اخبار

۱۴۰۰/۰۸/۲۰ - ۰۳:۰۷:۵۵
کد خبر: ۱۸۳۸۶۰

قیمت‌گذاری دستوری کمر تولیدکننده را شکسته

سنا| علیرضا پاک‌فطرت، نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری برای همه کالاهای ضروری مردم بسیار غلط و اشتباه است گفت: حذف قیمت‌گذاری به عنوان مهم‌ترین تصمیم برای بهبود وضعیت بازار تلقی می‌شود و با حذف آن می‌توان اثر مثبت آن بر خرید کالاهای اساسی مردم به‌خصوص خودرو را دید. علیرضا پاک‌فطرت افزود: قیمت‌گذاری دستوری در هیچ جای دنیا مرسوم نبوده است زیرا تولیدکننده را با چالش‌های بسیار مواجه کرده و انگیزه تولید را از او می‌گیرد. وی عنوان کرد: قیمت‌گذاری دستوری فرایندی است که طی آن، به فروشنده‌ها رقمی معین ابلاغ می‌شود تا در آن قیمت، کالا را به متقاضیان عرضه کنند. این روش درست برعکس شیوه‌ای است که در آن محصولات را در بازار رقابتی قیمت‌گذاری می‌کنند. یعنی رقابت در قیمت، نقطه مقابل قیمت‌گذاری دستوری است. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در روش‌های تعیین قیمت رقابتی، قدرت خرید مردم نقشی اساسی در تعیین قیمت ایفا می‌کند زیرا قیمت‌ها بر مبنای عرضه و تقاضا به وجود می‌آیند اما در بازار دستوری، تعیین نرخ پس از عبور از فیلترهای تعیین‌شده توسط دولت انجام می‌شود. وی ادامه داد: سیاست‌ قیمت‌گذاری دستوری تنها به نفع عده‌ای محدود است. در عمل بسیاری از مصرف‌کنندگان همچنان از تورم موجود در جامعه ضربه می‌خورند. پاک‌فطرت خاطرنشان کرد: حذف قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو یکی از محورهای مهمی است که تولیدکنندگان خودرو به آن اشاره دارند و نمایندگان هم این موضوع را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده‌اند تا کالاهایی که نیاز ضروری مردم است باقیمتی مناسب به دست آنها برسد و تولیدکننده هم دچار ضرر و زیان نشود.

اقبال به سهام دلار محور

باشگاه خبرنگاران| وحید قاسمی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با شاخص کل عنوان کرد: شاخص کل در هفته گذشته با ۵۸ هزار و ۱۱۰ واحدی صعود به کانال یک‌میلیون و ۴۵۶ هزار واحد رسید، شاخص هم‌وزن نیز با صعود ۱۶ هزار و ۹۶۰ واحد به محدوده ۳۹۱ هزار واحد رسید. او ادامه داد: شاخص فرابورس نیز با رشد ۸۲۱ واحدی وارد کانال ۲۰ هزار واحدی شد. بعد از یک هفته ورود پول به سهام ریالی روز سه‌شنبه با توجه به افزایش نرخ دلار توجه بازار به سمت سهام دلاری معطوف شد. این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با عوامل تأثیرگذار عنوان کرد: تشکیل کمیته مشترک بانک مرکزی و سازمان بورس، جلسه وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس با نمایندگان مجلس نشست رییس‌جمهور با نخبگان اقتصادی، تحرکات قیمتی نرخ ارز و ارسال لایحه توزیع عادلانه ارز ۴۲۰۰ تومانی توسط دولت به مجلس از عوامل تأثیرگذار بود. به گفته این کارشناس توجه سرمایه‌گذاران به صندوق‌های دارایکم و پالایشی یکم و حجم بالای معاملاتش رو نباید نادیده گرفت. قاسمی با اشاره به این موضوع که در این هفته گذشته بیشترین اقبال با گروه خودرویی بود گفت: گروه خودرویی به‌صورت قدیمی از لیدر‌های سنتی بازار به شمار می‌رود و تا زمانی که اقبال به این گروه در بازار باشد احتمال تداوم روند صعودی در بازار وجود خواهد داشت. نکته قابل‌توجه دیگری که به چشم می‌آید رشد دسته‌جمعی نماد‌های غذایی و زراعتی است.

شاخص بورس‌های جهانی کاهشی شد

افزایش سریع قیمت‌ها به‌ویژه در بخش مسکن باعث نگرانی سیاست‌گذاران و فعالان بازارهای مالی شده است. پس از انتشار خبر رکوردشکنی قیمت مسکن در انگلیس، حالا در امریکا نیز میشل بومان، مدیر بانک مرکزی این کشور با ابراز نگرانی نسبت به افزایش مداوم قیمت مسکن گفته است با پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه در بخش مسکن، تورم می‌تواند سرکش‌تر و مهار آن سخت‌تر شود. وی بابیان اینکه شاهد اختلالات کم‌سابقه‌ای در بخش مسکن هستیم افزود: در کوتاه‌مدت انتظار دارم روند قیمت‌ها کماکان صعودی باشد. در وال‌استریت همه شاخص‌ها ریزشی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین‌تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۳۱ درصد کاهش نسبت به‌روز قبل و در سطح ۳۶ هزار و ۴۴۱.۳۴ واحد بسته شد. شاخص «اس‌اند پی ۵۰۰» با ۰.۱۳ درصد ریزش تا سطح ۴۷۰۳.۷۲ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی امریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۰۹ درصد کاهش در سطح ۱۵ هزار و ۹۸۶.۵۱ واحدی بسته شد. در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص «فوتسی ۱۰۰» بورس لندن با ۰.۰۵ درصد کاهش نسبت به‌روز قبل و در سطح ۷۳۰۰.۴۱ واحد بسته شد. شاخص «دکس ۳۰» بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۰.۰۴ درصدی و ایستادن در سطح ۱۶ هزار و ۴۶.۵۲ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص «کک ۴۰» بورس پاریس با عقبگرد ۰.۰۹ درصدی در سطح ۷۰۴۷.۴۸ واحد بسته شد. در مادرید شاخص «ایبکس ۳۵» ۰.۶۵ درصد بالا رفت و به ۹۰۷۰.۸۱ واحد رسید. در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص «نیک کی ۲۲۵» بورس توکیو ژاپن با کاهش ۰.۳۵ درصدی تا سطح ۲۹ هزار و ۵۰۷.۰۵ واحدی پایین رفت. شاخص «هانگ سنگ» بورس هنگ‌کنگ ۰.۴۳ درصد پایین رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۷۶۳.۵۱ واحد بسته شد. در چین شاخص «شانگهای کامپوزیت» افزایش ۰.۱۲ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۸۴۸.۱۸ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص «اس‌اند پی اس‌اند ایکس ۲۰۰» بورس سیدنی با ۰.۰۶ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۷۴۵۲.۲۱ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص «تاپیکس» ژاپن نزولی بود.

 

ارسال نظر