نامه تاریخی شادروان رضا نیازمند به وزیر پیشین صمت

۱۳۹۹/۰۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۲۱۴
نامه تاریخی شادروان رضا نیازمند به وزیر پیشین صمت

زنده‌یاد رضا نیازمند، بنیانگذار ایدرو، در ۳۱ خرداد ۹۵ و یک‌سال و نیم قبل از درگذشتش در نامه‌ای‌ به وزیر صنعت درباره مرگ نشان‌های صاحب‌نام تولید ایرانی هشدار داد و این نامه با واکنش و دستور وزیر همراه شد.

جناب آقای نعمت‌زاده

وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت 

پس از عرض سلام و شکرگزاری از موفقیت‌های دولت محترم معروض می‌دارد، چند روز است که روزنامه‌ها از ورشکستگی و احتمال تعطیلی شرکت ارج و کفش ملی خبر می‌دهند. این دو کارخانه سال‌ها از موفق‌ترین صنایع ایران بودند. هم‌اکنون که اینجانب مشغول نوشتن این نامه هستم کولر ۶۰ ساله ساخت ارج منزل ما را چنان خنک کرده که باید درجه آن را کم کنم. میز و صندلی آهنی ارج شصت سال است در حیاط خانه ما زیر برف و باران مقاومت کرده و هنوز کارآمد و قابل مصرف است.

کارخانه ارج اولین صنعت فلزی ایران را تأسیس کرد و کالاهای آن در تمام خاورمیانه فروش می‌رفت و آنچه از نیم قرن قبل باقی مانده هنوز قابل استفاده و کارآمد است.

کارخانه کفش ملی اولین صنعتی است که توانست کالای خود را به مقدار زیاد به کشورهای بزرگ صادر کند. بنده در کتاب «تکنوکراسی و سیاست‌گذاری اقتصادی در ایران» شرح داده‌ام که برای عقد قرارداد صنعتی در شهر مسکو بودم و با راهنمای خود پیاده از خیابانی می‌گذشتم که یک صف بسیار طویل چهار نفره دیدم از همراهم پرسیدم اینها برای چه صف کشیده‌اند، گفت امروز سه‌شنبه است از ایران کفش ملی می‌آورند و مردم در انتظار خرید کفش ملی هستند. واقعا‌ افتخار کردم. 

حالا بعد از گذشت بیش از نیم قرن روزنامه‌ها از ورشکستگی این دو کارخانه خبر می‌دهند.

ما دو موسسه تأسیس کردیم که در این‌گونه موارد به داد صنایع برسند. یکی سازمان مدیریت صنعتی بود که کارشناسان خود را به کارخانه می‌فرستاد تا با اصلاح مشکلات مربوط به تولید و فروش کارخانه را از ورشکستگی نجات دهد. در دوران مدیریت من در آن سازمان چندین کارخانه از ورشکستگی نجات یافتند، ولی اکنون با کمال شرمندگی به جای راهنمایی به صنایع مشغول فروش دیپلم دکترای مدیریت هستند... وااسفا!!!

موسسه دوم سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بود که کارخانه‌های تعطیل و ورشکسته را در اختیار خود می‌گرفت اصلاح و سودآور می‌کرد و به صاحبان اولیه تحویل می‌داد همان‌گونه که من پنج کارخانه نساجی اطلس بافت، کارخانه صنایع فلزی ایران، کارخانه چرم‌سازی خسروی، کارخانه قند چناران و کارخانه قند آبکوه را اصلاح کرده سودآور و تحویل دادم. استدعای من این است که مقرر فرمایید نجات کارخانه ارج و کفش ملی به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران محول شود تا با کمک سازمان مدیریت این دو کارخانه را نوسازی و سودآور کنند و به صاحبانش تحویل دهند. ان‌شاءالله.

اگر از این خدمتگزار ۹۵ ساله، در کمک به سازمان گسترش و سازمان مدیریت، در نجات این دو واحد صنعتی، در حد قدرت و توانم کاری از من برمی‌آید دریغ نخواهم داشت.

پاسخ نعمت‌زاده  به  مدیر پیشکسوت صنعتی

وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت ذیل نامه رضا نیازمند پاراف کرد‌ و دستوری به سه معاون خود داد: 

جناب آقای صالحی‌نیا

جناب آقای دکتر معظمی

جناب آقای مس‌فروش

این است نتیجه غیرت ایرانی و صنعتی کشور، لطفا تسریع شود. البته کفش ملی را چندین سال قبل منهدم نموده‌اند. ارج باید زنده شود. از جناب دکتر نیازمند نیز تشکر شود.

 

ارسال نظر