۲۰ فعالیت بحران‌ساز در بازار تهران

۱۳۹۶/۱۲/۱۰ - ۰۰:۴۳:۲۸
کد خبر: ۱۱۷۸۸۸

رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران گفت: از ۶۰ نوع فعالیتی که در محدوده بازار وجود دارد ۲۰ نوع آنها بحران‌ساز و تهدیدآمیز هستند.

به گزارش مهر، جلسه مشترک کمیسیون‌های شهرسازی و معماری، عمران و حمل و نقل و سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران برای بحث و بررسی در خصوص اصلاح زیرساخت‌های خدماتی و ارتقای ایمنی بازار بزرگ تهران برگزار شد.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در تشریح جزئیات و تصمیمات این جلسه گفت: بر اساس بررسی‌هایی که توسط مراکز علمی و پژوهشی، مدیریت شهری و مرکز مطالعات شهرداری تهران و همچنین کمیسیون شهرسازی و معماری انجام شده متاسفانه بازار بزرگ شهر تهران به عنوان بزرگ‌ترین قطب اقتصادی کشور دارای مشکلات بسیار بزرگی است، از جمله بزرگ‌ترین مشکلات آن فرسودگی کالبدی و قدمت بناها در محدوده بازار تهران و عدم امکان نوسازی آنها به دلیل عجین شدن با بناهای تاریخی و میراثی و فضای خاص کالبدی است. سالاری ادامه داد: عرض کم معابر و همچنین وجود سد معبر جدی صنفی و دستفروشان در محدوده بازار، فرسودگی تمام عیار شبکه‌های تاسیسات زیربنایی مانند آب، برق و...، ناایمن بودن بازار در برابر حریق و حوادث اینچنینی، حجم قابل توجه تولید پسماند و زباله، وجود صنوف مزاحم و مشاغل نامتجانس در محدوده بازار و همچنین مشاغل خطرزا، فقدان فضای باز و سبز مجهز و مشکلات زیست محیطی در این محدوده و عدم تصویب طرح ساماندهی تجهیزات ویژه بازار تهران از جمله مشکلات بازار تهران است. وی با بیان اینکه ۷۲درصد فضای کالبدی بازار تهران بالای ۴۰سال عمر دارد، اظهار کرد: مخاطرات بازار تهران به دو دسته کالبدی و نوع فعالیت تقسیم می‌شود، مخاطرات کالبدی شامل اینکه این بازار پیچیده‌ترین کانون فعالیت شهر تهران محسوب می‌شود و ۵۲درصد عمده‌فروشی‌ها، ۵درصد خرده‌فروشی‌ها، ۷درصد کارگاه‌های تولیدی شهر تهران در این محدوده قرار داردند و کانون جذب جمعیت روزانه حدود ۴۰۰هزار نفر در روزهای معمولی و جذب جمعیت چند میلیونی در ماه‌ها و روزهای پایانی سال است و بیشترین جمعیت شاغل در این محدوده حضور دارند.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران همچنین مخاطرات مربوط به نوع فعالیت را این‌گونه تشریح کرد: تبدیل و تغییر کاربری واحدهای فعالیت در محدوده بازار از دیگر مخاطرات این محدوده است، چراکه قسمت عمده بناهای آنجا مسکونی بوده‌اند که تبدیل به کارگاه‌ها و انبارهای تجاری و کسب و کار شده و بدون وجود زیرساخت‌ها و ایمنی لازم در حال فعالیت هستند. سالاری افزود: همچنین بی‌اعتنایی بازاریان و کسبه به آموزش‌های لازم به ویژه آموزش‌های ایمنی یکی از چالش‌های اساسی در این خصوص است. جالب است، بدانید از ۶۰ نوع فعالیتی که در محدوده بازار وجود دارد ۲۰نوع آنها بحران‌ساز و تهدیدآمیز هستند. سالاری با اشاره به گزارش‌هایی که از سوی شهرداری منطقه و اداره برق و سازمان مدیریت بحران، آتش‌نشانی و شورای اصناف که در این جلسه ارائه شد، اظهار کرد: نهایتا با پیشنهاد معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران تصمیم بر این شد که با توجه به اینکه برخی کلان‌شهرهای کشور مانند تبریز و اصفهان که در حوزه ساماندهی بازارهای خود اقدامات بسیار خوب و بنیادی انجام داده‌اند و تجربه‌های موفقی را در این خصوص دارند، ما به عنوان اعضای شورای شهر تهران و کمیسیون‌های مرتبط، طی سه ماه آینده جلساتی را به صورت مستمر با حضور شرکت‌ها، مهندسان و مسوولانی که در ساماندهی این بازار‌ها نقش اساسی داشته‌اند، برگزار کنیم و با استفاده از تجربیات آنها بتوانیم یک شورای ساماندهی را در این خصوص ایجاد کنیم.

 

ارسال نظر