واکنش بازار به موضوع جدید

۱۴۰۱/۱۰/۱۲ - ۱۲:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۰۱۷
واکنش بازار به موضوع جدید

علی عصاری| هنگامی که دلار شروع به حرکت می‌کند و صعودی می‌شود بازار با یک لگ زمانی بعد از آن شروع به حرکت می‌کند کما اینکه تا زمانی که دلار به سقف ۴۴ و ۴۵ هزار تومان نرسید بازار واکنش خیلی شدیدی نشان نداد و ۷۰ هزار واحد رشد، از استاپ دلار بود و بالعکس زمانی که دلار ریزشی می‌شود بازار پیش‌دستی می‌کند، می‌توان گفت که این رفتار بازار یک رفتار تقریباً متداول است و هر بار دلار واکنشی نشان داده، بازار هم اینگونه به آن واکنش نشان داده است.

با توجه به اینکه نرخ دلار و سکه مقدار چشمگیری کاهشی بوده است انتظار می‌رود این هفته این اتفاق برای بازار نیز بیفتد اما به خاطر ارزش معاملات بالا و نیز رسیدن بازار به کف‌های معتبر، خیلی اصلاحات عمیقی را پیش‌بینی نمی‌کنم و بازار می‌تواند از این محدوده برگردد.

همانطور که بررسی‌ها نشان می‌دهد گروه‌های بانکی ماه‌های زیادی است که «درجا زدن» را به حرکت در مدار صعودی ترجیح می‌دهند. گرچه گروه‌های فلزی و فولادی نیز شانه به شانه بانکی‌ها از جذابیت خاصی برای سهامداران برخوردار نبودند اما در روزهای گذشته تغییر مسیر داده و یک گام به جلو برداشته‌اند.

نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که دو گروه مزبور به دلیل جاماندگی از رقبای خود هم‌اکنون پا را فراتر از انتظارات گذاشته‌اند. علاوه بر آن مباحث مرتبط با برجام از آنجا که به عنوان ضربه‌گیر بازارهای دارایی عمل کرده بود، در شرایط فعلی که با بن‌بست جدی مواجه شده است، از روی میز سرمایه‌گذاران کنار رفته است. به همین دلیل ابهامات و آسیب‌های ناشی از «نبض کند برجام» در ماه‌های قبل به عاملی اثرگذار در پیشروی انتظارات تورمی تبدیل شده است.

با حذف این اهرم فشار روی بازارهای دارایی و بنگاه‌های بورسی، حالا بازارها در حال نشان دادن آن روی سکه خود هستند. سناریویی محتمل که حتی ممکن است در ادامه راه به شکل رشد نوبتی شاخص‌سازها برای بالا بردن منجر شود. این روزها ابعاد روانی رشد قیمت دلار در بازار آزاد و سکه ۲۰میلیون تومانی اثرات مهمی بر بازار سرمایه به عنوان یک ابزار برای جذب نقدینگی و کنترل دیگر بازارها استفاده می‌شود؛ اما نباید فراموش کرد که گرچه این رویکرد باعث می‌شود بازار رشد‌های مطلوبی را تجربه ‌کند، اما به دلیل اینکه رشد ایجاد‌شده به واسطه حرکت صنایع و روشن شدن سودهای شرکت‌ها و مسائل بنیادی نیست، در ادامه مسیر با ابهاماتی مواجه خواهد بود.

 

ارسال نظر