ارز دیجیتال و ویژن‌ها؛ رقیب جدی دولت‌ها و رفیق دائمی تکنولوژی

۱۴۰۰/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۸۶۰
ارز دیجیتال و ویژن‌ها؛ رقیب جدی دولت‌ها و رفیق دائمی تکنولوژی

 مازیار صیادی 

رشد تکنولوزی همگام با سرمایه‌گذاری جهانی، با توجه به تنش‌های منطقه‌ای، بین‌المللی، جهانی و افول، سقوط و تولد سیستم‌های اقتصادی و تمرکز داده‌های علمی و فناوری و فروش دانش بر پایه خلاقیت‌های تحول‌گرایانه، روند سرمایه‌گذاری در دنیای رایج پول بین‌المللی مانند دلار و پوند، یورو، فرانک، یوان و... را متحول ساخته است که در فرآیند هوشمند‌سازی تکنولوژی و سرعت سرسام‌آور دانش بشری و پردازش به سایر نمادهای فناوری بشر را بر آن داشته تا مسیر سرمایه‌گذاری را در کریدورهای دولت‌ها بار‌گذاری ننمایند. قدرت افسارگسیخته فناوری به قدری انرژی متراکم شده را در خود ذخیره کرده است که حتی دولت‌ها هم قادر به مهار این انرژی نیستند .  تا یک دهه گذشته دلار یکه‌تاز عرصه رقابت پولی جهان بوده و به علت استیلا‌پذیری دلار، کشورهای متحد اروپایی جهت بسط وگسترش قلمروی مالی خود یورو را خلق کردند که اندک زمانی رقیب جدی دلار مبدل شده است و اخیرا یوان چین سر برافراشته و می‌خواهد در دنیای معاملات پولی از قید و قیود دلار خارج شود تا همه معاملات متقابل را با یوان انجام دهد ولی در 15 سال قبل دنیا شاهد تحولی عظیم و خیره‌کننده‌ای از ارز دیجیتال بوده که معروف‌ترین آن بیت‌کوین، نامی آشنا در دنیای ارز دیجیتال رخ می‌تاباند که در بدو شکل‌گیری آن با یک سری پیش‌فرض‌های کاملا مهندسی طراحی شده است تا با تسخیر بازار و تجارت، آرام آرام موجودیت خود را به اثبات رساند. ابتدا در مسابقات علمی و پژوهشی و بازی‌های رایانه‌ای به برندگان پیروز میدان چند ده بیت‌کوین می‌دادند، که با اکراه پذیرفته می‌شد و چون قابلیت چنج و عرضه در فضای اقتصادی را نداشت و قابلیت سرمایه‌گذاری و معاوضه آن در قبال معاملات متقابل پذیرفته نمی‌شد، روزگاری بیت‌کوین بسیار مهجور و تنها بوده است. ولی طراحان و سرمایه‌گذاران آن خوب می‌دانستند که پایداری و مقاومت آنان در مقابل غول ثروت‌های دولتی در نهایت پیروزی را به دست خواهند آورد. محوریت ثروت‌های جهانی در کمند دولت‌ها قرار داشته و عملا دولت‌ها در مسیر رقابت‌ها و معاملات و پیمان‌ها و پروتکل‌های اقتصادی قدرت و استیلای حاکمیتی خود را اعمال می‌کنند...

