ایران برای استفاده از اساتید خارجی برنامه مدونی ندارد

۱۳۹۸/۰۸/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۸۹۵

معاون پژوهشی و فناوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: ما تنها با نخبه‌پروری به جایی نمی‌‎رسیم، نخبه‌پروری رویکردی مثل تعدد مدارس است که ما با آن موافق نیستیم.

اکرم قدیمی درباره اینکه بحث تبادل دانشجو و استاد در کشور ما با سایر کشورها با توجه به تحریم‌ها چقدر محقق می‌شود و چقدر امکان آموزش‌های کوتاه‌مدت اساتید برجسته در ایران وجود دارد؟ به ایلنا گفت: برای این کار نهادهایی مثل مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی در فعال هستند به این صورت که بسته‌های حمایتی را برای ایرانیان مقیم خارج از کشور در قالب فرصت مطالعاتی پسادکتری، کارگاه و سخنرانی و... ایجاد کرده‌اند. او ادامه داد: برای مواردی که قرار است از کشورهای دیگر افرادی به ایران جذب یا دعوت کنیم؛ متاسفانه برنامه و سیاست‌گذاری به صورت مشخص نداریم. در واقع این‌گونه ارتباطات به صورت مقطعی هستند به عنوان مثال این روزها مراسم جایزه مصطفی در حال برگزاری است و حدود 100 نفر مهمان خارجی آمدند، اما این مهمانان فقط برای این جشنواره به ایران آمده‌اند، بنابراین می‎توانیم بگوییم که این اقدمات هدفمند نیست.

معاون پژوهشی و فناوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور توضیح داد: ما در این زمینه نیازمند یک سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی دقیق هستیم تا بتوانیم از اساتید خارجی در ایران استفاده کنیم. ما در مرکز خودمان با دفتر همکاری‌های وزارت علوم همکاری می‌کنیم تا شیوه‌نامه‌ای برای تعاملات بین‌المللی تدوین شود، اما لازم است که جزییات آن را از بخش‌های بین‌المللی وزارت علوم جویا شد.

قدیمی بیان کرد: در بعضی موارد مشکلاتی با توجه به وضعیت موجود وجود دارد که مربوط به تحریم‌ها می‌شود. به عنوان مثال زمانی که اساتید خارجی می‌خواهند با پاسپورت وارد ایران شوند این کمک برای آنها وجود دارد که مُهر ورود به ایران در گذرنامه آنها نخورد تا بعدها برای ورود به کشورهای دیگر مشکلی نداشته باشند. معاون پژوهشی و فناوری مرکز تحقیقات سیاست علمی گفت: به‌طور کل دانشکده‌های ما بعضا میزبان اساتید از کشورهای دیگر برحسب موضوع و ضرورت هستند. در خرداد ماه یک نشست سیاست‌گذاری ترویج علم و فناوری داشتیم که بیش از 20 کشور جنبش غیرمتعهد در آن شرکت کردند و به ایران آمدند. وی در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های در نظر گرفته شده برای جذب نخبگان گفت: من فکر می‌کنم ما در جامعه‌مان به اندازه کافی نهادهایی مثل بنیان ملی نخبگان داریم که از نخبگان حمایت کند، اما واقعا تعریف‌مان از نخبه چیست؟ به نظرم به جای اینکه روی عده خاصی تمرکز کنیم باید جامعه هدفمان عموم مردم باشند. ما زمانی موفق خواهیم شد که کل جامعه را رشد دهیم. ما تنها با نخبه پروری به جایی نمی‌‎رسیم نخبه پروری رویکردی مثل تعدد مدارس است که ما با آن موافق نیستیم. باید شرایط برابری به وجود بیاید و عدالت آموزشی ایجاد شود.

 

ارسال نظر