شاهد یک بی‌اعتنایی و بی‌تدبیری بزرگ در بازار سرمایه هستیم

۱۴۰۱/۰۸/۰۸ - ۰۲:۵۲:۱۱
کد خبر: ۱۹۳۸۶۱

هومن عمیدی کارشناس بازار سرمایه در تحلیل خود از وضعیت امروز این بازار می‌گوید که شاهد یک بی‌تفاوتی، بی‌اعتنایی و بی‌تدبیری بزرگ در راس اقتصاد کشور در بازار سرمایه هستیم که منجر به ریزش وحشتناک ارزش کل شرکت‌های بازار سرمایه در طول این مدت شده است. از مهم‌ترین تصمیمات اشتباهی که اخیرا گرفته شده، نرخ سود بانکی است که نرخ پول از ۲۰ درصد به ۲۵ درصد رسیده است. دقیقا موقعی که شاخص کل از ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار واحد به یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد می‌رسد و این ریزش سنگین ۴۰ درصد شاخص کل و حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد در کل سهم‌های بازار اتفاق می‌افتد، به جای سیاست درست پولی و اتخاذ تصمیم مناسب، نرخ از ۲۰ درصد به ۲۵ درصد می‌رسد. یعنی حدود ۲۰ درصد نرخ بهره به شکل غیر رسمی در بازار‌ها بیشتر می‌شود.

یک کارشناس بازار سرمایه در تحلیل خود از وضعیت امروز این بازار می‌گوید که شاهد یک بی‌تفاوتی، بی‌اعتنایی و بی‌تدبیری بزرگ در راس اقتصاد کشور در بازار سرمایه هستیم که منجر به ریزش وحشتناک ارزش کل شرکت‌های بازار سرمایه در طول این مدت شده است. از مهم‌ترین تصمیمات اشتباهی که اخیرا گرفته شده، نرخ سود بانکی است که نرخ پول از ۲۰ درصد به ۲۵ درصد رسیده است. دقیقا موقعی که شاخص کل از ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار واحد به یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد می‌رسد و این ریزش سنگین ۴۰ درصد شاخص کل و حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد در کل سهم‌های بازار اتفاق می‌افتد، به جای سیاست درست پولی و اتخاذ تصمیم مناسب، نرخ از ۲۰ درصد به ۲۵ درصد می‌رسد. یعنی حدود ۲۰ درصد نرخ بهره به شکل غیررسمی در بازار‌ها بیشتر می‌شود.

هومن عمیدی در گفت‌وگو با «انتخاب» در تحلیل خود از وضعیت بازار سرمایه عنوان کرد: «مساله به امروز و دیروز و یک ماه گذشته ختم نمی‌شود؛ متاسفانه ما شاهد یک بی‌تفاوتی، بی‌اعتنایی و بی‌تدبیری بزرگ در راس اقتصاد کشور در بازار سرمایه هستیم که منجر به ریزش وحشتناک ارزش کل شرکت‌های بازار سرمایه در طول این مدت شده است. گویی که از بین رفتن پول و سرمایه مردم و شرکت‌ها برای مسوولان هیچ اهمیتی ندارد و نه تنها هیچگونه اقدام مناسب در جهت حل این مساله انجام نمی‌شود بلکه انگار یک مجموعه‌ای هم‌دست شده و تصمیم گرفته‌اند تا هرچه بیشتر این بازار را تحت فشار قرار دهند و اینطور که به نظر می‌آید، کمر به قتل بازار ببندند.»

وی افزود: «مهم‌ترین تصمیمات اشتباهی که اخیرا گرفته شده، نرخ سود بانکی است که نرخ پول از ۲۰ درصد به ۲۵ درصد رسیده است. در چنین فضایی، در همه کشور‌ها بانک مرکزی‌شان سیاست‌های پولی مناسبی طراحی می‌کند تا با بسته‌های حمایتی بازار سرمایه به کمک این بازار بروند، ولی ما می‌بینیم که دقیقا موقعی که شاخص کل از ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار واحد به یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد می‌رسد و این ریزش سنگین ۴۰ درصد شاخص کل و حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد در کل سهم‌های بازار اتفاق می‌افتد، به جای سیاست درست پولی و اتخاذ تصمیم مناسب، نرخ از ۲۰ درصد به ۲۵ درصد می‌رسد. یعنی حدود ۲۰ درصد نرخ بهره به شکل غیررسمی در بازار‌ها بیشتر می‌شود. بانک مرکزی متعهد شده بود این نرخ را نگه دارد، ولی متاسفانه این اتفاق رخ نداد.»

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: «متاسفانه مساله تنها به موارد مذکور ختم نمی‌شود، دست‌اندازی به بودجه و سود شرکت‌ها و تحت فشار قرار دادن آنها برای بردن منابع مالی خودشان به بانک‌هایی که تکلیف می‌شود، یکی دیگر از مشکلات ایجاد شده است که سرمایه شرکت‌ها را به خطر انداخته است و شرایط بدی را در بازار سرمایه ایجاد می‌کند.»

عمیدی ضمن اشاره به اینکه کارشناسان بار‌ها تکرار کردند که اینکه بورس تورم‌زاست، آدرس غلطی است که به دولت داده شده، افزود: «الان می‌بینیم که تورم در ۴۰ درصد به بالا باقی مانده و بازار بورس هم دو سال است که ریزش داشته است. چه زمانی می‌خواهند این اثر اشتباه بر بورس را قبول کنند؟ این اثر تورمی تخیلی که ایجاد شده بود و فکر می‌کردید بورس عامل تورم است، الان آن گزاره غلط هنوز تکلیفش مشخص نشده که با ریزش ۴۰ درصدی بازار در شاخص کل و ۷۰ درصدی در کل شرکت‌ها هنوز تورم ۴۰ درصدی وجود دارد؟ این آدرس‌های غلط را متاسفانه کسانی به مسوولان بازار دادند که فکر نمی‌کنم حتی برای یک ساعت، یک شرکت سرمایه‌گذاری، یک کارگزاری یا یک پورتفوی سرمایه‌گذاری را اداره کرده باشند. متاسفانه دود این تصمیمات اشتباه در چشم سهامداران می‌رود.»

وی ضمن بیان اینکه فعلا امید و اعتمادی در بازار سرمایه وجود ندارد، گفت: «مسوولان سازمان بورس هم فعلا در سکوت خبری هستند و با صحبت‌های بی‌ارتباط به بازار سرمایه و مثلا پذیرش فلان محصول خودرویی در بورس کالا یا تغییر نظام نظارت بر شرکت‌های سرمایه‌گذاری، کاملا صورت مساله را پاک کردند. این برای سهامداران و معامله‌گران غم‌انگیز است که در مواقعی که دولت به تامین مالی نیاز دارد، همین اندک جان بی‌رمق بازار سرمایه را می‌گیرند و همین یک ذره نقدینگی که در بازار سرمایه است را با نرخ سود بانکی که افزایش داده و با فروش و جذاب کردن بازار اوراق، از بازار سرمایه می‌برند.»

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تصریح کرد: «ما در این مدت شاهد ریزش سنگین در بازار سرمایه بودیم، بدون اینکه هیچ اقدام عملیاتی در بازار انجام شود. این بازار بدون متولی، بدون تصمیم‌گیر و بدون اینکه برای کسی اهمیت داشته باشد، رها شده است.»

 

ارسال نظر