عرضه نفت در بورس بستری برای گسترش مبادی صادراتی نفت

۱۴۰۲/۰۲/۲۵ - ۰۴:۱۴:۳۱
کد خبر: ۲۰۵۸۶۹

ایرنا| گواهی سپرده کالایی یک ورقه بهادار است که در بورس قابلیت پذیرش و معاملات دارد. این اوراق گواهی از یک کالای معینی که در بورس پذیرش شده است، نشأت می‌گیرد.

گواهی کالایی زعفران، سکه و... در کشور داریم و از این نوع اوراق استقبال خوبی در بازار سرمایه کشور صورت گرفته است. در گواهی سپرده نفت خام، به جای اینکه با استفاده از بازاریاب‌های بین‌المللی و داخلی به دنبال سرمایه‌گذار باشیم، به تعریف یک ابزار مالی می‌پردازیم و سرمایه‌گذار با ریسک خودش به معاملات ورود می‌کند.

در واقع این گواهی، اولین ابزار ارزی ما و یک ابزار استاندارد بین‌المللی است که قابلیت اشتراک‌گذاری دارد. سرمایه‌گذاران روی این ابزار شروع به معاملات ثانویه می‌کنند و زمین بازی جدیدی ایجاد می‌شود که هر کسی بنا بر سیاست‌ها، ریسک‌ها و حجم سرمایه‌گذاری از طریق چند روش می‌تواند به حوزه نفت کمک کند. قبلاً اگر کسی ۱۰ میلیارد تومان داشت نمی‌توانست وارد حوزه نفت شود و این کالا را بخرد. ابزاری برای ورود بخش خصوصی به این حوزه نداشتیم. طبق مصوبه شورای عالی اقتصاد این امکان ایجاد شده که مدیریت امور بین‌الملل نفت اجازه داشته باشد وکالتاً از طرف سرمایه‌گذاران خرد اقدام به فروش نفت کند.

به این ترتیب، سرمایه‌هایی که تا امروز قابلیت ورود به این تجارت را نداشته‌اند، الان شرایط فعالیت برایشان فراهم شده است. برزو حق شناس کارشناس بازار سرمایه در خصوص گواهی سپرده نفت خام، گفت: اگر نتوانیم نقدینگی را در کشورمان مدیریت کنیم و آن را به سمت‌وسوی درستی سوق دهیم، این نقدینگی به سمت بازارهایی مانند مسکن و خودرو می‌رود. وی تصریح کرد: ورود نقدینگی به بازارهایی همچون مسکن و خودرو اثرات تورمی را تشدید خواهد کرد، در همه جای دنیا از ابزارهایی مانند گواهی سپرده استفاده می‌شود و این روش‌ها اثرگذاری خود را نشان داده‌اند. کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از ابزارهایی مانند گواهی سپرده نفت خام استفاده می‌شود تا نگذارند نقدینگی به قسمت فیزیکی کالاها برود، گواهی سپرده ایده خوبی است و به کنترل نقدینگی در کشور کمک می‌کند. هر چقدر میزان بهره‌گیری از این ابزارها در کشور بیشتر شود، بهتر است.

حق‌شناس گفت: به‌طور کلی، ابزارهایی مانند گواهی سپرده نفت خام می‌توانند کمک بزرگی به اقتصاد کشور کنند و سیاست‌گذاران اقتصادی می‌توانند از این طرح‌ها نهایت بهره‌برداری را داشته باشند. از طریق این ابزارها می‌توانیم به کنترل نقدینگی سرگردان در کشور بپردازیم و زهر اثرات تورمی آن را کمتر کنیم.

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
0
0
ما در بورس نیازمند صندوق با پشتوانه نفت و گاز هستیم تا جای دلار و طلا را برای سرمایه‌گذاران پر کند و ارزش پول سرمایه‌گذار به بهترین نوع خود حفظ شود، چرا که نه