عقبگرد سکه به کانال ۱۲ میلیون تومان

۱۴۰۱/۰۲/۰۶ - ۰۲:۳۶:۱۵
کد خبر: ۱۸۸۵۴۰
عقبگرد سکه به کانال ۱۲ میلیون تومان

گروه بانک و بیمه| محسن شمشیری |

روز دوشنبه، پنجم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ قیمت دلار در بازار آزاد به 27730 تومان و درهم 7590 تومان رسید و با اعلام هر اونس جهانی طلا به قیمت 1918 دلار، قیمت طلا و سکه کاهش یافت و سکه به قیمت 12 میلیون و 980 هزار تا 13 میلیون و 30 هزار تومان معامله شد. قیمت سکه طرح جدید دوشنبه، پنجم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱با کاهش ۱۲۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته ۱۲ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان شد.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۲۳۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۸۴ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا پنج‌ میلیون و ۵۶۳ هزار تومان شد. اونس جهانی طلا نیز با قیمت یک‌هزار و ۹۱۵ دلار و ۹۲ سنت معامله شد. رشد بهای اونس جهانی طلا پس از جنگ روسیه و اوکراین رکورد جدید قیمتی را برای این فلز زرد ثبت کرد و این امر بر قیمت انواع سکه و طلا در بازار داخل نیز تاثیر گذاشته و موجب افزایش قیمت فلز زرد در داخل کشور شده است.سکه طرح جدید در ماه‌های پایانی سال گذشته در کانال ۱۱ میلیون و ۱۲ میلیون تومان نوسان داشته است و این رویه در سال جدید نیز ادامه داشت . سکه از ۱۴ فروردین ماه وارد کانال ۱۳ میلیون تومان شد اما دوباره به کانال ۱۲ میلیون تومان بازگشت.

  کاهش قیمت دلار و یورو  در صرافی‌های بانکی 

نرخ دلار در صرافی‌های بانکی با ۴۱ تومان کاهش نسبت به روز کاری گذشته ۲۵ هزار و ۳۲۸ تومان معامله شد.قیمت فروش یورو با ۱۸۳ تومان کاهش نسبت به روز کاری گذشته برابر با ۲۸ هزار و ۵۳۰ تومان بود.قیمت خرید هر دلار ۲۵ هزار و ۷۶ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۲۴۶ تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۵ هزار و ۱۶۶ تومان و نرخ فروش آن ۲۵ هزار و ۳۹۵ تومان بود. این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۷ هزار و ۱۷۸ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۷ هزار و ۴۲۵ تومان اعلام شد.همچنین، در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۶۱۶ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۶۴۵ تومان معامله شد. افزایش قیمت دلار در صرافی‌های بانکی از ابتدای سال ۱۴۰۰ شروع شد و خرداد ماه وارد کانال ۲۶‌ هزار تومان شد و نوسان قیمت‌ دلار در صرافی‌های بانکی ادامه یافت. قیمت دلار به‌طور مشخص ۲۴ آذرماه در کانال ۲۷ هزار تومان ثابت ماند. در روزهای سرد زمستانی نرخ ارز سیر نزولی را شروع کرد و پس از ۶ ماه دوباره به کانال ۲۶ هزار تومان بازگشت و در آخرین روزهای دی‌ماه مصادف با ۲۷ این ماه دوباره به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت. سیر نزولی قیمت‌ها ادامه داشت تا اینکه در ۱۷ بهمن ماه در کانال ۲۴ هزار تومان نوسان داشت. با شروع سال جدید قیمت دلار در صرافی‌های بانکی در همان قیمت ۲۵ هزار تومان افت و خیز داشت.

    قیمت حواله و اسکناس دلار و یورو  در معاملات 

جدیدترین نرخ‌های اعلام شده در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور حاکی از ثبات نسبی قیمت دلار و یورو است. بررسی تغییرات بهای دلار و یورو در معاملات (دوشنبه پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱) نشان از تداوم نوسان محدود شاخص ارزی در کانال بیست و پنج هزار تومانی دارد. این در حالی است که در فروردین ماه امسال نیز بهای دلار امریکا با افت نسبی همراه بود.

