خواسته رهبر معظم انقلاب، تحول در کاهش آسیب‌های اجتماعی است

۱۳۹۶/۰۸/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۳۴۲

 رییس قوه قضاییه با اشاره به فرامین مقام معظم رهبری در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی و پیگیری‌های معظم له، اقدام تحولی و جهادی پیرامون این موضوع را مهم‌ترین خواسته و دستور رهبر معظم انقلاب در این عرصه برشمرد.

به گزارش ایرنا از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت‌الله آملی‌لاریجانی روز دوشنبه در جلسه مسوولان عالی قضایی افزود: گرچه دستگاه قضایی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی اقدامات بسیار مناسبی انجام داده اما همه دستگاه‌ها باید به وظایف خود به درستی و جهادگونه عمل کنند تا شاهد کاهش محسوس آسیب‌های اجتماعی باشیم.  آیت‌الله آملی‌لاریجانی تصریح کرد: آسیب‌های اجتماعی محصول شبکه‌یی در هم تنیده از مشکلات است که از مهم‌ترین این آسیب‌ها می‌توان به اعتیاد، طلاق و مفاسد اخلاقی اشاره کرد. همه این آسیب‌ها ناشی از علل مختلفی هستند و دستگاه‌های گوناگون در این زمینه مسوولیت‌های خطیری برعهده دارند.

رییس قوه قضاییه افزود: به عنوان مثال یکی از دلایل اعتیاد، عدم اشتغال، عدم آگاهی و فقر است. قاچاقچیان موادمخدر در مرزهای کشور عمدتا از فقر مردم به ویژه مرزنشینان برای استفاده ابزاری از آنان بهره می‌گیرند. رفع فقر و بیکاری برعهده دستگاه‌های مربوطه است و لازم است برای کاهش آسیب‌ها نظیر اعتیاد، این دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کنند. قوه قضاییه نیز به عنوان یکی از ارکان نظام، وظایف خود را انجام می‌دهد. به عنوان مثال در همین موضوع اعتیاد، همکاری‌های بسیار خوبی برای مقابله با قاچاق موادمخدر با نیروی انتظامی داشته‌ایم و در زندان‌ها نیز خدمات بسیار زیادی در زمینه بازپروری معتادان ارائه شده است. با پیگیری‌های دستگاه قضایی و به ویژه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، تعداد اردوگاه‌های مربوط به درمان و بازپروری معتادان که به موجب قانون جدید مبارزه با موادمخدر باید تشکیل می‌شد، گسترش یافته و علاوه بر این به خانواده‌های این افراد نیز کمک‌هایی شده تا از مایحتاج اولیه زندگی بهره‌مند باشند.  آیت‌الله آملی‌لاریجانی با اشاره به اقدامات دستگاه قضایی در زمینه کاهش طلاق نیز خاطرنشان کرد: گسترش مشاوره‌های قبل از طلاق و افزایش مراکز مشاوره خانواده ازجمله مهم‌ترین اقدامات قوه قضاییه برای کاهش آسیب طلاق بوده است.

رییس قوه قضاییه گفت: در حوزه زندان‌ها نیز حسب گزارش سازمان زندان‌ها 20هزار نفر از خانواده زندانیان تحت حمایت و پوشش قرار گرفته‌اند و تلاش شده است، خانواده‌هایی که در معرض اعتیاد، بیماری یا طلاق قرار دارند از این وضعیت رهایی یابند.

آیت‌الله آملی‌لاریجانی با اشاره به برخی اقدامات در زمینه کاهش مفاسد اخلاقی نیز اظهار کرد: در این عرصه نیز دادستان‌ها و نیروی انتظامی توجیه شده‌اند. معتقدیم در بسیاری از موارد اگر یک دختر و پسر جوان را که مرتکب خلافی شده‌اند به جای آنکه به زندان بفرستیم با رأفت و نصیحت نسبت به آنها رفتار کنیم، نتیجه بسیار بهتری خواهیم گرفت. بر همین اساس معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، طرح موفقی در این زمینه داشته و به جای برخوردهای کیفری، جلسات متعدد توجیهی برای این افراد برگزار کرده است که نتایج این طرح نشان می‌دهد، میزان بازگشت دوباره آنان به چرخه مفاسد بسیار کاهش یافته و از این جهت طرح مذکور بسیار موفق ارزیابی می‌شود.  رییس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه نباید با دست خود، افراد را به سمت گسترش مفاسد سوق دهیم، تصریح کرد: برخورد با مفاسد باید هم وجهه مقابله‌یی داشته باشد و هم وجهه اصلاحی. امیدواریم در بحث آسیب‌های اجتماعی که مقوله‌یی عمیق به لحاظ تحقیقی و اجرایی است در چارچوب منویات مقام معظم رهبری پیش برویم زیرا مهم‌ترین خواسته و دستور ایشان در زمینه آسیب‌های اجتماعی، انجام یک کار تحولی و جهادی است که باید همه با همکاری یکدیگر در این مسیر گام ‌برداریم.

بلایای طبیعی قابل پیش‌بینی نیست اما باید برای آنها آماده بود

وی با بیان اینکه از دغدغه‌های بزرگ امروز کشور، رسیدگی به حادثه‌دیدگان زلزله غمبار غرب کشور است. چند روزی از این حادثه گذشته و با وجود تلاش همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی همچنین ایثار، گذشت و فداکاری مردم عزیز کشورمان همچنان هموطنان شریف در این مناطق دچار مشکلاتی هستند که باید هر چه سریع‌تر به یاری مسوولان و آحاد مردم این مشکلات برطرف شود.

رییس قوه قضاییه افزود: اگرچه بسیاری از بلایای طبیعی قابل پیش‌بینی نیست اما باید آمادگی لازم برای کاهش آسیب‌های مربوط به این بلایا پس از وقوع این قبیل حوادث وجود داشته باشد. در مورد زلزله اخیر نیز امیدواریم که دولت و مردم در کاهش آلام مردم آسیب دیده به ویژه کسانی که عزیزان خود را از دست داده‌اند و درحال حاضر سرپناهی ندارند به شکل سریع و موثری اقدام کنند.

 

 

ارسال نظر