هدایت منابع بانک‌ها به سمت تولید

۱۴۰۰/۱۰/۱۲ - ۰۰:۵۱:۲۷
کد خبر: ۱۸۵۵۳۰
هدایت منابع بانک‌ها  به سمت تولید

گروه بانک و بیمه |

بانک مرکزی با همکاری وزارت صمت طرح تأمین مالی زنجیره‌ای تولید را با بانک‌های ملی، ملت، صنعت و معدن، پارسیان، تجارت، صادرات و مسکن کلید زد.رییس کل بانک مرکزی گفت: با اجرایی شدن طرح تامین مالی زنجیره تولید نیاز به نقدینگی واحد‌ها کمتر می‌شود و در نتیجه آن فشار بر سیستم بانکی کاهش خواهد یافت و شاهد بهبود ترازنامه بانک‌ها خواهیم بود.مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری تأمین مالی زنجیره‌ای بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی میان وزارت صمت، بانک مرکزی و هفت بانک عامل با حضور سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، سید رضا فاطمی امین وزیر صمت، علی صالح آبادی رییس کل بانک مرکزی و علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد. بانک مرکزی با همکاری وزارت صمت از امروز طرح تأمین مالی زنجیره‌ای تولید را با بانک‌های ملی، ملت، صنعت و معدن، پارسیان، تجارت، صادرات و مسکن کلید زد که در این روش به جای تمرکز صرف در دریافت تسهیلات مستقیم و نقدی، فرآیند تأمین مالی بنگاه‌ها به صورت پیوسته و در طول زنجیره‌های تأمین و مبتنی بر جریان واقعی کالا و خدمات به شکل برات الکترونیک صورت می‌گیرد. این تفاهم‌نامه فعلا به صورت آزمایشی در زنجیره فلزات، خودرو، ساختمان، لوازم خانگی، صنایع غذایی، محصولات شیمیایی و پتروشیمی و ماشین آلات و تجهیزات فعال خواهد شد و سپس به دیگر صنایع نیز تسری می‌یابد. همچنین در این روش به جای تسهیلات نقدی می‌توان از ابزارهای اعتباری مانند اوراق و برات و همچنین فاینانس استفاده کرد که علاوه بر کاهش نیاز به نقدینگی بنگاه‌ها منابع بانکی نیز به سمت فعالیت‌های مولد و تولیدی هدایت می‌شود.

     منظم شدن ارتباط تولیدکنندگان  و شبکه بانکی 

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: طرح تامین مالی زنجیره تولید اساس ارتباط تولیدکنندگان و شبکه بانکی را انتظام دقیقی می‌بخشد و همچنین صف و تقاضاهای صوری و کاذب را نیز از بین می‌برد.وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه یک اقدام تحولی با همکاری وزاتخانه‌ها و بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور به شکل هماهنگی انجام شده است، اظهار کرد: با اجرای طرح تامین مالی زنجیره تولید، دغدغه تامین مالی بنگاه‌های تولیدی برطرف می‌شود.سید احسان خاندوزی در مراسم امضای تفاهم نامه تامین مالی زنجیره‌ای بین وزارت صمت و هفت بانک عامل اظهار کرد: سرفصل و هدف وزارت اقتصاد با کمک شبکه بانکی کشور این است که به بانک مرکزی به عنوان تنظیم‌گر بازار پولی کمک کنیم تا چالش تامین مالی تولید در دوره دولت سیزدهم تبدیل به یک کلان‌پروژه جدی، مستمر، پیش‌برنده و روبه آینده باشد که بتوانیم بتوانیم همه مسیرهای منتج به تسهیل، ارزان کردن و ساماندهی تامین مالی تولید و هر آنچه که به بنگاه‌های تولیدی و صادرات کمک می‌کند را کوتاه کنیم تا فعالان اقتصادی کمتر دغدغه تامین مالی داشته باشند.وی گفت: هم‌افزایی در مسیر تامین مالی تولید حاصل گزارش فصلی ارزیابی موانع کسب و کار است که در این گزارش‌ها تامین مالی در صدر سه اولویت موانع کسب و کار و تولید توسط تولیدکنندگان قرار داشته است.وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه‌ داد: اقداماتی همچون طرح تامین مالی زنجیره تولید نه تنها کمک‌کننده و تسهیل‌کننده است، بلکه اساس ارتباط تولیدکنندگان و شبکه بانکی را انتظام دقیقی می‌بخشد و همچنین صف و تقاضاهای صوری و کاذب را نیز از بین می‌برد.خاندوزی با بیان اینکه انتظار داریم شبکه بانکی دولتی در این زمینه پیش‌گام باشد، تصریح کرد: تکمیل زنجیره تامین مالی تولید، توسعه دامنه فعالیت زنجیره در رشته فعالیت‌های صنعتی و تکمیل شبکه بانکی پشتیبان، سه گامی است که در مرحله آزمایشی طرح باید رصد و پیگیری و سال آینده به صورت کامل مستقر شود. وی در پایان گفت: امیدواریم این فرآیند به دیگر بخش‌ها و صنایع دیگر تسری پیدا کند و دامنه شمول آن توسعه یابد و هم شبکه بانکی پشتیبان زنجیره تولید تکمیل شود تا بعد از اجرای آزمایشی شاهد این باشیم که در سال ۱۴۰۱ استقرار کامل داشته باشد.

