رویداد

۱۴۰۱/۰۳/۰۸ - ۰۳:۵۴:۴۱
کد خبر: ۱۸۹۴۶۱

ترافیک پذیرش در بورس کالا

براساس اطلاعیه‌های جدید مدیریت پذیرش و بازاریابی بورس کالای ایران، شمش فولادی، بنزن، نخ پلی استر (poy) و شمش روی ۴ شرکت برای عرضه در بازار اصلی پذیرش شدند. پذیرش کالاها و محصول‌های مذکور پس از بررسی مدارک و مستندات در سیصد و چهل و یکمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۳ خرداد به تصویب رسید. به این ترتیب، شمش فولادی شرکت ذوب و نورد شمس تبریز و بنزن شرکت پالایش نفت تبریز راهی بازار اصلی بورس کالای ایران می‌شوند. همچنین نخ پلی استر (poy) شرکت تعاونی تولیدی سیرنگ در بازار اصلی بورس پذیرش شد. علاوه بر این، یک هزار و ۴۰۰ تن شمش روی شرکت ذوب روی بافق برای عرضه در بورس کالا پذیرش شدند. همچنین مدیریت پذیرش و بازاریابی بورس کالای ایران در اطلاعیه‌های جداگانه دیگری از پذیرش سولفونیک اسید، اکسید آلومینیوم، گلیسیرین، کنسانتره سرب، شمش زاماک، کالای سپری، کلینکر و نخ فیلامنتی پلی استر ۸ شرکت در بازار فرعی بورس کالا خبر داد. پذیرش کالاها و محصول‌های مذکور پس از بررسی مدارک و مستندات در سیصد و چهل و یکمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۳ خرداد به تصویب رسید. به این ترتیب، ٨ هزار تن سولفونیک اسید شرکت پدیده شیمی غرب، ١۵٠ هزار تن اکسید آلومینیوم شرکت آلومینای ایران و ٢ هزار تن گلیسیرین شرکت مجتمع صنایع شیمی گستر نیما راهی بازار فرعی بورس کالا می‌شوند. علاوه بر این، ۴ هزار و ۵٠٠ تن کنسانتره سرب شرکت معدنی سرب و روی کیمیا گوهران و ۷ هزار تن شمش زاماک شرکت پترو اکسید سما برای عرضه در بورس کالا پذیرش شد. همچنین یک هزار و ٧۵٠ تن کالای سپری شرکت نورد فولاد ثامن، ٢۵٠ هزار تن کلینکر شرکت صنایع سیمان غرب و ٣ هزار تن نخ فیلامنتی پلی استر شرکت تعاونی تولیدی سیرنگ در بازار فرعی بورس کالا پذیرش شدند.

