به دنبال فرهنگ‌سازی در حوزه صادرات هستیم

۱۳۹۸/۰۶/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۲۶۲

جمشید نفر، رییس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران، ضمن تشریح مهم‌ترین برنامه‌های این کمیسیون در دوره نهم، فرهنگ‌سازی را به عنوان مهم‌ترین برنامه کاری کمیسیون اعلام کرد.

نفر با تأکید بر این نکته که پتانسیل صادرات غیرنفتی حداقل 10 برابر صادرات نفتی است، گفت: به عقیده من مهم‌ترین اقدام در حوزه صادرات غیرنفتی، این است که بتوانیم اهمیت صادرات و نقش صادرکننده را در اقتصاد ملی تبیین کنیم؛ موضوعی که تاکنون در حد حرف باقی مانده و در عمل اتفاقی نیفتاده است و همین ضعف باعث شده تا هر جا مشکلی در تولید داخل یا کمبود کالاهای اساسی پیش آید، آن را به گردن صادرکنندگان بیندازیم. جمشید نفر، ضعف در مدیریت را یکی دیگر از موانع توسعه صادرات دانست کرد و گفت: با وجود داشتن نیروی انسانی کارآمد و متخصص، متأسفانه نتوانسته‌ایم از این نیروها به نحوی استفاده کنیم که منتج به تولید و توسعه صادرات شود. به اعتقاد رییس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران، یکی از ضعف‌های اساسی ما در حوزه تصمیم‌گیری این است که اساسی فکر نکرده و به‌ موازات آن‌، ساختاری هم عمل نمی‌کنیم. نبود استراتژی باعث شده تا نتوانیم از فرصت‌ها بیشترین بهره را ببریم و به همان نسبت هم از چالش‌ها کمترین لطمه را بخوریم.

نفر بررسی مزیت‌ کالاهای صادراتی را دومین اولویت کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران در دوره نهم اعلام کرد و گفت: به دنبال آن هستیم که مشخص کنیم کدام کالاها صادرات‌شان برای کشور به صرفه است و کدام کالاها به صرفه نیست. رییس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران همچنین تعامل مستمر این کمیسیون به عنوان نماینده بخش خصوصی با دولت را به عنوان سرفصل فعالیت کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی عنوان کرد و خواستار توجه دولت به نظرات بخش خصوصی شد. او گفت: بخش خصوصی بارها و بارها مسائلی را که اقتصاد در حال حاضر گرفتار آن است مطرح کرده و راهکارهایی را هم ارایه داده است، اما باز هم اتخاذ تصمیمات بدون مشورت با بخش خصوصی بوده است. این روند در نهایت به ضرر کل کشور تمام می‌شود.

 

 

ارسال نظر