اخبار

۱۴۰۱/۱۰/۰۴ - ۰۳:۰۷:۳۰
کد خبر: ۱۹۵۷۲۸

تأمین مالی کسب و کار اینترنتی فیلم و سریال از بورس

بازارسرمایه| شرکت فناوران ایده‌پرداز صبا (فیلیمو) با مشاوره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج برای اولین‌بار اقدام به تأمین مالی از طریق بازار سرمایه نموده است. هدف از انتشار اوراق مذکور توسعه بانک اطلاعاتی فیلیمو از طریق خرید اپیزودهای فیلم و سریال به منظور نمایش محتوای مذکور بر بستر اینترنت بوده است و این در حالی است که توسعه بانک اطلاعاتی برای اولین‌بار به عنوان دارایی، مبنای انتشار اوراق در نظر گرفته شده است. پذیره‌نویسی این اوراق با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار و به ارزش ۳۰۰ میلیارد تومان از روز سه‌شنبه ۲۹ آذر به مدت ۳ روز در فرابورس ایران آغاز شده است. دوره عمر اوراق ۴ سال و سود اسمی آن سالانه ۱۸ درصد است، صندوق ‌سرمایه‌گذاری افرا نماد پایدار و صندوق اختصاصی بازارگردانی تاک دانا به همراه شرکت تأمین‌سرمایه تمدن متعهد پذیره‌نویسی و بازارگردان این اوراق خواهند بود. همچنین بانک خاورمیانه ضمانت پرداخت این اوراق را برعهده گرفته است. از آنجایی که بازار سرمایه یکی از روش‌های شفاف و مدرن برای تامین مالی پروژه‌های اقتصادی بنگاه‌ها و شرکت‌ها است، امید است انتشار این اوراق راه را برای باقی شرکت‌های دانش بنیان و کاربرمحور هموار سازد و باعث افزایش شفافیت و کاهش هزینه‌های تأمین مالی این شرکت‌ها شود.

توسعه صادرات، با کاهش فاصله ارز نیمایی و آزاد

ابراهیم بهادرانی، مشاور رییس اتاق بازرگانی تهران به تاثیر فاصله ارز نیمایی و بازار آزاد بر اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: انتظار می‌رفت تا به تدریج و به منظور کمک به صادرات کالاها، تعداد کالاهای مشمول تحویل ارز صادراتی به نرخ نیما، کاهش یابد تا این امر زمینه‌ساز عرضه ارز در بازار آزاد و نیز کاهش نرخ ارز در آن بازار شود.

مشاور رییس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: هر گونه الزام برای فروش ارزهای صادراتی به نرخ کمتر از بازار آزاد، منجر به زیان یا کاهش سود شرکت‌های صادرکننده خواهد شد. وی ادامه داد: این اتفاق به مرور باعث کاهش صادرات و نیز کمبود ارز برای واحدهای تولیدی می‌شود که از ارز نیمایی استفاده می‌کنند. بهادرانی اعلام کرد که اختلاف زیاد بین قیمت ارز آزاد و ارز نیمایی ضربه به بازار ارز، تراز تجاری، تولید کالا و تعادل در بازار کالاها است. مشاور رییس اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: همچنین در کنار این مسائل، فاصله قیمت ارز نیمایی و بازار آزاد باعث جهش قیمت ارز در زمان وجود بحران‌های اقتصادی، عقب‌ماندگی اقتصاد کشور و نیز بروز تورم وحشتناک در کشور شده است، که تاکنون چندین بار شاهد این اتفاق بوده‌ایم. وی می‌گوید، باید به‌طور حتم اقدامی برای کاهش فاصله ارز نیمایی و بازار آزاد انجام شود که این امر نیازمند چندین راهکار است و باید در دستور کار قرار بگیرند. بهادرانی در ادامه اعلام کرد: باید اجازه داده شود که تولیدکنندگان، مواد اولیه را با قیمت بازار خریداری کنند و کمک‌های مدنظر به مصرف‌کننده از طریق پرداخت نقدی صورت بگیرد. وی ادامه داد: همچنین بهتر است تصمیمی اتخاذ شود تا اقدامات لازم برای تک نرخی شدن ارز، حذف سیاست دستوری در رابطه با ارز و اعمال سیاست عرضه و تقاضا برای قیمت‌گذاری‌ها ملاک عمل قرار بگیرد. باید سیاست‌گذاری افزایش تدریجی نرخ ارز معادل تورم داخلی، منهای تورم خارجی مبنای کار قرار بگیرد.

افزایش فاصله دلار نیمایی و آزاد چه بر سر بورس می‌آورد؟

تجارت‌نیوز| طی دو ماه اخیر قیمت دلار بازار آزاد روند صعودی پرشتابی به خود گرفته است. از سوی دیگر نرخ دلار نیمایی نیز آرام آرام روند رو به بالایی را دنبال می‌کند اما همچنان فاصله زیادی با قیمت دلار آزاد دارد.این فاصله به ویژه به دلیل سرکوب قیمت دلار نیمایی هر روز بیشتر می‌شود. به واسطه این اختلاف شرکت‌های صادرات‌محور نیز با معضل جدی مواجه شده‌اند. در حال حاضر فاصله قیمتی بیش از 30 درصدی بین قیمت دلار بازار آزاد و نیمایی به وجود آمده است که به واسطه این موضوع صنایع صادرات‌محور در بورس زیان می‌کنند.این فاصله قیمتی 30 درصدی یعنی شرکت‌های بورسی دلار را نسبت به قیمت اصلی و بازار آزاد هشت تا 12 هزار تومان ارزان‎‌تر می‌فروشند که به معنای کاهش درآمد شرکت و زیان سهامداران است.این اختلاف را همچنین می‌توان به معنای آن دانست که شرکت‌ها 30 درصد سود کمتری شناسایی می‌کنند. اگرچه گفته می‌شود دلار بازار آزاد تاثیری روی بورس ندارد اما نه تنها رشد قیمت دلار به صورت روانی موجب نوسان در بورس می‌شود بلکه فاصله قیمتی بین دلار آزاد و نیمایی هم باعث کاهش سود شرکت‌هاست.چند وقت پیش بود که بخشنامه‌ای برای تسهیل بازگشت ارز صادراتی صادر شد و بر همین اساس صادر‌کنندگان می‌توانستند که ارز خود را در بازار توافقی بفروشند تا سود بیشتری کنند؛ اما بازار توافقی نیز اختلاف قیمت بین 3 تا 5 هزار تومان با آزاد دارد و همچنان شرکت‌ها را از تبدیل ارز خود به قیمت واقعی محروم می‌کند. کارشناسان عقیده دارند یکی از راهکارهای اساسی که از طریق آن بورس می‌تواند به آرامش برسد و به نوعی شاخص‌ها رشد کند کاهش گپ قیمتی بین دلار نیمایی و آزاد است.در اصل بخش مهمی از درآمد شرکت‌های صادرات‌محور وابسته به نرخ ارز است و هرگونه افزایش قیمت دلار نیمایی می‌تواند رشد درآمدهای این شرکت‌ها را در پی داشته باشد. معمولا نرخ ارز نیمایی از نرخ آزاد پایین‌تر است چرا که دولت همچنان سیطره خود را بر نرخ نیمایی حفظ کرده و آن را در کانال‌های پایین حفظ می‌کند. این ارز فقط از طریق سامانه نیما و با شرایط خاص قابل دریافت است. نکته مهم دیگر این است که تنها واردکنندگان قانونی که مراحل تعیین شده توسط بانک مرکزی را طی کنند می‌توانند این ارز را دریافت کنند.

 

ارسال نظر