اخبار شهرستان‌ها

۱۳۹۷/۰۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۱۳۸

 700تن بذر استاندارد در بین پنبه‌کاران گلستانی توزیع می‌شود-گرگان| رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: 700تن بذر استاندارد آماده توزیع در بین پنبه‌کاران گلستانی است. علی موسی‌خانی دیروز اظهار کرد: بارندگی‌های بسیار خوبی را در سطح استان گلستان شاهد بودیم و سطح کشت پنبه آغاز شده است. با توجه به اینکه استان گلستان سابقه دیرینه‌یی در کشت پنبه دارد ما در این راستا بذر استاندارد مورد نیاز توسط شرکت‌های عامل به میزان 700تن را تهیه کردیم و ارقامی همچون گلستان، لطیف و ساجدی که ارقام زودرس هستند و طول رشد این ارقام حدود 120 لغایت 130 روزه است که پتانسیل عملکرد بیش از 4تن را دارند و آماده توزیع به کشاورزان در سطح استان گلستان است.

 تلف شدن ۱۶۰دام بر اثر سیل خرانق-یزد| ۱۶۰راس گوسفند بر اثر ورود سیل به آغل در مزرعه میرها بخش خرانق شهرستان اردکان تلف شدند. بمانعلی محمدی دامدار ساکن منطقه خرانق با اشاره به از بین رفتن ۱۶۰گوسفندش بر اثر سیل اظهار کرد: به دلیل قرارگیری محل نگهداری این دام‌ها در مسیر آبراهه، تعداد زیادی از گوسفندان از بین رفتند و به دلیل بالا بودن سرعت سیل، کمک‌های اهالی محل نیز برای نجات دام‌ها موثر واقع نشد. او خسارت وارده را حدود ۳۰۰میلیون ریال برآورد کرد و گفت: خسارت مذکور بالاترین خسارت وارد شده در این منطقه بوده چرا که علاوه بر دام، محل نگهداری آنها نیز به‌ شدت آسیب دیده است.

 ذخیره آب سدهای مازندران 50درصد-ساری| مدیرعامل شرکت آب منطقه‌یی مازندران گفت: میانگین ذخیره آب سدهای استان 50درصد و این رقم در سد شهید رجایی حدود 30درصد است.

محمدابراهیم یخکشی از روند نزولی میزان بارش و ذخایر منابع آب در 10سال گذشته خبر داد و گفت: آبدهی رودخانه‌ها در مقایسه با متوسط درازمدت (40سال گذشته) حدود 15درصد کاهش داشته است. او افزود: متوسط سطح آب زیرزمینی استان نیز در مقایسه با دوره درازمدت حدود یک متر افت داشته و در بعضی مناطق این افت خیلی بیشتر است و همچنین آبدهی چشمه‌ها نیز در مقایسه با 10سال گذشته حدود 40درصد کاهش داشته است. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌یی مازندران با اشاره به اینکه امسال خشکی مفرطی بر کشور حاکم است، افزود: میزان بارش در 6ماهه سال آبی (مهر لغایت اسفندماه سال 96) 11درصد کاهش را نسبت به دوره متوسط 50سال اخیر نشان می‌دهد.

 پیشرفت ۵۰درصدی ساخت مدرسه انرژی اتمی در قزوین-قزوین| به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین؛ مدرسه انرژی اتمی ویژه دانش‌آموزان دوره دوم مقطع متوسطه با پیشرفت فیزیکی۵۰درصد مهرماه به بهره‌برداری می‌رسد. سالار قاسمی گفت: کلنگ این مرکز آموزشی 6 ماه پیش در خیابان پونک قزوین به زمین زده شد و پیش‌بینی می‌شود که مهرماه به بهره‌برداری برسد. برای ساخت این مدرسه ۴میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده و حدود ۲میلیارد تومان هم برای تجهیز کارگاه‌های مدرسه نیاز است. او افزود: این مدرسه ۱۵کلاس و کارگاه‌های فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی مجهز دارد و فعالیت دانش‌آموزان در این سه رشته متمرکز می‌شود. قاسمی اضافه کرد: همه مدارس انرژی اتمی در کشور پسرانه است.

 اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به کلزاکاران-بیرجند| رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: با هدف حمایت از کشاورزان جهت کشت دانه‌های روغنی کلزا برای تمام مزارع بالای 3هکتار کشت 15میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه 24ماهه و به ازای هر هکتار 3میلیون تومان تسهیلات سرمایه در گردش پرداخت می‌شود. ولی‌ پورمطلق افزود: همچنین 80 درصد یارانه خرید بذر کلزا و شارژ اضافه آب برای آبیاری مزارع برای هر هکتار 4 تا 4هزار و 500مترمکعب از دیگر مشوق‌هایی است که در اختیار کشاورز قرار می‌گیرد. او گفت: آب مصرفی محصول کلزا 3هزار و 500 مترمکعب در هکتار کمتر نسبت به سایر غلات از جمله گندم است.

 وقوع یخبندان تشعشعی در لرستان-خرم‌آباد| مدیرکل هواشناسی لرستان از وقوع یخبندان تشعشعی در برخی شهرستان‌های لرستان خبر داد.

هاشمی در جلسه ستاد اطفای حریق استان اظهار کرد: لرستان از لحاظ مقدار بارشی در کشور در کل سال زراعی با ۵۱۵.۵میلی‌متر بارندگی در رتبه پنجم قرار دارد و استان‌های گیلان، مازندران، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد در رتبه‌های بالاتری قرار دارند. او ادامه داد: لرستان تا این لحظه از لحاظ مقدار بارندگی در رتبه ششم قرار دارد و استان‌های گیلان، مازندران، کرمانشاه، کردستان و ایلام در رتبه‌های اول تا پنجم هستند. هاشمی افزود: تنها استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی و اردبیل در کشور افزایش بارش داشته‌اند و دیگر استان‌ها کاهش داشته‌اند. لرستان ۳۷درصد نسبت به بلندمدت و ۳۵درصد نسبت به سال گذشته کاهش بارندگی داشته است.

 کشف بیش از ۵۷ هزار نخ سیگار قاچاق در کرمانشاه-کرمانشاه| رییس پلیس آگاهی کرمانشاه از کشف ۵۷هزار و ۸۰۰نخ سیگار قاچاق توسط کاراگاهان این پلیس خبر داد. سرهنگ محمدرضا امیری گفت: در پی اطلاع از اقدام کشف بیش از ۵۷ هزار نخ سیگار قاچاق توسط پلیس آگاهی تعدادی از قاچاقچیان مبنی بر خرید یک محموله سیگار قاچاق و انتقال آن به استان کرمانشاه، موضوع در دستور کار کاراگاهان اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی استان قرار گرفت.

سرهنگ امیری افزود: پس از کنترل مسیر تردد خودرو حامل کالای قاچاق به صورت نامحسوس در محور کامیاران به کرمانشاه یک دستگاه خودرو سواری پراید توقیف و ۲ نفر نیز در این رابطه دستگیر شدند.

 نخستین طرح اشتغال‌زایی روستایی در استان زنجان کلید خورد-زنجان| نخستین طرح اشتغال‌زایی روستایی در روستای پیرسقا از توابع شهرستان ابهر با حضور مدیرعامل انجمن خیران مسکن‌ساز کشور کلنگ‌زنی شد.

در این طرح که مختص استان زنجان است و نمونه مشابهی در کشور ندارد، کارگاه‌های رده یک به مساحت 300مترمربع استقرار می‌یابد که کاربری‌های پیش‌بینی شده برای مجموعه شامل کارگاه‌های فرآوری محصولات کشاورزی از جمله سیب و انگور (سرکه سیب، کشمش و شیره انگور)، بسته‌بندی حبوبات و تهیه چیپس میوه است. طرح اشتغال‌زایی طرحی است که با توجه به ضرورت آمایشی به موضوع توسعه و عمران روستایی و ایجاد زمینه لازم برای استفاده از ظرفیت‌های این مناطق در راستای اهداف کلان توسعه ملی و نیز ایجاد تقویت پیوندهای متقابل میان نقاط شهری و روستایی و همچنین گسترش هماهنگی‌های بین بخشی و توزیع متناسب امکانات در روستاها تهیه می‌شود.

 

ارسال نظر