     جزییات تامین مالی زنجیره‌ای  تولید توسط نظام بانکی

رییس کل بانک مرکزی در مراسم امضای تفاهم‌نامه تامین مالی زنجیره‌ای میان بانک مرکزی و وزارت صمت جزییات اجرای این طرح را اعلام کرد. علی صالح‌آبادی رییس کل بانک مرکزی صبح در مراسم امضای تفاهم‌نامه تامین مالی زنجیره‌ای میان بانک مرکزی و وزارت صمت با اشاره به مزیت‌های این سیاست گفت: با اجرایی شدن این سیاست نیاز به نقدینگی بنگاه‌ها کمتر خواهد شد و فشار بر سیستم بانکی نیز کاهش می‌یابد. وی با بیان اینکه بهبود ترازنامه بانک‌ها نیز از مزیت‌های دیگر این تفاهم‌نامه است، افزود: یکی از برنامه‌های اصلی بنده در ابتدای ورود به بانک مرکزی، هدایت منابع و اعتبارات به سمت بخش مولد کشور بوده است که این تفاهم‌نامه یکی از مصادیق مهم آن محسوب می‌شود. صالح‌آبادی با بیان اینکه این طرح را به صورت آزمایشی در ۷ بانک عامل صنعت و معدن، صادرات، ملی، ملت، تجارت، پارسیان و مسکن آغاز خواهیم کرد، ادامه داد: تفاهم نامه تامین مالی زنجیره‌ای در زنجیره فلزات، خودرو، ساختمان، لوازم خانگی، صنایع غذایی، محصولات پتروشیمی، ماشین‌آلات و تجهیزات فعال خواهد شد و سپس به مرور به صنایع دیگر نیز تعمیم خواهد یافت. رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه اجرای این تفاهم‌نامه باعث کاهش مطالبات غیرجاری بانک‌ها خواهد شد، تصریح کرد: زیرساخت‌های این امر در هفت بانک عامل به صورت کامل فراهم شده و با امضای این تفاهم‌نامه صورت حساب الکترونیکی از سامانه جامع تجارت دریافت خواهد شد. صالح‌آبادی تصریح کرد: در حال حاضر که فرآیند تامین مالی زنجیره‌ای را نداریم، هر بنگاه اقتصادی به بانک مراجعه و درخواست تسهیلات و سرمایه در گردش می‌کند، در حالی که با اجرای این تفاهم‌نامه هر بنگاه اقتصادی می‌تواند به جای دریافت پول، برات الکترونیکی بگیرد و به زنجیره بعدی بدهد و این امر تا پایان زنجیره پیش برود و در نهایت زنجیره نهایی می‌تواند اوراق را نزد بانک تنزیل کند یا اینکه تا زمان سررسید نگه دارد و پول را از بانک دریافت کند.وی ادامه داد: به جای تمرکز صرف بر نقدینگی از ابزارهای اعتباری هم برای تامین مالی بنگاه‌ها در این سازوکار استفاده خواهد شد که منجر به تسریع و بهبود فرآیند تامین مالی خواهد شد.رییس کل بانک مرکزی گفت: این تفاهم نامه در راستای هدایت منابع به سمت تولید و نظارت بر مصرف صحیح تسهیلات که از برنامه‌های مهم بانک مرکزی است، اجرا می‌شود.صالح‌آبادی گفت: دستورالعمل زنجیره تامین و برات الکترونیک و چارچوب‌های لازم به شبکه بانکی ابلاغ شده است. ضمن اینکه در گام بعدی این طرح، کار مشترک را با وزارت تعاون و جهاد کشاورزی آغاز خواهیم کرد تا دیگر صنایع هم وارد این تفاهم‌نامه شوند.

