چاپ پول برای جبران کسری بودجه ۱۴۰۲

۱۴۰۱/۱۰/۲۲ - ۰۵:۴۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۴۴۵
چاپ پول برای جبران کسری بودجه ۱۴۰۲

حسین مرید سادات| نگاه اجمالی به بودجه سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که دولت نسبت به سال گذشته کسری بودجه بیشتری دارد و به عقیده بنده بخش عمده‌ای از درآمدهای دولت به واسطه شرایط سیاسی که اکنون وجود دارد محقق نخواهد شد.

۱۴۰۲ سال بسیار سختی خواهد بود و چالش‌های دولت نیز افزایش خواهد یافت. برای نمونه اگر بخواهیم بررسی کنیم نرخ خوراک را قول داده بودند به خاطر وضعیت بد این نرخ افزایش پیدا نکند اما نرخ خوراک از ۵ هزار تومان به ۷ هزار تومان رسید و این نشان‌دهنده این است که دولت روی عوامل زیادی حساب باز کرده است.

بخش مالیات و عایدی بسیار افزایش یافته و نشان می‌دهد دولت برای مدیریت سال ۱۴۰۲ با مشکلات بسیار زیادی مواجه است و راهی جز فروش اوراق، چاپ پول و شاید راهی جز افزایش قیمت دلار نداشته باشد. معافیت سپرده کالایی و افزایش سهم صندوق تثبیت بازار سرمایه دو مورد بسیار مهم و مثبت برای بورس است اما نکته اساسی اینجاست که آیا این موضوع اجرایی می‌شود؟ بخش عظیمی از برنامه یا بودجه‌ای که دولت ارایه می‌دهد دستخوش تغییر می‌شود و امیدوارم حمایت‌ها از بورس اتفاق بیفتد.

من پیشنهاد می‌کنم عددی که قرار است به صندوق تثبیت داده شود را جلوتر بردارند و فروش اوراق را کاهش دهند. دولت هرچقدر الان پیش‌بینی کرده اوراق بفروشد از  همین محل کم کند که احتمالا نکته مثبتی برای اهالی بورس باشد. 

از سوی دیگر قیمت‌گذاری دستوری نیز کمر صنعت خودرو را شکسته است و کاهش قیمت‌گذاری دستوری به وضعیت اقتصادی کشور و بودجه ۱۴۰۲ کمک خواهد کرد.

به عقیده بنده میزان کسری بودجه سال آتی بسیار بالا خواهد بود و دولت در نهایت راهی جز چاپ پول و افزایش قیمت دلار و فروش اوراق نخواهد داشت.

از سوی دیگر نگاهی به بورس کالا نیز بد نیست. بورس کالا با بهره‌گیری از سازوکار عرضه و تقاضا در مقام بستر معاملات کاملاً شفاف است. شما در کف عرضه‌کننده باید ببینید توان خودروساز چقدر است و در قسمت تقاضا مردم چقدر نیاز دارند، سال‌ها است درگیر سنگین بودن کفه تقاضا نسبت به عرضه هستیم.

بازار به هر ترتیب بعد از ریزش‌های عجیب و غریب یک بازده متعادلی را داشته و بسیاری از سهامداران در قیمت‌های کنونی فروشنده در بازار هستند که می‌توانیم تاثیر آن را در شاخص کل هموزن و شاخص کل ببینیم که شاخص کل بعضا حتی قوی‌تر از نگاه فروشنده‌ها عمل کرده و دو روزی است که در مدار اصلاح قرار گرفته است. توجه به این نکته نیز ضروری است؛ نکته اول از خرید هیجانی دوری کنند و نکته دوم در شرایط کنونی با توجه به اینکه دیتای مناسبی از بازار در حال حاضر دریافت می‌کنیم سهامداری کردن با رعایت حد ضرر و رعایت حد سود می‌تواند بهترین گزینه برای فعالان این بازار باشد. بازار سرمایه کماکان به بسیاری از سهامدارانی که سهامداری کردند و ماندند و در روزهای بد بازار را پشت سر گذاشتند بدهکار است و امیدوار هستیم که بازار به عنوان یک بدهکار خوب به زودی در سال ۱۴۰۱ بدهی خودش را پرداخت کند.

 

ارسال نظر