توسعه خطرناک بازارها

۱۳۹۸/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۴۹۸

آتش‌سوزی در بازار ایکی قاپی تبریز بار دیگر توجه افکار عمومی و مسوولان را به سمت ایمنی بازارهای سنتی معطوف کرد؛ بازارهایی که تغییر کاربری، افزایش ترددها، فرسودگی بناها و تأسیسات، بسیاری از آنها را به نقاطی بحرانی بدل کرده است.

داود براتی کارشناس ایمنی و حریق با اشاره به وقوع حادثه حریق در بازار ایکی قاپی تبریز اظهارکرد: بر اساس ضوابط، مقررات و استانداردهای ایمنی برخی از اماکن به عنوان اماکن پرخطر محسوب می‌شوند و باید به آنها توجه ویژه‌ای شود که از جمله این اماکن بازارها هستند. این کارشناس ایمنی وحریق درباره مواردی که باعث می‌شود بازارها در زمره مراکز پرخطر محسوب شوند، گفت: از فاکتورهایی که باعث می‌شود بازارها در دسته اماکن پرخطر قرار گیرند می‌توان به بار جمعیتی این مناطق اشاره کرد. از طرف دیگر اجناس و اقلامی که در این مناطق وجود دارد می‌تواند بار سوختنی را در این محل‌ها افزایش دهد بنابراین بازارها به دلایل بار جمعیتی و بار سوختنی بالا در دسته اماکن پر خطر قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه می‌توان بازارها را به دو دسته قدیمی و جدید دسته‌بندی کرد، اظهارکرد: در این میان بازارهای قدیمی نیازمند توجه بیشتری هستند چرا که در ۳۰ سال گذشته رویکرد به ایمنی بهتر شده است هر چند که همچنان ساخت و سازهای جدید تجاری با استانداردهای روز دنیا فاصله دارد اما کیفیت آنها ارتقای قابل توجهی پیدا کرده است. بازارهای قدیمی با توجه به قدمت خود در سال‌های دور برای جمعیتی با تعداد بسیار کمتر ساخته شده‌اند اما در حال حاضر در بازار ترددها بسیار بیشتر شده و به نسبت افزایش جمعیت، میزان اقلام و کالاهای درون این بازارها نیز افزایش یافته است همچنین نوع محصولات نیز از لحاظ خصوصیات فیزیکی و شیمیایی تغییرکرده و ریسک حریق و حوادث به‌ مراتب بیشتر شده‌ است. به گفته این کارشناس ایمنی وحریق، محل‌هایی در بازارها که دارای مواد سوختنی بیشتر و ساختار ساختمانی قدیمی‌تر هستند مهم‌ترین کانون خطر محسوب می‌شوند.

براتی با تاکید براینکه باید به جانمایی بازارها توجه بیشتری شود گفت: جانمایی بازارها مساله بسیار مهمی است که به میزان لازم به آن توجه نشده‌ است. در حال حاضر جانمایی اکثر بازارها مناسب نیست و همین موضوع می‌تواند هنگام وقوع حادثه مدت زمان رسیدن نیروهای آتش‌نشانی به محل حادثه را افزایش دهد وموجب گسترش آتش‌سوزی وافزایش خسارات شود.

این کارشناس ایمنی اضافه کرد: در بازارهای کلان‌شهرها شاهدیم که سراها از شمال، جنوب، شرق و غرب به سراهای دیگر راه دارند در حالی که برخی از این ساختمان‌ها در گذشته به یکدیگر راهی نداشته‌اند و با گذشت زمان برای افزایش فعالیت اقتصادی در این مناطق به یک متر از بازار رحم نشده است و حتی در برخی از راهروها مشاهده می‌کنیم که دکه و کیوسک‌ها درمحل مشاعات مستقر شده‌ و واحدهای تجاری تشکیل داده‌اند. از طرفی جای تعجب است که چطور همچنان اجازه ساخت‌ و ساز و افزایش واحدهای تجاری در این محدوده‌ها داده می‌شود. او با بیان اینکه بی‌توجهی به جانمایی در بازار باعث افزایش خطر وقوع حوادث در این بناها می‌شود، به ایسنا گفت: اگر آتش‌سوزی در ناحیه‌ای از بازار که به سراهای دیگر راه دارد، رخ دهد به سرعت گسترش پیدا می‌کند بنابراین باید ساخت و ساز در این مناطق به‌گونه‌ای باشد که اگر آتش‌سوزی در نقطه‌ای از آن رخ داد به مناطق دیگر گسترش پیدا نکند. حریق در بسیاری از مواقع نیز به همین علت گسترش می‌یابد چراکه ابتدا آتش به‌صورت افقی یک طبقه را در بر می‌گیرد سپس از مسیرهایی که وجود دارد به طبقات و فضاهای دیگر گسترش پیدا می‌کرد. این کارشناس ایمنی با اشاره به مساله فرار یا تخلیه اضطراری هنگام وقوع حادثه اظهارکرد: هنگام وقوع حادثه افراد باید از محل حادثه تخلیه و نجات داده شوند بنابراین باید در نظر بگیریم اگر حادثه‌ای در بازار تهران که به صورت روزانه و شناور میلیون‌ها نفر در آن تردد می‌کنند، رخ دهد افراد می‌توانند از منطقه دارای ریسک خطر به‌موقع تخلیه و نجات داده شوند؟ با توجه به گسترش دکه‌ها و کیوسک‌ها در مشاعات سراها متاسفانه این مهم مغفول واقع شده است و موجب تشدید حوادث و افزایش تلفات و خسارات جانی و مالی در زمان بروز حریق و حوادث خواهد شد. اگر حادثه‌ای در این منطقه اتفاق بیفتد دسترسی به محل حادثه با توجه به ترافیک خیابان‌های اطراف آن و تراکم جمعیتش در زمان فرصت طلایی بسیار دشوار و غیرممکن خواهد بود.

 

ارسال نظر