شاخص کل بورس سبزپوش شد

۱۴۰۰/۰۳/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۱۵۸
شاخص کل بورس سبزپوش شد

شاخص کل در بازار بورس در اولین روز کاری هفته یعنی دوشنبه، ۱۷ خردادماه هشت هزار و ۵۸۶ واحد رشد داشت که درنهایت این شاخص به رقم یک‌میلیون و ۱۵۷ هزار واحد رسید. برپایه معاملات این روز بیش از پنج میلیارد و ۹۳۱ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۶ هزار و ۸۳۸ میلیارد ریال دادوستد شد .همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با یک هزار و ۷۹۲ واحد افزایش به ۳۸۳ هزار و ۸۲۹ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با یک هزار و ۱۵۵ واحد رشد به ۲۴۷ هزار و ۵۴۰ واحد رسید. شاخص بازار اول هشت هزار و ۱۲۶ واحد و شاخص بازار دوم ۱۱ هزار و ۴۷ واحد افزایش داشتند.

در بورس روز دوشنبه حقیقی‌ها حدود ۱۰۵میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد سه هزار و ۵۱۰میلیارد تومان بود، افراد حقیقی ۸۴درصد یعنی دو هزار و ۹۴۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان سه درصد از کل معاملات شد. بیشترین ورود پول حقیقی به بورس و فرابورس در سه گروه «محصولات غذایی و آشامیدنی»، «محصولات شیمیایی» و «خودرو و ساخت قطعات» رقم خورد درحالی که برآیند معاملات گروه‌های «فلزات اساسی» و «بیمه و صندوق بازنشستگی»به نفع حقوقی‌ها تمام شد. سه نماد «غکورش»، «شپدیس» و «کاما» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «وپاسار»، «بپاس» و «میدکو» معطوف بود.

همچنین در این روز افزایش سهام حقیقی‌ها در ۵۹نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۶۰نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت حقیقی‌ها ۳۶۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت حقوقی‌ها ۲۵۰میلیارد تومان بود. آخرین قیمت ۱۴۲نماد حداقل سه درصد نسبت به قیمت روز قبل آنها افزایش‌یافته و ۲۲۹نماد با کاهش بیش از سه‌درصدی قیمت همراه بوده‌اند.

علاوه بر این در بین همه نمادها، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با یک هزار و ۲۴۵ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تأمین با نماد «تاپیکو» با ۸۱۵ واحد، پتروشیمی پردیس با نماد «شپدیس» با ۶۴۳ واحد، ایران خودرو با نماد «خودرو» با ۵۲۸ واحد، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» با ۴۵۶ واحد، پتروشیمی نوری با نماد «نوری» با ۳۶۲ واحد، سایپا با نماد «خساپا» با ۳۰۸ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس با نماد «فارس» با ۲۸۷ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با نماد «حکشتی» با ۲۸۵ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا» با ۲۴۸ واحد، بانک تجارت با نماد «وتجارت» با ۲۴۰ واحد و بانک ملت با نماد «وبملت» با ۲۳۳ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل سایر اشخاص بورس انرژی با نماد «انرژی ۳» با ۳۵۰ واحد، فرآوری معدنی اپال کانی پارس با نماد «اپال» با ۲۲۵ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری استان خوزستان با نماد «وسخوز» با ۱۲۸ واحد، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با نماد «وامید» با ۱۲۱ واحد، فولاد خوزستان با نماد «فخوز» با ۱۱۲ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با ۱۰۰ واحد، آلومینیوم ایران با نماد «فایرا» با ۷۹ واحد، فولاد امیرکبیر کاشان با نماد «فجر» با ۶۹ واحد، سرمایه‌گذاری پارس توشه با نماد «وتوشه» با ۶۸ واحد و کاشی و سرامیک حافظ با نماد «کحافظ» با ۶۷ واحد تأثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند.

بر پایه این گزارش، طی روز دوشنبه شرکت صنعت غذایی کورش با نماد «غکورش»، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا»، صنعتی زر ماکارون با نماد «غزر»، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی»، پالایش نفت تهران با نماد «شتران»، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» و ایران خودرو با نماد «خودرو» نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه صنایع غذایی به جز قند و شکر هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۱۸۴ میلیون و ۵۵ هزار برگه سهم به ارزش پنج هزار و ۶۰ میلیارد ریال دادوستد شد.

     شاخص فرابورس افزایش یافت

روز گذشته شاخص فرابورس نیز بیش از ۱۶ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۱۷ هزار و ۷۲۰ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار یک میلیارد و ۳۲۹ هزار برگه سهم به ارزش ۷۸ هزار و ۹۲ میلیارد ریال دادوستد شد.

روز دوشنبه نماد سهامی ذوب آهن اصفهان با نماد «ذوب»، پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، گروه توسعه مالی مهر آیندگان با نماد «ومهان»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، بیمه پاسارگاد با نماد «بپاس»، صنایع ماشین‌های اداری ایران با نماد «مادیرا»، توکاریل با نماد «توریل»، بیمه دی با نماد «ودی»، توسعه و عمران استان کرمان با نماد «کرمان» و توسعه مولد نیروگاهی جهرم با نماد «بجهرم» تأثیر مثبت بر شاخص این بازار داشتند. در مقابل تولید نیروی برق دماوند با نماد «دماوند»، مدیریت انرژی تابان هور با نماد «وهور»، تجارت الکترونیک پارسیان کیش با نماد «تاپکیش»، پخش هجرت با نماد «هجرت»، بیمه کوثر با نماد «کوثر»، پتروشیمی مارون با نماد «مارون»، شرکت سرمایه‌گذاری آوا نوین با نماد «وآوا»، پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، ویتانا با نماد «غویتا»، نفت پاسارگاد با نماد «شپاس» و پخش البرز با نماد «پخش» تأثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

     افزایش ارزش سهام عدالت

در پایان معاملات روز دوشنبه بازار سرمایه، ارزش سهام عدالت درمقایسه با چهارشنبه (۱۲ خردادماه)، ۰.۶درصد افزایش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک‌میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۰ میلیون و ۵۰۱هزار تومان و ۱۹ میلیون و ۷۸۱هزار تومان رسید.با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۳۰۰هزار تومان رسیده است.

 

ارسال نظر