 قطعا دولت‌ها در مقابل سرمایه‌گذاری‌های رقیب، مقاومت نشان داده و شاهد بودیم سال‌ها بیت‌کوین درکنار سایر رمزارز‌ها نتوانست به حیات دامنه‌دار خود ادامه دهد و درنهایت با تجمیع خلاقیت‌های بازار محور و اتحاد و انسجام دارندگان سرمایه در یک ساختار و فراکسیون‌های مالی و پولی اعتماد به بیت‌کوین کردند  و حالا بیت‌کوین تنها سکاندار رمز ارز موفق جهان تمام مرز‌های اقتصادی جهان را به دور از تحلیل‌های کارشناسان اقتصادی، ناباورانه در نوردیده است و چند سال قبل بیت‌کوین به یک دلار و بعدا به ‌طور پاندولی به رشد سینوسی خود با نوسانات شدید ادامه داد؛ و حالیه سال ۲۰۲۱، ارزش ریالی یک بیت‌کوین معادل حدود ۸۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود و بسیاری از دولت‌ها در سایه رشد خیره‌کننده بیت‌کوین در تکاپو هستند برای حفظ ارزش پولی خود نقدینگی خود را در تونل انجماد بیت‌کوین فریز کنند. چون اگر پول در تونل انجماد بیت‌کوین فریز نشود، ارزش آن کاسته و در نهایت سقوط کیفیت پول به منزله زیان جدی متوجه دولت‌ها می‌گردد. در هیمنه ارزش دیجیتال کمپانی قدرتمند دیگری از مشق بیت‌کوین سربرآورده با همان سمفونی و دیالوگ بیت‌کوین ولی قدری متفاوت‌تر با ورژن‌های برتر پای بر عرصه دنیای دیجیتال کرده است. این ارز یک کودک سه ساله است ولی با هیمنه باشکوهی که طراحی کرده، می‌خواهد تمام دنیای مالی و پولی و تکنولوژی و دانش بشری را در چنبره خود حفظ کند. رشد افسار گسیخته آن مورد تعجب و تامل ناظران شبکه‌های در هم تنیده بازار شده است، چون این کمپانی به نام «ساکسس فکتوری» با تلفیق ارزدیجیتال به نام دگ‌کوین و اکوسیستم‌های تکنولوژی و فناوری و گردشگری و توریسم و اکو توریسم در سراسر دنیا می‌خواهد، دنیای نوین را در عرصه سرمایه‌گذاری رقم بزند که در بادی امر خیز بسیار بلندی برداشته است و توانسته در ۱۶۷ کشور جهان بالغ بر یک میلیون ممبر را گرد آورد. از آنجایی که در فرآیند اصل شفاف‌سازی قرارداد کی‌وای‌سی kyc (احراز هویت) و نیز منع پول شویی را امضا کرده و دارای مجوزهای قانونی و بین‌المللی از اروپا است و تاکنون توانسته تعداد ۶۲۰ هزار نفر را احراز هویت کند. در این راستا به علت اعتماد‌سازی در فرآیند شفاف‌سازی ۶۲ سنت به قیمت دگ‌کوین افزوده شده است و جالب اینجاست که ۱۴۰۰ شعبه در دنیا دگ‌کوین را پذیرفتند و ایضا ۱۴ سنت دیگر به قیمت دگ‌کوین افزوده شده است که حالا در ابتدای تولد خودش که هنوز راه رفتن را تجربه نکرده هر دگ‌کوین ۷۶ سنت ارزش دارد که برخلاف سایر رمزارزها، ارزش آن توسط  kyc ماهیانه تعیین می‌شود، به ازای هر تعداد احراز هویت چند سنت ارزش آن افزوده می‌گردد و به همین علت طراحان ساکسس فکتوری می‌خواهند به ‌طور زنجیره‌ای افراد بیشتری را با روند احراز هویت وارد مجموعه کمپانی ساکسس فکتوری کنند که در مقام مقایسه با بیت‌کوین در زمان تولدش، رشد قیمت آن بسیار فزاینده است .

