سفر جان بولتون به روسیه

۱۳۹۷/۰۴/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۴۶۳

گروه جهان    جان بولتون، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهوری امریکا برای دیدار با وزیر خارجه روسیه وارد مسکو شده است. بنا بر گزارش‌ها این احتمال وجود دارد که مکان و زمان دیدار میان ترامپ و پوتین در جریان این سفر تعیین شود. سفر بولتون به روسیه پس از گفت‌وگوهای او با شماری از متحدان امریکا در لندن و رم انجام می‌شود.

به گزارش رویترز، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ که مسکو او را سیاستمداری تندرو در قبال روسیه می‌داند با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دیدار کرده است. وزارت خارجه روسیه، چند روز پیش در بیانیه‌یی که خبرگزاری فرانسه آن را منتشر کرده، گفته بود لاوروف و بولتون قرار است یک جلسه کاری داشته باشند.

هفته پیش نیز سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در توییتر خود نوشته بود در مذاکرات دو طرف در مسکو دیدار احتمالی روسای‌جمهوری ترامپ و پوتین مطرح خواهد شد. مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده نیز اخیرا این احتمال را مطرح کرده که رهبران دو کشور در آینده‌یی نه چندان دور دیدار کنند. مشخص نیست این دیدار احتمالی در کجا انجام خواهد گرفت اما برخی مقام‌ها گفته بودند شاید وین، پایتخت اتریش محل برگزاری آن باشد. یک روزنامه اتریشی نیز گزارش داده بود که هیات‌هایی از امریکا و روسیه به وین رفته‌اند تا مقدمات دیدار رهبران دو کشور را برای 3هفته آینده آماده کنند. اما رویترز به نقل از یک مقام ارشد ایالات متحده گفته بود، هلسینکی ممکن است محل دیدار احتمالی باشد. البته این مقام امریکایی که نامش فاش نشده، می‌گوید تصمیم نهایی بستگی به مذاکرات بولتون و مقام‌های روسیه دارد. ترامپ در روزهای ۱۱و ۱۲ژوئن برای شرکت در نشست اعضای ناتو به بلژیک سفر می‌کند و ۱۳ژوئن نیز قرار است به بریتانیا برود.

خبرگزاری دولتی روسیه به نقل از سخنگوی کاخ کرملین گفته بود، مسکو هنوز آمادگی ندارد که در مورد زمان مشخص این دیدار احتمالی اظهارنظر کند. ترامپ و پوتین دست‌کم 8 بار تلفنی گفت‌وگو و دوبار نیز در حاشیه نشست‌های بین‌المللی دیدار کرده‌اند. مسکو تمایل خود به دیدار پوتین و ترامپ را پنهان نمی‌کند. ترامپ نیز در موارد مختلف از پوتین تعریف کرده و تمایل خود را برای گفت‌وگوی مستقیم با او ابراز داشته است. قانونگذاران دموکرات و شماری از نمایندگان جمهوری‌خواه ایالات متحده، ترامپ را متهم کرده‌اند که در قبال مسکو، رویه سهل‌انگارانه‌یی در پیش گرفته است.

 

ارسال نظر