بازار طلا به کدام سو می‌رود؟

۱۴۰۱/۰۷/۲۰ - ۰۲:۲۸:۰۶
کد خبر: ۱۹۳۲۷۵
بازار طلا 
به کدام سو می‌رود؟

سیدمحمود فاضل آذر شریبانی

بازار طلا و جواهر متاثر از دو فاکتور است، یکی قیمت دلار و دیگری قیمت اونس جهانی. این دو باعث می‌شود قیمت طلا در ایران مشخص شود. در این میان اما عامل سومی است که آنهم هم بستگی به مذاکرات برجامی که در حال انجام است، دارد. اگر این مذاکرات مثبت شود، تاثیر نسبتا کمی می‌تواند روی روند رو به پایین بازار طلا و جواهر بگذارد، اگر چنانچه روند مذاکرات منفی باشد، می‌تواند روند قیمتی این بازار را به سمت بالا سوق دهد. 

البته درصد این تغییرات هم قابل پیش‌بینی نیست؛ چرا که به قیمت دلار و اونس جهانی هم گره خورده است. از سوی دیگر باید این راهم در نظر گرفت که دلار هم به چه سمتی می‌رود، از این منظر نمی‌توان به صورت قطعی پیش بینی کرد که قیمت طلاو جواهر به کدام سمت میل پیدا می‌کند؛ چراکه عامل اثر گذار بر روند این بازار نتایج حاصله از مذاکرات برجامی است. 

در مورد وضعیت صادرات وتولید طلا در کشورمان باید گفت که تولید طلا در کشور ما تقریبا صفر است. به‌طوری که یعضی از تولیدی‌هایمان در چند سال اخیر تعطیل شدند، علت این تعطیلی‌ها هم کرونا و مشکلات اقتصادی بود که بر کشور حاکم بود. اما با روند بهتر شدن شرایط کرونایی کشور، چشم‌انداز مثبتی را در این حوزه می‌بینیم. به عبارتی دیگر، یک امیدواری درباره آینده اقتصاد وجود دارد و این امکان وجود دارد، تولیدی‌هایی که به دلایل مختلف تعطیل شدند، در ماه‌های آینده دوباره مشغول به کار شوند، البته با ظرفیت‌های بالا، چون بعضی از تولیدی‌ها در ایام کرونا ظرفیت‌شان پایین آورده و تعدیل نیرو کرده بودند اما کم‌کم تعدیل نیروها هم به شرایط قبلی برمی‌گردد و کارگاه‌هایی هم که تعطیل شدند، بازگشایی می‌شوند.

در مورد اینکه چرا صادرات طلای ایران به صفر رسیده؛ یک علت آن می‌تواند تحریم‌ها باشد، یا عدم حمایت؛ گاهی موانعی را می‌گذارند جلوی تولیدکننده که شرایط را سخت می‌کند. موانع خیلی زیاد است؛ به‌طور نمونه بحث قوانین گمرکی، بحث فرودگاه، نگهداری و انبار، بحث استاندارد و کارشناسی که هزینه‌های خودش را دارد. دولت باید موانع را مرتفع کند، صنعت ما پتانسیل این را دارد که صادرات خوبی داشته باشد. البته مسوولان اتحادیه در حال رایزنی هستند که بتوانند موانع را رفع کنند. چراکه ما پتانسیل تولید و صادرات به کشورهای منطقه و حتی کشورهای اروپایی را داریم؛ یعنی این ظرفیت در صنعت طلای کشور وجود دارد، اما متاسفانه حمایت‌ها کم بوده و این اتفاق نیفتاده است. حال با صحبت‌هایی که با مسوولان مربوطه در دولت جدید داشتیم، خیلی امیدواری دادند که روند فعلی بهبود پیدا کند.

 

ارسال نظر