    هدایت منابع به سمت تولید

محمدرضا فرزین مدیرعامل بانک ملی با بیان اینکه تامین مالی زنجیره‌ای تولید کشور از سال‌ها قبل شروع شده اما بانک‌ها آمادگی لازم را نداشتند، ادامه داد: باید تلاش کنیم در سیستم بانکی تمام ابزارهای تامین مالی را داشته باشیم اما متاسفانه محدودیت‌های بسیاری در این بخش داریم. سفته و برات الکترونیکی که مدتی است در نظام بانکی شروع شده و در بانک ملی هم پیشرفت‌های خوبی داشته و همچنین پروژه گام می‌تواند تکمیل‌کننده یکدیگر و روش‌های مناسبی برای تامین مالی زنجیره ارزش باشد.  فرزین تصریح کرد: با اجرای این طرح تسهیلات در جایگاه خودش قرار می‌گیرد و انحرافی نخواهد داشت و در واقع اطمینان پیدا می‌کنیم که اعتبارات به سمت تولید تزریق خواهد شد. همچنین این طرح منجر به تامین مالی مناسب برای سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی نیز می‌شود. 

     هوشمندسازی اقتصاد کشور

حسین مهری مدیرعامل بانک صنعت و معدن با بیان اینکه وزیر صمت به‌طور مداوم در جلسات مرتبط این طرح حضور داشته و هدایت و مدیریت پروژه را برعهده داشتند، تصریح کرد: ما در بانک صنعت و معدن کار را با یک شرکت بزرگ خودرویی به صورت آزمایشی آغاز کردیم. در فاز یک ۴ زنجیره و در فاز دوم ۱۰ شرکت را در زنجیره خودرویی تامین مالی کردیم. وی ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر این سیستم در بانک صنعت و معدن اجرایی و عملیاتی شده است. در ۱۰روز گذشته دستورالعمل‌های مرتبط از سوی بانک مرکزی ابلاغ شد و پوشش قانونی نیز برای این کار به وجود آمد.مهری با اشاره به اراده جدی در تیم اقتصادی دولت سیزدهم، اظهار کرد: فعالیت‌های اقتصادی ۳چرخه پرداخت یا چرخه مالی، اطلاعات عمومی و لجستیکی دارد که خوشبختانه روی پلتفرم فناوری اطلاعات قرار گرفت. این طرح کاملا شفاف و تسهیل‌گر است و کاهش هزینه مبادله و اخذ وثائق را نیز به دنبال دارد. به گفته وی، تامین مالی زنجیره‌ای باعث هوشمندسازی اقتصاد کشور و نظارت دستگاه‌های مرتبط خواهند شد. ضمن اینکه قیمت تمام شده کالا را واقعی می‌کند و فاکتور صوری را نیز از بین می‌برد.مدیرعامل بانک صنعت و معدن سرعت بخشی به تسهیلات، هدایت اعتبارات در جهت تولید، شفافیت بالا، صحت‌سنجی و اعتبارسنجی مشتریان و تسهیل‌گری در امور را از دیگر مزایای طرح تامین مالی زنجیره‌ای دانست.مهری تاکید کرد: بانک صنعت و معدن از ماه آینده قطعا خارج از این سیستم تسهیلاتی پرداخت نخواهد کرد. 

