۷۰ درصد از صیادان توان پرداخت حق بیمه را ندارند

۱۴۰۱/۰۷/۳۰ - ۰۱:۵۵:۰۸
کد خبر: ۱۹۳۶۰۰
۷۰ درصد از صیادان توان پرداخت حق بیمه را ندارند

این روزها مشکلات بیمه‌های کارگری به یکی از مسائل روز بدل شده است، حالا این مشکلات به صیادان هم رسیده، بسیاری از آنها با توجه به وضعیت اقتصادی توان پرداخت حق بیمه خود را ندارند، چرا که درصد قابل پرداخت صیادان نسبت به بقیه بیمه‌شدگان بسیار بیشتر است و این وضعیت باعث شده تا آنها بیمه خود را از دست بدهند. مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادی ایران گفت: صیادان در حال حاضر همان ۲۷درصد کامل را پرداخت می‌کنند که این مبلغ بیمه برای صیادان بسیار سنگین است. امروز چیزی حدود ۷۰درصد از صیادان توان پرداخت حق بیمه خود را ندارند و نمی‌توانند از مزایای بیمه بهره‌مند شوند. یعقوب دوجی (مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادی ایران) در مصاحبه با ایلنا، در خصوص مشکلات صیادان گفت: یکسری از مشکلات را دولت باید حل کند و یکسری دیگر از طریق ارتقای جامعه بهره‌بردار حل خواهد شد. او با تقسیم صیادان به دو گروه صیادان استان‌های شمالی و صیادان استان‌های جنوبی کشور گفت: در استان‌های شمالی صیادی پره و کیلکا و بخشی هم خاوریاری انجام می‌شود. در خصوص مشکلات صیادان باید به کاهش ذخایر اشاره کرد؛ با توجه به اینکه دریای خزر دریای کوچکی است ذخایر کاهش پیدا کرده است. 

    مشکلات معیشتی و روی آوردن به صیادی

دوجی به علتِ کاهش این ذخایر اشاره کرد و گفت: رودخانه‌ها شاهرگ اصلی دریا هستند و به جز ماهی کفال و کیلکا سایر ماهی‌ها باید در آب شیرین تخم‌ریزی کنند، اما متأسفانه با توجه به سدهایی که در بالادست‌ها زده شده است رودخانه‌ها کم آب شده‌اند، علاوه بر اینکه مشکل خشکسالی هم وجود دارد و در کنار همه اینها، مشکلات معیشتی سبب شده عده‌ بسیاری به کار صید روی بیاورند. همه اینها باعث کاهش ذخایر دریا شده است. مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادی ایران ادامه داد: تعاونی‌ها به خصوص تعاونی‌های پره از لحاظ درآمدی بسیار ضعیف شده‌اند. علی‌رغم اینکه دولت صیادان کیلکا و پره را در استان‌های شمالی تعدیل کرده اما بازهم ذخایر کم شده واین اقدامی دردی را دوا نکرد. در حال حاضر صیادی در هیچ کدام از این بخش‌ها اقتصادی نیست. او ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات اصلی به بیمه صیادان برمی‌گردد. صیادان در حال حاضر همان ۲۷درصد کامل را پرداخت می‌کنند که این مبلغ بیمه برای صیادان بسیار سنگین است. امروز چیزی حدود ۷۰درصد از صیادان توان پرداخت حق بیمه خود را ندارند و نمی‌توانند از مزایای بیمه بهره‌مند شوند.

    شغل سخت و زیان‌آور

دوجی گفت: شغل صیادی، سخت و زیان‌آور است و یک زمانی از طرف دولت این اجرا شد اما سریع کنار گذاشته شد. مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادی ایران به مشکلات صیادان جنوب کشور اشاره کرد و گفت: در مورد صیادان جنوب نیز باید بگویم که در این مناطق صید و صیادی توسط شناورها انجام می‌شود. ما ۱۲هزار فروند شناور و ۱۵۰هزار نفر صیاد داریم؛ از این تعداد شناور ۸هزار قایق هستند که بیمه آنها قبلا توسط دولت حمایت می‌شد، اما بعدا گفته شد افرادی که مالک این شناورها هستند نمی‌توانند از معافیت‌های بیمه‌ای استفاده کنند. در مورد شناورهای لنج و کشتی هم تا ۵ نفر معافیت لحاظ شده است؛ یعنی برای کشتی دو نفر و برای لنج ۵ نفر. این موضوع چندین سال است که پیگیری می‌شود. دوجی گفت: بحث ارتقای معافیت‌های بیمه‌ای از دو نفر به ۵ نفر در قایق و از ۵ نفر به ۱۵ نفر - و حداقل ده نفر - در لنج دنبال می‌شود که هنوز با وجود پیگیری‌های نمایندگان مجلس و مسوولان محقق نشده است. او تأکید کرد: صیادان زیر دهک سه جامعه و ضعیف هستند و ما از دولت می‌خواهیم توجه بیشتری به این گروه داشته باشد. مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادی ایران در ادامه به بازار فروش صید اشاره کرد و گفت: یکی از معضلات ما به بازار فروش برمی‌گردد؛ اینکه اتحادیه و تشکل‌ها مستقیما نمی‌توانند محصول خود را به بازار عرضه کنند و این کار توسط دلال‌ها اتفاق می‌افتد. اگر ما به مرحله‌ای برسیم که صید را مستقیم عرضه کنیم هم قیمت پایین‌تر می‌آید هم به نفع معیشت صیادهاست. در این خصوص هم دستگاه‌های ذیربط می‌توانند به ما کمک کنند و مکان‌های مخصوصی را در کلان‌شهرها و حتی استان‌های غیرساحلی در اختیار قرار دهند. 

    لزوم به روز کردنِ تجهیزات صیادی

دوجی در ادامه به لزوم به روز کردنِ تجهیزات صیادی اشاره کرد و گفت: در خیلی از کشورها صید و صیادی به‌روز می‌شود. در دنیا چیزی حدود یک میلیارد نفر از دریا امرار معاش می‌کنند. در ایران نیز ما ۱۵۰هزار صیاد مجاز داریم و دو برابر این تعداد صیادان غیرمجاز هستند. اگر به صید و صیادی کمک شود ما هم می‌توانیم در دنیا خوب ظاهر شویم، محصولا ت خوبی ارایه دهیم و در دنیا مشتری پیدا کنیم. مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادی ایران گفت: ما می‌توانیم با نوسازی شناورها و موتورها در این حوزه موفق‌تر شویم. البته از هفته قبل کمیته‌ای در شیلات ایجاد شده برای این موارد و مکاتباتی هم در خصوص تکنولوژی دانش بنیان و کارآفرینی در حوزه صیادی انجام شده است. ما امیدواریم این پروژه پیش برود و بتوانیم خود را به استانداردهای نه در حد درجه یک اما استانداردهای درجه دو برسانیم.

 

ارسال نظر