کاشت ۱۰۰ هزار نهال «حرا» در ۲ استان جنوبی کشور

۱۴۰۲/۰۲/۱۷ - ۰۳:۱۹:۳۰
کد خبر: ۲۰۵۱۵۹
کاشت ۱۰۰ هزار نهال «حرا» در ۲ استان جنوبی کشور

مدیرکل دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌ها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه جنگل‌های آبی ۱۰ برابر بیشتر توان جذب کربن از جو نسبت به جنگل‌های خشکی هستند، از کاشت ۱۰۰ هزار اصله «نهال حرا» در سیستان و بلوچستان و خوزستان خبر داد. جنگل‌های «مانگرو» اکوسیستم‌های غنی هستند که به شکل‌های منحصر به‌فردی از کره زمین و بشر حمایت می‌کنند.

مانگروها مشابه با جنگل‌های خشک هستند اما این اکوسیستم با فراهم کردن شرایط و زمینه برای رشد ماهی‌ها، ذخیره کربن و مقابله با سیل از کره زمین با تاثیرات چندگانه حفاظت می‌کند.

ذخیره‌گاه زیست‌کره حرّا تنها منطقه حفاظت شده از جنگل‌های مانگرو در حاشیه شمالی خلیج فارس و دریای عمان ایران است که بیشترین تراکم پوشش را نیز در همین منطقه دارد. این ذخیره‌گاه در فاصله بین جزیره قشم در خلیج فارس و ساحل سرزمینی ایران قرار دارد و جزو محدوده استان هرمزگان است. جنگل‌ حرّا، جنگل‌های ساحلی حساس و شکننده‌ای است که نقش ارزنده‌ای در حفظ تنوع زیستی منطقه دارد. محمد طالبی‌متین با اشاره به برنامه‌ریزی دولت جهت کاشت یک میلیارد اصله نهال و با توجه به اینکه ایران جزو چند کشور اول در تولید کربن جو به علت مصرف سوخت‌های فسیلی به شمار می‌رود، اظهار کرد: از آنجایی که جنگل‌های آبی ۱۰ برابر بیشتر دارای جذب کربن از جو نسبت به جنگل‌های خشکی هستند، سازمان حفاظت محیط زیست طرح بررسی تنوع زیستی و تعیین انتشار کربن تولیدی گیاهان حرا با استفاده از مدل‌های اکولوژی در استان‌های بوشهر، خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان را در راستای مدیریت جامع، نظام‌مند و هدف‌مند منابع طبیعی در دستور کار خود قرار داده است. او افزود: این پروژه‌ها در استان‌های مذکور در حال اجرا هستند و به علاوه رهبری نیز در هفته درختکاری سال گذشته بر تکلیف هر ایرانی به کاشت سه نهال تاکید کردند.

طالبی‌متین درباره این طرح توضیح داد: قرار است در این طرح برای بررسی فنولوژی گیاهان حرا، شناسایی عوامل تهدید، زون‌بندی جنگل‌های حرا و بررسی تنوع زیستی ماهیان، پرندگان و بی‌مهرگان در این اکوسیستم‌ها اقدامات لازم انجام شو همچنین بررسی نقش زیستگاه‌های حرای تازه کاشت در تثبیت کربن در دستورکار قرار دارد.

 

ارسال نظر