    بهای دلار و یورو در صرافی‌های مجاز

جدیدترین نرخ‌های اعلام شده در ساعت ۱۱ نشان می‌دهد میانگین موزون (سامانه سنا بانک مرکزی) خرید هر اسکناس دلار امریکا در صرافی‌های مجاز از مردم ۲۵۱۱۵ تومان و میانگین موزون فروش هر اسکناس دلار امریکا در این صرافی‌ها به متقاضی خرید ارز، ۲۵۳۶۷ تومان تعیین شده است. همچنین در این صرافی‌ها، میانگین موزون نرخ خرید هر اسکناس یورو از مردم ۲۸۴۵۷ تومان و میانگین موزون فروش هر اسکناس یورو به متقاضی خرید یورو نیز به رقم ۲۸۷۴۳ تومان رسیده است.

    جدیدترین تغییرات  نرخ حواله  دلار، یورو و درهم در سامانه نیما

بر اساس این گزارش، نرخ خرید حواله دلار امریکا در سامانه نیما ۲۴۴۲۴ تومان و نرخ فروش حواله دلار امریکا نیز به رقم ۲۴۶۴۵ تومان رسیده است.از سوی دیگر، نرخ خرید حواله یورو ۲۶۳۷۶ تومان و نرخ فروش حواله یورو نیز ۲۶۶۱۶ تومان تعیین شده است. همچنین نرخ خرید حواله درهم امارات نیز در معاملات دومین روز کاری هفته، ۶۶۵۰ تومان و نرخ فروش حواله درهم امارات نیز به رقم ۶۷۱۱ تومان رسیده است.

   نرخ دلار و یورو در بازار متشکل ارزی  چقدر شد؟

جدیدترین نرخ‌های اعلام شده توسط بازار متشکل ارزی نشان می‌دهد در ساعت ۱۱:۰۰، نرخ اسکناس دلار امریکا در بازار متشکل ارز ایران به رقم ۲۵۲۴۲ تومان و نرخ فروش این ارز در صرافی‌ها نیز به رقم ۲۵۴۹۴ تومان رسیده است. از سوی دیگر، نرخ هر اسکناس یورو در بازار متشکل ارز ایران ۲۸۶۰۹ تومان و نرخ فروش این ارز در صرافی‌ها نیز ۲۸۸۹۵ تومان تعیین شده است.

   تردید طلا برای بالا یا پایین‌آمدن؟

قیمت طلا دوشنبه نزدیک به پایین‌ترین سطح دو هفته اخیر کاهش یافت زیرا افزایش ارزش دلار امریکا به فشار بر تقاضا برای شمش با قیمت دلار ادامه داد. بهای هر اونس طلا با ۶.۷ درصد کاهش به ۱۹۲۵ دلار و ۶۰ سنت رسید و در بازار معاملات آتی امریکا نیز بهای هر اونس طلا با ۰.۳۵ درصد کاهش به ۱۹۲۶ دلار و ۶۰ سنت رسید. دلار به بالاترین میزان خود در دو سال اخیر نزدیک شد و باعث شد طلا برای دارندگان سایر ارزها جذابیت کمتری داشته باشد. قیمت طلا در روز جمعه به پایین‌ترین حد خود از هفتم آوریل رسید و کاهش هفتگی را نشان داد زیرا نشانه‌هایی از تشدید سیاست‌های سریع‌تر فدرال رزرو امریکا باعث افزایش بازدهی خزانه‌داری و دلار شد. با این حال، بازدهی خزانه‌داری ۱۰ ساله ایالات‌متحده از بالاترین رقم اخیر پایین آمد و زیان طلای با بازده صفر را محدود کرد. بر اساس گزارش کیتکو، طلا نسبت به افزایش نرخ‌های بهره کوتاه‌مدت ایالات‌متحده و بازدهی بالاتر بسیار حساس است که هزینه فرصت نگهداری شمش بدون بازده را افزایش می‌دهد. با این حال، به عنوان یک ذخیره امن ارزش در بحران‌های اقتصادی و سیاسی نیز در نظر گرفته می‌شود. در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره با ۰.۲ درصد کاهش به ۲۴.۱۰ دلار رسید، پلاتین ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۹۲۸ دلار و ۷۷ سنت رسید و پالادیوم با ۲.۳ درصد کاهش به ۲۳۱۹ دلار و ۷۸ سنت رسید.

 

ارسال نظر