برگردیم به ویو که همان ساز و کار تکنولوژی و دانش‌محوری که کمپانی ساکسس فکتوری را برآن داشته تا با تأسی از دنیای تکنولوژی در تمام عرصه‌‌های علمی و هنری وگردشگری سرمایه‌گذاری کند. نمونه بارز آن در امر گردشگری متجلی می‌گردد و به ‌طور مثال می‌توان گفت، بدون اینکه یک فرد به جزایر قناری برود با نصب یک‌ سری عینک‌ها می‌تواند در یک فضای چند بعدی و تکنولوژیک وارد جزایر قناری شود و با نصب مدرن‌ترین سنسور‌های هوشمند درجه حرارت و رطوبت و حتی نسیم خنکای آن را کاملا  لمس کند  و اینجاست تلفیق ارز داگ‌کوین وویو روشن می‌شود. هر فردی که می‌خواهد وارد جزایر قناری از راه دور بشود لزوما باید ارز دگ‌کوین را خریداری کند یا در شهربازی فوق‌پیشرفته امارات «دوبی» یا در باغ فحش پیشرفته منچستر انگلیس شرط ورود به این مکان‌ها خرید دگ‌کوین است. در این راستا علاوه بر اینکه صاحبان داگ به مراتب سود بیشتری می‌برند و آنانی که سهام ویو را از کمپانی خریداری کردند رشد فزاینده خواهند داشت. در این ایام بحث کرونا به عنوان یک تهدید سلامت مطرح است یا اساسا به علت مسائل فرهنگی و احیانا بار مالی سنگین سفر امکان‌پذیر نیست. آنگاه ویو می‌توانند در تکمیل حلقه‌های مفقوده تکنولوژی موثر باشد، مثلا از تمام دنیا می‌توانید تخت‌جمشید شیراز را ببینید وحتی سنگ‌های آن را لمس کنند و آب و هوای همان منطقه را احساس کنند.  در ادامه باید گفته شود دگ‌کوین، فعلا مرحله اولیه وکودکی خودش را سپری می‌کند و مرحله بعدی آن کاربرد‌پذیری است که بعد از پایان عرضه دگ‌کوین خواهد بود که میزان دگ‌کوین به مقدار ۳ میلیارد که حدود ۹۷ درصد دگ‌کوین از سهم غیر دولتی‌ها به فروش رفته و بعدا مرحله کار‌پذیری گسترده است که به صورت نمایی رشد قیمت خواهد داشت، البته رشد قیمت برای کمپانی ساکسس فکتوری مهم است ولی آنچه ملاک عمل است، مصرفی وکاربردی بودن ویژن‌ها «ویو» خواهد بود، که درصورت تحقق پروژه ویژن‌ها رشد قیمت‌ها دور از انتظار خواهدبود . بعد از عرضه دگ‌کوین برای افراد غیرحکومتی و دولت‌ها و افراد حقیقی، نوبت ۶ میلیارد دگ‌کوین دولتی می‌رسد، آنگاه چشم‌انداز غول سرمایه‌گذاری جهانی رقم خواهد خورد که بسیاری از رقبا که در سایر رمزارز‌ها سرمایه‌گذاری کردند با سنگ‌اندازی وترفند‌ها می‌خواهند القا کنند دگ‌کوین و ساکسس فکتوری شبکه و سیستم کلاهبرداری است! چون اگر رویای محیرالعقول ساکسس فکتور محقق شود، همه رمزارز‌ها در سایه و هیمنه دگ‌کوین رنگ می‌بازند.

بسیار ساده‌لوحانه است، کمپانی که مجوز اتحادیه اروپا وانترپل و kyc (احراز هویت) و منع پولشویی را داشته باشد و در ۱۷۰ کشور جهان از ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر عضو فعال را در مجموعه خودش حفظ کند و مدام زنجیره‌ای سمینار‌ها پیوسته در کشور‌های عضو می‌گذارد و عملکردش در اتاق شیشه‌ای توسط اینترپل رصد می‌شود و به علت احراز هویت هرگز قاچاقچیان و دزدان و اختلاسگران نمی‌توانند عضو این شبکه ارز دیجیتال شوند و آنگاه قادر باشد در مقابل چشمان تیزبین اینترپل و در کنار همه مجوز‌ها قادر به تقلب یا کلاهبردازی باشند. جالب است گریزی به کشور خودمان ایران بزنیم که وضعیت ارزدیجیتال دگ‌کوین را ارزیابی داشته باشیم. شایان ذکر است بیش از 40 هزار نفر در ایران به مبلغ ۱۰ میلیون دلار در دگ‌کوین سرمایه‌گزاری کرده‌اند، ولی کارشناسان ساکسس فکتوری می‌گویند، فعلا این عدد بسیار کوچک است و انتظار می‌رود در آینده سرمایه‌گذاری بیشتری صورت بگیرد. 

 مطالب ارائه شده به منظور تایید یا تبلیغ ارز دیجیتال دگ‌کوین و بیت‌کوین نبوده است؛ صرفا قصد داشتم نمای کلی از دنیای ارز دیحیتال و با توجه به شرایط تحریم و محدودیت‌های کرونا برای دشواری سفر ارائه بدهم و هم علاقه‌مندان ارز دیجیتال هوشمندانه سرمایه‌گذاری کنند.

 

ارسال نظر