فرار سرمایه‌ها از امارات

۱۳۹۶/۱۰/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۹۸۱

گروه جهان   اختلافات پنهان عربستان و امارات ائتلاف طولانی مدت این دو کشور را در معرض تهدید قرار داده، تا آنجا که بعید به نظر می‌رسد این ائتلاف در خارج از چارچوب شورای همکاری خلیج فارس ادامه یابد.

نشریه رای‌الیوم نوشته، ‌با وجود ائتلاف دوجانبه میان محمدبن‌سلمان ولیعهد عربستان و محمدبن‌زاید ولیعهد امارات، اختلافات شدیدی میان دو کشور درباره سیاست‌های در پیش گرفته شده آنها در مورد پرونده‌های منطقه وجود دارد، تا آنجا که به‌گفته کارشناسان موقعیت این دو کشور به پایین‌ترین سطح ممکن رسیده است. بحرانی که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را دربرگرفته، امنیت ملی امارات را در معرض خطر قرار داده و هم‌اکنون این کشور از بیم آینده نامعلوم فراروی منطقه خلیج فارس، با پدیده‌یی به نام فرار سرمایه‌ها روبه‌رو است.

بنابراین گزارش، اختلافات ریاض - ابوظبی به‌طور مشخص حول محور دیدگاه دو کشور در مورد نظام منطقه‌یی خاورمیانه تمرکز یافته است؛ دیدگاه سعودی دربردارنده ابعاد مذهبی است و این همان چیزی است که محمدبن‌زاید با آن مخالف است و بارها عربستان را در جریان آن قرار داده است. رأی‌الیوم نوشته، ریاض، ایران را عامل اصلی تهدیدکننده ثبات در منطقه می‌داند، اما امارات با خط‌مشی افراطی عربستان مخالف است؛ بن‌زاید با قاطعیت از نیروهای لاییک در خاورمیانه حمایت کرده و معتقد است که گروه‌های اسلامگرای سنی مذهب برای ثبات منطقه خطرناک‌تر از ایران هستند. اما در ارتباط با پرونده سوریه، همکاری میان ابوظبی و دمشق خشم ریاض را برانگیخته و عربستان آن را به عنوان جانبداری امارات از محور ایران تلقی می‌کند؛ با وجود تضاد موجود میان اهداف عربستان و امارات در مورد سوریه، دو کشور در خصوص راه‌حل مسالمت‌آمیز سوریه مواضع متفاوتی در پیش گرفتند. دامنه این اختلافات به پرونده یمن نیز کشیده شد؛ امارات حاضر نشد از جریان اخوان‌المسلمین حمایت کند و جریان علی عبدالله صالح رییس‌جمهور مخلوع و مقتول یمن را به آن ترجیح داد.

در این گزارش آمده، بحران پیش آمده میان قطر و همسایگانش ظاهرا حکایت از آن داشت که روابط و ائتلاف میان امارات و عربستان در مراحل پیشرو قرار دارد، اما این ائتلاف مبتنی‌بر یک مصلحت مشترک است و فاقد پایه و اصول ایدئولوژیک محکم و استوار است؛ با توجه به رویکردهای ژئوپلیتیک موجود در خلیج فارس بعید به نظر می‌رسد این ائتلاف بتواند تا ابد جایگزین شورای همکاری خلیج فارس شود.

 

ارسال نظر