تعلیق مشارکت امریکا در رزمایش با کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس

۱۳۹۶/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۵۶۰

گروه جهان|

 روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشت: تصمیم فرماندهی مرکزی امریکا درباره تعلیق مشارکتش در رزمایش‌های نظامی با کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس به‌دلیل بحران با قطر به مثابه ضربه‌یی به عربستان است. در این گزارش آمده: تعلیق رزمایش‌ها نخستین ضربه به محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به عنوان یکی از طراحان اصلی محاصره قطر است.

خاندان‌های سلطنتی در منطقه و در راس آن خاندان پادشاهی عربستان تقویت شراکت با امریکا را وسیله‌یی برای تقویت امنیت خود می‌دانند در نتیجه تعلیق رزمایش‌های نظامی ضربه قوی به آنها محسوب می‌شود. این روزنامه به نقل از فرماندهی مرکزی امریکا نوشته: «توقف رزمایش‌ها به مثابه پیامی است که مفاد آن این است که ارتش امریکا همچنان به همکاری با کشورهای دیگر منطقه تمایل دارد و منظور از این کشورها قطر است. »

تعلیق آموزش‌های نظامی تحولی در موضع امریکاست که اوایل بحران حمایت خود را از کشورهای محاصره‌کننده برای فشار بر قطر اعلام کرده بود. جان توماس سخنگوی فرماندهی مرکزی امریکا گفته است: «تصمیم تعلیق رزمایش‌ها در راستای احترام به اصل مشارکت همگان در تحقق منافع منطقه‌یی مشترک است و ما از شرکا می‌خواهیم که راهکارهای مشترکی را برای تحقق امنیت و ثبات در منطقه بیابند. » تلاش مسوولان ارشد امریکایی تاکنون برای اینکه عربستان و متحدانش به محاصره قطر پایان دهند، نتیجه‌یی نداشته است.

این در حالی است که خبرگزاری رسمی کویت به نقل از معاون وزیر خارجه این کشور گزارش داده کویت بر ادامه تلاش‌های میانجیگرانه‌اش با هدف رفع این بحران تاکید دارد. خالد جارالله گفته است: «پادرمیانی کویت برای حل‌وفصل بحران خلیج‌فارس ادامه دارد تا آنکه برای این اختلاف تاسف‌برانگیز به یک پایان خوش برسیم. »

این مقام کویتی همچنین از آمادگی کشورش برای میزبانی نشست سران شورای همکاری خلیج‌فارس که قرار است در دسامبر آینده برگزار شود، خبر داده است. عربستان و متحدانش از جمله امارات، مصر و بحرین پنجم ژوئن با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم روابط خود را با دوحه قطع کرده و مرزهای خود را به روی این کشور بستند.

 

ارسال نظر