مواد غذایی و دارویی‌ها موتور رشد بازار بعد از آزادسازی نرخ‌ها

سنا| فیروزه سالارالدینی، مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره هلدینگ مالی رایا نیکان درباره اهمیت حذف قیمت‌گذاری دستوری گفت: در حال حاضر آزادسازی نرخ ارز دارو به تعویق افتاده است، اما از آنجایی که همچنان قیمت دارو از طرف وزارت بهداشت به صورت دستوری تعیین می‌شود، مساله نرخ‌گذاری بسیار مهم است. فیروزه سالارالدینی افزود: چون نرخ‌ها دستوری است، سودآوری آنها در آینده اگر ارز ترجیحی حذف شود تحت شعاع قیمت‌گذاری آنها قرار خواهد گرفت، پس موضوع قیمت‌گذاری تعیین‌کننده سودآوری آنها است، اگر حاشیه سود شرکت‌های دارویی حفظ شود که البته بعید است، اتفاقی که می‌افتد این است که شاهد رشد رقم سود آنها خواهیم بود؛ در نتیجه به سودآوری صنعت و بازارسرمایه کمک می‌کند. وی بیان کرد: از سوی دیگر صنایع یا شرکت‌هایی هستند که مشمول قیمت‌گذاری نمی‌شوند و در حال حاضر قیمت آنها افزایش پیدا کرده است، این شرکت‌ها نرخ‌گذاری دستوری ندارند اما با مساله کشش تقاضا مواجه هستند؛ یعنی با افزایش قیمت حجم فروش آنها کاهش بیشتری می‌یابد و سبب می‌شود به لحاظ حجم فروش مانند سال‌های گذشته نباشند. به گفته مدیر هلدینگ مالی رایا نیکان موضوع دیگری که چه در شرکت‌هایی که قیمت‌گذاری دستوری دارند و چه در شرکت‌هایی که قیمت‌گذاری دستوری ندارند موثر است، مساله سرمایه در گردش است، یعنی اگر ما فرض کنیم ارز ۴۲۰۰ تومانی برای آرد تغییر کند و مثلا حدود ۴ برابر افزایش یابد سرمایه در گردش مورد نیاز آنان هم ۴ برابر افزایش می‌یابد؛ در این صورت تامین مالی این شرکت‌ها مساله‌ساز می‌شود که آیا توانایی تامین این میزان سرمایه در گردش را خواهند داشت یا خیر، این موضوع نیز یکی دیگر از پارامترهای مهمی است که تولید شرکت‌ها و همچنین حاشیه سودشان را دچار چالش می‌کند. این فعال بازارسرمایه افزود: این دو صنعت (غذا و دارو) حدود ۴ درصد از بازارسرمایه را تشکیل می‌دهند و در کلیت بازار خیلی تاثیرگذار نیستند، اما تورمی که به دلیل آزادسازی نرخ ارز ایجاد می‌شود روی کل صنایع و بازار تاثیر می‌گذارد که این قضیه موجب می‌شود که قیمت سهام نه به دلیل الزاماً سودآوری واقعی بیشتر بلکه به دلیل مساله تورم افزایش پیدا کند، مسلما این تورم بازده مورد انتظار سرمایه‌گذار را هم متأثر می‌سازد، اما در نهایت سبب رشد در بازارسرمایه خواهد شد، ولی اینکه آیا این رشد، رشد اسمی است یا رشد واقعی، مساله دیگری است.

معرفی صنایع برنده  در پی واقعی شدن نرخ‌ها

آرمین عبدی، مدیر سبد شرکت سبدگردان کاریزما درباره سرمایه در گردش برخی صنایع که جزو کالاهای مصرفی یا مصرفی با دوام هستند به بورسان گفت: به دلیل ضعف در زنجیره تامین و قیمت‌گذاری دستوری ممکن است شرکت‌ها با چالش سرمایه در گردش مواجه شده و سرمایه‌گذاران دیدگاه بلندمدت بر این صنایع نداشته باشند. آرمین عبدی افزود: با توجه به اینکه وزن اصلی شاخص هم وزن روی این صنایع قرار دارد، این شرکت‌ها افزایش نرخ می‌گیرند، اما به دلیل اینکه مواد اولیه گران‌تر می‌خرند، در مقطعی حاشیه سود شرکت‌ها کاهش می‌یابد. وی اضافه کرد: با توجه به افزایش بهای تمام شده آنها، سود ریالی شرکت‌ها افزایش پیدا کرده و این موضوع می‌تواند P بر E سهم‌ها را تعدیل و در بلندمدت منجر به رشد خوب این سهم‌ها شود. این کارشناس بازار سرمایه در ادامه عنوان کرد: به‌طور قطع چالش تامین سرمایه در گردش برای شرکت‌های ذکر شده وجود دارد اما به نظر می‌رسد بتوانند تغییرات را در خود حل کرده و به مروز زمان کسری‌ها را جبران کنند. عبدی اظهار کرد: در حال حاضر دلار نیما مرجع قیمت‌گذاری صنایع داخلی همانند روغن، تایر، صنعت زراعتی و غیره است، بنابراین باید فاصله دلار نیما با دلار بازار آزاد پر شود تا نرخ شرکت‌ها هم متناسب با نرخ‌های واقعی رشد یابد. وی گفت: شرکت‌ها با فروش خود از طریق نرخ‌های واقعی، می‌توانند افزایش هزینه‌ها را پوشش داده و از مازاد موجود خود، سرمایه در گردش مورد نیاز خود را از طریق دریافت تسهیلات و نقدینگی داخلی، تامین کنند. 

ارسال نظر