    ایجاد ارزش افزوده بیشتر 

کوروش پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان نیز در این مراسم با اشاره به یکی از مفاد این تفاهم‌نامه اظهار کرد: قراردادهای بانکی در قانون رفع موانع تولید و تسهیل کسب و کار استاندارد شده است و مصوبه شورای پول و اعتبار را دارد. برهمین اساس اجازه دهید اصلاحیه پذیرش اسناد الکترونیکی با امضای الکترونیکی در تفاهم نامه جدید امروز قید شود چراکه ما بانک‌ها حق اضافه کردن موردی به قراردادها و تفاهم نامه‌های بانکی را نداریم و این تفاهم نامه بین ۷ بانک متحدالشکل است. وی با بیان اینکه اجرای تامین مالی زنجیره‌ای تاثیر بسزایی در توسعه تولید ملی دارد، افزود: در این روش منابع و اعتبارات به سمتی خواهد رفت که ارزش افزوده بیشتری ایجاد می‌کند که به نفع اقتصادی ملی خواهد بود.

    افزایش 30 درصدی دسترسی به منابع بانکی  برای فعالان اقتصادی با تامین مالی زنجیره‌ای

وزیر صمت افزایش ۳۰ درصدی دسترسی به منابع بانکی برای فعالان اقتصادی را از دستاوردهای تامین مالی زنجیره‌ای عنوان کرد.سید رضا فاطمی امین در مراسم امضای تفاهم‌نامه تامین مالی زنجیره‌ای میان وزارت صمت و 7 بانک عامل با بیان این مطلب، افزود: امضای تفاهم نامه تامین مالی زنجیره ای؛ مصداقی از هماهنگی تیم اقتصادی دولت است.وی با اشاره به برخی از دستاوردها و مزایای این تفاهمنامه، بیان کرد: سهولت دسترسی به منابع، هدایت نقدینگی و کاهش انحراف از منابع از دستاوردهای این تفاهم نامه خواهد بود.

    منتفع شدن همزمان بانک‌ها  و واحدهای تولیدی با تامین مالی زنجیره ای

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه هم بانک‌ها و هم واحدهای تولیدی از این تفاهم‌نامه منتفع می‌شوند، گفت: با این تفاهم نامه تسهیلات به صورت مطمئن داده می‌شود، بازگشت‌پذیری منابع برای بانک‌ها آسانتر و فاکتورهای صوری حذف خواهد شد و همچنین بازرگانان و تولید‌کنندگان با سهولت به منابع مالی دسترسی می‌یابند.

    اجرای تامین مالی زنجیره‌ای  به صورت پایلوت با هفت بانک عامل

فاطمی امین با بیان اینکه این موضوع به صورت پایلوت با هفت بانک شروع می‌شود، اضافه کرد: امیدواریم سال آینده بسیاری از مشکلات در حوزه تامین سرمایه در گردش را با این تفاهمنامه نداشته باشیم.

     تفاهم‌نامه زنجیره‌ای، نمونه‌ای از کار مشترک

وی همچنین تامین مالی زنجیره‌ای را رویکردی دانست که 10 سال گذشته دنیا به سمت آن رفته است و ادامه داد: بانک‌های کشورمان و بانک مرکزی نیز به سمت این موضوع رفته‌اند و تفاهم نامه زنجیره‌ای نمونه‌ای از کار مشترک و هماهنگ است.

     استعلام الکترونیکی از سامانه جامع تجارت  مبنای پرداخت بانک‌ها خواهد بود

وزیر صمت این موضوع را کار بسیار بزرگی دانست و گفت: استعلام الکترونیکی از سامانه جامع تجارت مبنای پرداخت بانک‌ها خواهد بود. تامین مالی زنجیره‌ای در ابتدا بر این مبنا عملیاتی خواهد شد و امیدواریم این موضوع افتخاری برای همه ما شود و از این کار به عنوان یک کار برجسته تامین مالی یاد نماییم.فاطمی امین در ادامه بیان کرد: اگر 5 مساله در تولید و تجارت داشته باشیم، یکی از آنها تأمین مالی است که با تامین مالی زنجیره‌ای بسیاری از مشکلات در سال حمایت از تولید حل خواهد شد.

 

ارسال نظر