ارتفاع بیش از ۴۰۰ متری و افزایش آلودگی هوا شده است.

به‌طور معمول دمای هوا با افزایش ارتفاع کاهش می‌یابد اما در پاییز و زمستان بر اساس ویژگی‌های اقلیمی - جغرافیایی و شرایط فیزیکی جو این شرایط در بخش‌های زیادی از کره زمین معکوس یا ثابت می‌شود. این اتفاق سبب کاهش یا قطع چرخه تبادل هوا در لایه‌های مختلف جو می‌شود که در صورت وجود منابع آلاینده، عامل افزایش تجمع آلاینده‌ها و آلودگی هوا می‌شود.

 

ارسال نظر