بازارسرمایه

۱۴۰۰/۰۴/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۱۰۰

جزییات توزیع مرحله دوم سود سهام عدالت

مرحله دوم سود سهام عدالت بابت عملکرد سال مالی منتهی به 29 اسفند 98 شرکت‌های سرمایه پذیر شامل 40 درصد و جمعاً به مبلغ بیش از 3400 میلیارد تومان به‌حساب 43 میلیون و 837 هزار و 413 سهامداری که شماره‌حساب بانکی معتبر در قالب شماره شبای بانکی که قبلاً به سازمان خصوصی‌سازی یا شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرده بودند، واریز شد. بر اساس این اطلاعیه، از مجموع 36 شرکت بورسی و فرابورسی، از دو شرکت معدنی و صنعتی گل گهر و پتروشیمی جم به دلیل افزایش سرمایه آنها، سود سهام مشمولان دریافت نشد تا مشمولان سهام عدالت (در هر دو روش مستقیم و غیرمستقیم)، از مزایای حق تقدم و سهام جدید ناشی از افزایش سرمایه بهره‌مند شوند. همچنین ازآنجایی‌که شرکت‌های مخابرات ایران و گروه مپنا علی‌رغم پیگیری‌های متعدد متأسفانه تمام یا بخشی از سود سهام خود را پرداخت نکرده‌اند از باقی‌مانده سود سهام عدالت به میزان 50 درصد، 40 درصد آن به‌حساب مشمولان واریزشده و 10 درصد آن در مرحله بعد پرداخت می‌شود. ضمناً آن دسته از مشمولان اعم از روش مستقیم و غیرمستقیم که به دلیل اشکالات موجود در حساب بانکی آنها، امکان واریز سود سهام عدالت فراهم نشده بود و در این فاصله زمانی با ارایه اطلاعات صحیح نسبت به رفع مشکل اقدام کرده‌اند یا در فاصله زمانی اسفندماه سال گذشته تاکنون در سامانه سجام ثبت‌نام کرده‌اند، سود سهام آنها به‌صورت تجمیع شده، به میزان 90 درصد پرداخت خواهد شد.

«قرارداد آتی صندوق طلا» گامی برای جذب سرمایه

علیرضا ناصر پور، معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا و در بررسی قراردادهای آتی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق طلا بیان کرد: با توجه به اینکه طلا را به عنوان یک کالای استراتژیک در معاملات مشتقه همواره مورد تقاضای بازار بود، راه‌اندازی قرارداد آتی صندوق طلا اتفاق مثبتی در رشد ابزارهای بازار کالایی قلمداد می‌شود. علیرضا ناصرپور اضافه کرد: با توجه به اینکه ۹۵ درصد از دارایی‌های قرارداد آتی صندوق طلا بر روی طلا سرمایه‌گذاری شده است؛ عملاً بازدهی آن نیز تقریباً با بازدهی نوسانات و بازدهی معاملات طلا در بازار آزاد مشابه است و صندوق آتی طلا ازاین‌جهت می‌تواند تقریباً به شبیه‌سازی نوسانات معاملات طلا بپردازد. وی تصریح کرد: بنابراین به نظر می‌رسد راه‌اندازی این صندوق کمک زیادی به وضعیت بازار داشته باشد و می‌تواند بخشی از نیاز افرادی که در حوزه طلا می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند را پوشش دهد. امیدوارم با توجه به ویژگی‌ها و مزایایی که این صندوق دارد، حجم معاملات آن نیز توسعه پیدا کند؛ هرچند که به نظر هم می‌رسد این اتفاق بزودی عملی خواهد شد. ناصرپور در مقایسه قرارداد آتی صندوق طلا با معاملات آتی سکه اظهار کرد: فرق ابزار جدید این است که معاملات آن روی واحدهای صندوق انجام می‌شود. معاملات قرارداد آتی صندوق طلا نسبت به معاملات سکه طلا از تنوع مناسبی برخوردار است و نوسانات بر روی پورتفویی از دارایی‌های مبتنی بر طلا که البته آن‌هم عمدتاً مبتنی بر گواهی سپرده است، انجام می‌شود. معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا افزود: قرارداد آتی صندوق طلا ازاین‌جهت که روی ابزار مشتقه تعریف‌شده است، فرآیند تحویل آن به نسبت فرآیند تحویل قراردادهای آتی سکه طلا ساده‌تر است که این موضوع مزیت مهمی به شما می‌رود.وی با اشاره به اهرمی بودن معاملات قراردادهای آتی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق طلا بیان کرد: براین اساس، حجم قابل‌توجهی از معاملاتی که اکنون در حوزه طلا و خارج از بازار سرمایه انجام می‌شود به سمت استفاده از این ابزار جدید جذب خواهد شد. همچنین افرادی که به دنبال انجام معاملات اهرمی در بازارهای موازی هستند نیز می‌توانند به سمت بازار سرمایه حرکت کنند؛ این موضوع کمک می‌کند تا بخشی از وجوهی را  که شاید از بازار سرمایه خارج‌شده است مجدداً به بازار برگرداند و امکان معاملات را برای آنها فراهم سازد.

برگزاری دوره‌های  مرکز مالی ایران

مرکز مالی ایران مطابق دستورالعمل‌های اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سه ماه فروردین، اردیبهشت و خردادماه سال جاری درمجموع بیش از ۴۰۰۰۰ نفر ساعت و ۲۴ دوره به‌صورت آنلاین و حضوری برگزار کرد. خلاصه‌ای از فعالیت واحد آموزش مرکز مالی ایران در بهار سال ۱۴۰۰ به شرح ذیل است.دوره‌های عمومی و تخصصی مرکز مالی ایران که شامل تحلیل بنیادی جامع، تحلیل تکنیکال جامع، مبارزه با پول‌شویی و روش‌های کشف آن (مقدماتی)، مهارت‌های ارتباط با مشتریان، کارشناس تولید محتوا، کارشناس تحلیلگر صنعت پتروشیمی و اصول و فرآیندهای ارزش‌گذاری شرکت‌ها (مقدماتی) با حضور اساتید برتر هر حوزه به میزان بیش از ۱۷۰۰۰ نفر ساعت در این مرکز برگزار شد. همچنین دوره‌های ویژه این مرکز باهدف آموزش جایگاه‌های شغلی بازار سرمایه (حسابداری کارگزاری، آمادگی آزمون معامله‌گری، آمادگی آزمون اصول بازار سرمایه و آمادگی آزمون تحلیلگری) که به‌منظور آمادگی شغلی در بازار سرمایه و باهدف مهارت‌افزایی کارجویان تدارک دیده‌شده است به میزان بیش از ۱۳۰۰۰ نفر ساعت و دوره‌های بین‌المللی (یادگیری ماشینی و CFA) به میزان بیش از ۹۰۰۰ نفر ساعت در مرکز مالی ایران برگزار شد.گفتنی است نمایندگی‌های مرکز مالی ایران در ۶ شهر کشور ازجمله اصفهان، قم، خراسان رضوی، کردستان، آذربایجان شرقی و بوشهر دوره‌های مختلفی را درمجموع به میزان ۱۰۱۷ نفر ساعت برگزار کردند.

 

ارسال نظر