اخبار

۱۴۰۱/۰۲/۲۶ - ۰۱:۴۵:۵۶
کد خبر: ۱۸۹۰۲۷

آخرین وضعیت  ابربدهکاران بانکی

مدیرعامل بانک ملی ضمن بیان کاهش تعداد شعب بانک از ۳۲۰۰ به ۲۸۰۰ شعبه، گفت: با شرکت‌های بزرگ بدهکار کلان به بانک در حال مذاکره برای پرداخت بدهی هستیم و برخی نیز برای پرداخت بدهی به شعب بانک مراجعه کرده‌اند. به گزارش ایسنا، محمدرضا فرزین در حاشیه مراسم افتتاحیه شعب شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: شرکت‌های دانش بنیان از مرحله تاسیس با خطرات زیادی مواجه هستند و به همین دلیل نظام تامین مالی از آنها حمایت مالی نمی‌کنند مگر اینکه به مرحله بلوغ برسند تا نظام بانکی آنها را تامین مالی کنند. نظام بانکی برای تامین مالی به وثیقه و ضمانت نیاز دارد که معمولا این شرکت‌ها دارایی کمی دارند و دارایی آنها مبتنی بر دانش است که قابل ارزش‌گذاری نیست. وی افزود: بنابراین، باید به سمت مدلی جدید برای تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان حرکت می‌کردیم که امروز شعب شرکت‌های دانش‌بنیان در بانک ملی با هدف ارایه انواع مشاوره برای تامین مالی افتتاح شد که این تامین مالی متناسب با سطح تکامل شرکت انجام می‌شود. مدیرعامل بانک ملی ادامه داد: در این شعب شرکت‌های دانش بنیان هم می‌توانند از تامین مالی ارزی و ریالی، سایر خدمات مالی چون نقل و انتقالات وجوه برخوردار شوند. فرزین ضمن بیان کاهش تعداد شعب بانک ملی به ۲۸۰۰ شعبه درباره پرداخت بدهی ابربدهکاران کلان این بانک گفت: در حال مذاکره با شرکت‌های بزرگ برای پرداخت بدهی هستیم و برخی نیز برای پرداخت بدهی خود به شعب بانک مراجعه کردند. تاکنون برای ۶۸۷ شرکت دانش بنیان معادل ۱۲ هزار میلیارد ریال تامین مالی انجام دادیم.

سهم دلار امریکا و یوان چین در سبد صندوق بین‌المللی پول 

صندوق بین‌المللی پول IMF  ارزش یوان چین را در سبد ارزی حق برداشت ویژهSDR افزایش داده است. در آخرین بررسی ارزشیابی سبد ارزی حق برداشت ویژه که روز چهارشنبه انجام شد، این سازمان ارزش یوان را از ۱۰.۹۲ درصد به ۱۲.۲۸ درصد و ارزش دلار امریکا را از ۴۱.۷۳ درصد به ۴۳.۳۸ درصد افزایش داد. ارزش سه ارز دیگر سبد SDR یعنی یورو، ین ژاپن و پوند انگلیس کاهش یافت. سبد ارزی حق برداشت ویژه، یک دارایی ذخیره بین‌المللی برای تکمیل ذخایر رسمی کشورهای عضو صندوق بین‌المللی پول است. این به‌روزرسانی ارزش یوان را در جایگاه سوم سبد SDR پس از دلار امریکا و پوند انگلیس حفظ کرد. این بررسی حدود یک سال دیرتر از زمان‌بندی آن انجام می‌شود به دلیل اینکه صندوق کارهای مربوط به همه‌گیری کووید-۱۹ را در اولویت قرار داده است. ارزشیابی به صورت پنج ساله انجام می‌شود و اولین مورد از زمان پیوستن یوان به سبد ارزی در سال ۲۰۱۶ است. به گفته صندوق بین‌المللی پول، این تغییر از اول آگوست اعمال خواهد شد و بررسی بعدی برای سال ۲۰۲۷ تعیین شده است. بانک مرکزی چین در جلسه بررسی ارزیابی سبد ارزی حق برداشت ویژه در روز یکشنبه گفت: این کشور به ترویج اصلاحات بازار مالی و باز کردن بازار ادامه خواهد داد.

جزییات ثبت و صدور چک در خودپرداز ۱۵ بانک

در راستای اجرای قانون جدید چک، بانک‌ها باید امکان ثبت و صدور چک‌های بنفش رنگ را از طریق خودپردازهای خود فراهم کنند که تاکنون ۱۵ بانک نسبت به این امر اقدام کرده‌اند. قانون جدید چک که از ابتدای سال جاری لازم‌الاجرا شد، ثبت و صدور چک را به ثبت در سامانه صیاد ملزم و نقل‌ و انتقال چک را از طریق پشت‌نویسی ممنوع کرد.  بانک مرکزی باید در راستای پیاده‌سازی این قانون، روش‌های متنوعی را برای ثبت، تأیید و استعلام چک‌های صادرشده فراهم کند که این روش‌ها باید به منظور گسترش و سهولت دسترسی به خدمات سامانه صیاد ترکیبی از روش‌های حضوری و غیرحضوری باشد. روش‌های کاملاً غیرحضوری که همزمان با شروع توزیع چک‌های صیادی جدید عملیاتی شده‌اند شامل ارایه خدمات ثبت، تأیید و استعلام چک بوسیله برنامک‌های تلفن همراه اعم از برنامک‌های پرداختی، همراه بانک‌ها و فضای اینترنت بانک‌ها است که کاربران می‌توانند مراحل مورد نیاز را از این سه روش بدون مراجعه حضوری به شعب بانک یا خودپردازها انجام دهند. اما از آنجا که امکان ثبت و صدور چک در سامانه صیاد به صورت اینترنتی برای همه مقدور نیست، لازم است تا یکسری برنامه‌ریزی‌ها چون فعال‌سازی خودپردازها و ارسال پیامک برای ثبت و انتقال باید در نظر گرفته شود که از ۲۵ فروردین ماه امسال، امکان ثبت و صدور چک‌های بنفش رنگ با پیامک فراهم شد و از این به بعد، صادرکنندگان و دریافت‌کنندگان چک‌های جدید می‌توانند با ارسال پیامک به سرشماره ۴۰۴۰۷۰۱۷۰۱، نسبت به «ثبت»، «تایید دریافت»، «انتقال»، «استعلام» و همچنین «معرفی شماره تلفن همراه برای اطلاع از ثبت یا انتقال چک به نام فرد» اقدام کنند. امکان ثبت و صدور چک‌های جدید از طریق خودپردازها نیز براساس اعلام معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی تاکنون ۱۵ بانک به سامانه صیاد برای ثبت چک توسط خودپردازها متصل شده‌اند و سایر بانک‌ها نیز به تدریج متصل خواهند شد. در این زمینه، بررسی‌ها نشان می‌دهد که اسامی ۱۵ بانک موردنظر شامل بانک‌های سینا، دی، سامان، پاسارگاد، ملت، صادرات، رفاه کارگران، پارسیان، صنعت و معدن، خاورمیانه، قرض‌الحسنه رسالت، مسکن، شهر، ایران زمین و موسسه اعتباری نور است.

 

ارسال نظر