این درخت به شما طلا می‌دهد

۱۴۰۲/۰۳/۱۱ - ۱۸:۲۸:۱۸
کد خبر: ۲۰۷۳۵۵
این درخت به شما طلا می‌دهد

کشاورزی این روز‌ها به یکی از پر طرفدارترین شغل‌ها تبدیل شده است؛ زمین، خاک، بذر، آب و کمی چاشنی خلاقیت می‌تواند دنیایی پر از طراوت را پیش روی شما قرار دهد.

به گزارش همشهری، کاشت و فروش نهال صنوبر از آن دسته کار‌هایی است که برای وارد شدن به آن فقط باید یک زمین تهیه کنید، نه ابزار کاشت می‌خواهد، نه کود، نه کارگر و نه هیچ وسیله‌ی دیگری. در دنیای کشاورزی، پرورش صنوبر یکی از این میانبر‌های پر سود است؛ نهال‌های کوچک ۲۰سانتی یک سال بعد از کاشت، می‌تواند سود زیادی را برای شما به همراه داشته باشد. احسان حجتی تجربه‌ی ۶ ساله‌ی خود را در پرورش این درخت‌ها با ما در میان می‌گذارد.

احسان حجتی ۳۶ ساله است، کارشناس منابع طبیعی با گرایش مرتع و آبخیزداری؛ ۶ سال پیش فعالیتش را در قالب یک شرکت وارد کننده کود و سم شروع کرد و همزمان با آن، کار پرورش نهال صنوبر را هم آغاز کرد، کاری که به گفته‌ی او یکی از پرسودترین شاخه‌های کشاورزی است که در دو زیرمجموعه‌ی پرورش و زراعت چوب می‌توان به عنوان یک شغل با درآمد خوب از آن یاد کرد.

البته همه این‌ها به شرطی است که در سال اول شروع به کار پشتکار و تلاش را فراموش نکنید و تمام زیر و بم کاشت و برداشت این نهال‌های کوچک را خوب یاد بگیرید. اگر همه‌ی این کار‌ها را انجام دهید، مطمئن باشید با یک سرمایه‌ی اندک می‌توانید به سود خوبی دست پیدا کنید و وارد بازار این تجارت پرسود شوید.

مقاوم به سرما با رشد سریع

اگر بخواهیم یک دلیل مهم و اصلی برای انتخاب صنوبر برای پرورش انتخاب کنیم، بی شک باید به فاکتور مقاوم بودن آن در برابر سرما و رشد سریع آن اشاره کنیم.

به همین خاطر در هر نقطه‌ی کشور، با هر دمایی امکان کاشت نهال صنوبر وجود دارد و می‌توانید با خیال راحت بدون نیاز به گلخانه و شرایط خاص، با تهیه‌ی قلمه‌های ۲۰ سانتی که مناسب و آماده برای کاشت هستند قدم اول را برای شروع پرورش صنوبرهایتان بردارید. یکی دیگر از ویژگی‌های صنوبر طریقه‌ی تکثیر غیر جنسی آن است که فرایند رشدش را بیشتر می‌کند و در نتیجه این رشد سریع، میزان سوددهی هم افزایش پیدا می‌کند.

خزانه‌داری صنوبر

اگر می‌خواهید پرورش صنوبر را به عنوان شغل اصلی و اول خود انتخاب کنید پیشنهاد من به شما خزانه داری صنوبر است. در روش خزانه داری بعد از داشتن زمین، داشتن «وقت» یکی از فاکتور‌های اصلی است؛ در این روش به حداقل ۱۰۰متر زمین نیاز دارید تا بتوانید پرورش و کاشت نهال را شروع کنید.

هر چقدرموقعیت جغرافیایی زمین در پرورش این نوع نهال اهمیت ندارد، به همان اندازه مراقبت‌های خاص از آب و خاک محیط مساله‌ی مهمی تلقی می‌شود. به همین خاطر باید بعد از انتخاب زمین به تغذیه‌ی خاک و سلامت نگه داشتن آن توجه زیادی کرد.

نهال‌ها را قلمه بزنید

برای روش خزانه داری به عمق زیادی از خاک احتیاج نداریم، حداقل عمقی که برای ریشه گرفتن صنوبر در خاک نیاز است، ۳۰سانت است و این مساله کار را برای کسانی که تا به حال کشاورزی نکرده‌اند راحت‌تر می‌کند، چون نیازی به شخم زدن و زیر و رو کردن عمیق خاک نیست.

برای اطمینان از کیفیت خاک بعد از اضافه کردن ریزه‌های مغذی با آزمایش کردن و نمونه برداری از آن می‌توانید با خیال راحت، نهال‌های‌تان را بکارید و مطمئن باشید با همین آزمایش ساده، نیمی از راه موفقیت را طی کرده‌اید.

برای قلمه زدن نهال‌های یک زمین با متراژ هزار متر، حداکثر زمانی که احتیاج دارید سه تا چهار روز است که می‌توانید با دست آن را انجام دهید، اما اگر زمین انتخابی شما متراژ بزرگ و قابل توجهی داشته باشد دیگر به روش سنتی با دست نمی‌توانید کاشت را انجام بدهید و احتیاج به ماشین‌های مخصوص قلمه زنی (که در بازار یافت می‌شود) دارید که به صورت اتوماتیک با رعایت فاصله‌های کرت بندی شده، نهال‌ها را در زمین می‌کارد.

