بازار سرمایه

۱۴۰۰/۰۳/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۵۳۰

رقابت شدید برای خرید بنزین در بورس انرژی

علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی ایران بابیان «رینگ صادراتی بورس انرژی در ۲۴ خردادماه شاهد عرضه ۵۰ هزار تن بنزین اکتان ۸۷ بود. در این عرضه که نسبت به عرضه‌های قبل چشم‌گیرتر بود، ۱۳ مشتری به رقابت پرداختند. قیمت پایه بنزین اکتان عرضه‌شده ۴۴۰ دلار تعیین‌شده بود، اما با توجه به تقاضای موجود و رقابت بین خریداران کل محموله عرضه‌شده با نرخ ۵۵۸ دلار به فروش رفت که ۲۷ درصد نسبت به قیمت پایه رشد داشت» گفت: سازوکار معاملاتی بورس انرژی باعث افزایش رقابت و شفافیت درفروش صادراتی فرآورده‌های نفتی شده است. علی نقوی در مورد عرضه مذکور توضیح داد: دلیل اصلی فروش کامل محموله با رشد ۲۷ درصدی قیمت نسبت به قیمت پایه را می‌توان وجود مکانیزم رقابت در بورس انرژی دانست. طبعاً اگر این معامله خارج از بورس انجام می‌شد، امکان رقابت در این سطح وجود نداشت. همکاری مستمر شرکت ملی پالایش و پخش در عرضه‌های منظم و مستمر بنزین و سایر فرآورده‌ای پالایشگاهی نیز درروند رو به بهبود معامله فرآورده‌های نفتی از طریق بورس انرژی موثر بوده است. وی بابیان اینکه آمار معاملات دو سال گذشته فرآورده‌ها از طریق مکانیزم شفاف بورس نشان می‌دهد که ساختارهای شفاف معاملاتی، می‌توانند بازدهی بالا و سودآوری بهتری درروند فروش فرآورده‌های حوزه نفت و گاز برای کشور به ارمغان بیاورند، اظهار کرد: به همین دلیل اگر شرکت‌های تابع وزارت نفت نیز مشابه شرکت ملی پالایش و پخش، محصولات خود را در رینگ صادراتی در بورس انرژی به‌صورت منظم و مستمر عرضه کنند، شاهد توسعه تجارت نفت و گاز و همچنین شفافیت در کشف قیمت خواهیم بود؛ همانطور که این اتفاق در بازار فروش بنزین، گازوییل، نفت، گاز مایع و... ایجادشده است. مدیرعامل بورس انرژی ادامه داد: هم‌اکنون برای محصولاتی همچون نفت کوره، میعانات گازی و گازوییل در حجم‌های بالا نیز مشتریان خواهان خرید از رینگ صادراتی بورس هستند وامیدواریم با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته عرضه مستمر و منظم نفت خام و این فراورده‌ها را هم در بورس داشته باشیم. اگر این فرآورده و امثال آن به بورس بیایند، رقابت شفاف تعیین‌کننده  قیمت خواهد بود و دیگر شبهه‌ای که درمورد ارایه تخفیف در معاملات خارج از بورس مطرح می‌شود پیش نمی‌آید. نقوی با تأکید بر اینکه در بستر معاملاتی بورس انرژی، تمامی خریداران در شرایط برابر و براساس شرایط اعلامی در اطلاعیه عرضه، می‌توانند وارد معامله شوند، گفت: این در حالی است که در معاملات خارج از بورس این شرایط برقرار نیست. دیگر مزیت فروش محصولات از طریق بورس انرژی این است که کارنامه فروش به‌صورت دقیق و شفاف قابل‌مشاهده است. نهادهای نظارتی به‌راحتی کل فرآیندها را رصد می‌کنند و تصویری واقعی و شفاف از عملکرد شرکت‌ها به بازار و سیاست‌گذاران و کارشناسان مخابره می‌شود و جلوی فساد معاملات خارج از بورس را می‌گیرد.

لزوم استفاده از بورس برای ساخت‌وساز مسکن

خانه ملت| سید البرز حسینی، عضو کمیسیون عمران مجلس در رابطه با تأثیر عرضه مسکن در بورس در افزایش تولید و کاهش دلالی در این حوزه گفت: مسکن حوزه‌ای چندوجهی بوده و مسائل مختلفی در قیمت نهایی آن تأثیرگذار است، ازاین‌رو بخشی از آن در حوزه تصمیم‌گیری و ریل‌گذاری به دولت و مجلس مربوط است که باید زمینه استفاده از ظرفیت بخش خصوصی را فراهم کنند. عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: تدوین مکانیزمی برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه مسکن بسیار راهگشا خواهد بود، یکی از این ابزارها استفاده از بازار سرمایه است، اما باید زیرساخت‌های آن به نحوی ایجاد شود که هنگام عرضه مسکن به بورس، همانند سایر محصولات دچار مشکل نشود. وی بابیان اینکه بورس فرصتی برای جمع‌آوری سرمایه‌های خُرد است، اضافه کرد: وزارت راه و شهرسازی باید زمینه و بستر ورود مسکن به بورس را فراهم و بر آن نظارت داشته باشد. اگر تمامی مسائل را به بورس واگذار کرده و زمینه دلالی در آن فراهم شود، این حوزه نیز همانند سایر حوزه‌ها و محصولات عرضه‌شده در بورس از کنترل خارج‌شده و مشکلات را بیشتر می‌کند. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در طرح جهش تولید و تأمین مسکن پیش‌بینی‌شده که برای تأمین هزینه‌های ساخت مسکن و تأمین مصالح از ظرفیت بورس استفاده شود. در همین راستا، هم برای سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف مکانیزم مشخصی تعریف‌شده تا آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها به‌صورت کارشناسی تدوین شود تا زمینه انحراف ایجاد نشود. اگر بستر در بورس برای عرضه مسکن درست ایجاد شود، یقیناً کمک‌کننده خواهد بود و مردم به‌راحتی با سرمایه‌های خرد خود می‌توانند در بستری سالم در جهت ساخت مسکن مشارکت کنند.

فرابورس میزبان، مهمان جدید

درخواست پذیرش سهام شرکت تأمین سرمایه دماوند در بازار دوم فرابورس ایران در جلسه مورخ 25/3/1400 هیات محترم پذیرش فرابورس مطرح و با آن به‌صورت مشروط موافقت شد. قبل از درج نام شرکت در بازار دوم فرابورس و آغاز معاملات، شرکت مستندات و اطلاعات لازم را به فرابورس ارایه خواهد کرد. شایان‌ذکر است، سهامداران اصلی تأمین سرمایه دماوند، شرکت مادر تخصصی مالی و سرمایه‌گذاری سینا وابسته به بنیاد مستضعفان و شرکت گسترش صنعت نوین ایرانیان وابسته به سرمایه‌گذاری غدیر هستند که حدود 70 درصد سهام این شرکت را در اختیاردارند. تأمین سرمایه دماوند نخستین شرکت تأمین سرمایه‌ای است که بر اساس اخذ مجوز تأسیس از شورای عالی بورس و اوراق بهادار از ابتدا به‌صورت سهامی عام به ثبت رسید و مابقی سهام شرکت نیز در تاریخ 1 بهمن 1398 از طریق پذیره‌نویسی در بازار فرابورس ایران به عموم عرضه‌شده است.

 

ارسال نظر