تهیه نهال

برای شروع، باید نهال‌های صنوبر را از یک پرورش دهنده خریداری کنید. در خرید نهال به جوانه‌های روی آن دقت کافی داشته باشید، روی هر نهال، باید حداقل سه جوانه وجود داشته باشد که یک جوانه به ریشه و دو جوانه‌ی دیگر به رشد و اندام‌های هوایی اختصاص پیدا می‌کند.

اگر نهال‌ها تازه نباشند به راحتی از متورم شدن جوانه‌ها و برآمدگی‌ای که روی ساقه‌ی نهال ایجاد می‌شود می‌توانید آن را تشخیص دهید. خرید و حمل و نقل این نهال‌ها راحت و آسان است.

از هر خزانه‌ای که اقدام به خرید کنید بعد از یک بار بازدید و اطمینان از کیفیت نهال‌ها، خود خزانه‌دار، نهال‌ها را برای شما برش‌های ۲۰ سانتیمتری می‌زند و در گونی‌های مرطوب می‌ریزد و همین قطعه قطعه شدن آن‌ها حمل و نقل و انتقال را راحت‌تر می‌کند و نهال‌های شما در کمال سلامت و صحت به زمین شما می‌رسند.

اوایل فروردین بکار!

بهترین زمان برای کاشت نهال‌ها اوایل فروردین هر سال است، چون در این فصل شیرابه‌ی نهال هنوز جاری نشده و تازه بعد از گرم شدن هوا شروع به فعالیت زیستی می‌کند و فرصت مناسبی برای پرورش پیدا می‌کند.

در روش خزانه داری به ساخت و ایجاد گلخانه و مسقف کردن زمین احتیاجی نیست، به همین خاطر هزینه‌ای اضافی بابت درست کردن گلخانه ندارید و می‌توانید آن را در خریدن نهال صرف کنید.

سودتان را حساب کنید

اندازه‌ی نهال‌های صنوبر حداقل ۱۷۰سانت و حداکثر تا ۲۲۰ سانت است که برای کاشتن باید آن‌ها را به اندازه‌های ۲۰سانتیمتری برش بزنید؛ مهم‌ترین نکته در کاشت نهال‌ها دقت در مستقر کردن آنهاست، باید توجه کافی به جوانه‌های روی قلمه داشته باشید که موقع کاشت آن‌ها را وارونه داخل زمین قرار ندهید و حتما نوک جوانه به سمت بالا باشد.

این نهال‌ها به راحتی ریشه می‌گیرند و نیازی به تزریق هورمون ندارند.

به دلیل ارزان بودن قیمت قلمه‌ها اگر زمین انتخابی‌تان این امکان را به شما می‌دهد می‌توانید تعداد بیشتری از آن را خریداری کنید، چون بعد از یک سال که زمان رشد خود را سپری کرد، با درنظر گرفتن رشد حداقلی ۱۷۰ سانتی می‌توانید از هر نهال ۸ قلمه صنوبر داشته باشید که در اولین برداشت سود قابل توجهی را برای شما رقم می‌زند.

دوران مراقبت

بعد از کاشتن نهال‌ها وارد فاز مراقبت می‌شوید که مهم‌ترین قسمت کار محسوب می‌شود. روییدن علف‌های هرز و پیچیدن آن‌ها دور قلمه ها، از خطرناک‌ترین آفت‌هایی است که سلامت نهال شما را تهدید می‌کند.

گیاه انگل یکی دیگر از خطر‌هایی است که ممکن است نهال‌ها با آن مواجه شوند، این گیاه خودرو که از شیرابه‌های نهال تغذیه می‌کند مانند نخ به دور آن می‌پیچند و با تغذیه از آن‌ها نهال را ضعیف و خشک می‌کند.

از اولین بهار که شروع به کاشت می‌کنیم تا فرا رسیدن پاییز، باید مراقبت‌های خاص را برای نهال‌هایمان انجام بدهیم. اگر بخواهیم زمان کار سختی که در پیش داریم را تخمین بزنیم ۶ ماه اول سال را باید درنظر بگیریم که در آن مراقبت باید به شکل ویژه‌ای انجام شود تا نهال پا بگیرد، پس عملا کسی که بخواهد نهال صنوبر بکارد ۶ ماه اول سال، زمان فشرده کاری اش محسوب می‌شود و بعد که به قول کشاورز‌ها در فصل پاییز درخت به خزان رفت کار سبک‌تر می‌شود و از مراقبت‌های هر روزه کاسته می‌شود.

بعد از آن فقط باید مراقب بود که نهال‌ها توسط حیوانات بزرگ مثل سگ یا شغال از بین نروند و دیگر این که پروسه‌ی آب رسانی از طریق جوی‌هایی که درست کردیم به خوبی انجام شود و خاک دچار خشکی نشود و مواد مغذی را به ریشه‌ها برساند. اگر همین نکته‌های کوچک، اما طلایی را رعایت کنید دیگر لازم نیست نگران از بین رفتن یا آسیب دیدن نهال هایتان باشید.

ارسال نظر