سال سختی برای بیت‌کوین در پیش است

۱۴۰۱/۱۰/۱۹ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۳۲۳
سال سختی برای بیت‌کوین در پیش است

از ابتدای سال جدید میلادی، قیمت بیت‌کوین شاهد افزایش‌هایی در کوتاه‌مدت بوده است، با این حال، ارزش بازار این ارز دیجیتال پرچم‌دار همچنان زیر سطوح حمایتی مهم قرار دارد و در عین حال شرایط کلان اقتصادی، پولی و ارزهای دیجیتال نشان می‌دهد که سال سختی برای همه بازیگران در پیش است.

بیت‌کوین چند هفته است که برای باقی ماندن بالای ۱۷هزار دلار مبارزه کرده است اما نتوانسته مقاومت را بشکند و اخیرا برای اولین‌بار در دو ماه اخیر به زیر ۱۶هزار و ۹۰۰ دلار سقوط کرد. این مبارزه به اینجا ختم نمی‌شود زیرا بیت‌کوین ممکن است همچنان بتواند در آینده به قیمت‌های بسیار پایین‌تری برسد.

داده‌های کریپتو کوانت نشان می‌دهد که قیمت هنوز آن‌طوری که بسیاری انتظار داشتند نزول نکرده است. قیمت معمولا در طول چرخه‌های مثبت بازار کریپتو، بالاتر از قیمت واقعی باقی می‌ماند. از سوی دیگر، از آنجایی که بازار نزولی در حال نزدیک شدن به مرحله نهایی کاپیتولاسیون خود است، قیمت به زیر قیمت واقعی سقوط می‌کند و باعث وحشت گسترده می‌شود. قیمت واقعی معیار میانگین قیمتی است که با عرضه آن چیزی که کل شرکت‌کنندگان بازار برای سکه‌های خود پرداخته‌اند اندازه‌گیری می‌شود و می‌توان آن را به عنوان قیمت حمایت یا مقاومت روی زنجیره تفسیر کرد و به عنوان سقف تحقق یافته تقسیم بر کل عرضه سکه محاسبه می‌شود.

علاوه بر این، در این دوره، بازیگران بازار تحت استرس زیادی قرار دارند و در نتیجه، دارایی‌های خود را به منظور جلوگیری از ضرر بیشتر و کنترل در زمان تغییرات بیشتر بازار کریپتو، به فروش می‌رسانند. اکنون، با نگاهی به چرخه‌های قبلی، شروع یک بازار صعودی را می‌توان با پیشی گرفتن قیمت بیت‌کوین از قیمت واقعی پیش‌بینی کرد اما این مورد هنوز رخ نداده زیرا قیمت نتوانسته است از یک نقطه قیمتی خاص عبور کند و به تازگی با حرکت نزولی قابل توجهی به سمت نزولی رد شده است. در نتیجه، هنوز فضا برای سقوط بیت‌کوین وجود دارد و تا زمانی که قیمت از قیمت واقعی که در حال حاضر ۱۹.۷ هزار دلار است فراتر نرود، انتظار پایان بازار نزولی کنونی وجود نخواهد داشت، تا آن زمان، انتظار می‌رود روند منفی ادامه یابد.

ضرر ۱۹۰ میلیارد دلاری دارندگان ارز‌های دیجیتال

در عین حال در حال حاضر ارز‌های دیجیتال زیان خود را افزایش دادند و به پایین‌ترین سطح خود از نوامبر ۲۰۲۰ سقوط کردند و در طول یک هفته حدود ۱۹۰ میلیارد دلار از ارزش بازار خود را از دست دادند. با کاهش احتمال اینکه بایننس، بزرگ‌ترین صرافی ارز‌های دیجیتال جهان، پلتفرم رقیب FTX.com را خریداری کند، ارز‌های دیجیتال شرایط دشوارتری را پشت سر گذاشتند.

بیت‌کوین، بزرگ‌ترین ارز دیجیتال از نظر ارزش بازار، در هفته گذشته حدود ۱۹ درصد از دست داد. ارزش بازار «بیت‌کوین» به ۳۲۳.۳۴ میلیارد دلار کاهش یافت و در مجموع ۱۹.۲۰۲ میلیون واحد از مجموع ۲۱ میلیون واحد موجود استخراج شده است.

قیمت اتریوم با ۲۷.۵ درصد کاهش در هفته به ۱۱۵۲ دلار رسید و ارزش کل بازار آن ۴۴.۸۴ میلیارد دلار بود. ارز سولانا در ۲۴ ساعت گذشته ۱۹.۸۸ درصد کاهش یافت و زیان آن در طول یک هفته به ۶۰ درصد افزایش یافت و ارزش آن را به ۱۳.۶۵ دلار رساند. ارز BNB با ۱۴.۶ درصد کاهش در هفته به ۲۷۶.۷ دلار رسید و ارزش بازار را به ۴۵.۴ میلیارد دلار رساند.

بر اساس داده‌های ‌CoinMarketCap، ارزش بازار کل ارز‌های مجازی در سراسر جهان به ۸۲۸.۸ میلیارد دلار کاهش یافت که در ۲۱۷۰۶ ارز مجازی توزیع شده و از طریق ۵۲۲ پلتفرم معامله می‌شود. ارزش بازار ارز‌های دیجیتال ۱۹۰ میلیارد دلار در مقایسه با ۱۰۱۹ میلیارد دلار ثبت شده در هفته گذشته کاهش یافت.

همچنین حجم معاملات بیت کوین در بازارهای فیوچرز (آتی) صرافی‌های مختلف، در ماه دسامبر (آذر) برابر با ۳۸۶.۶میلیارد دلار بوده که نسبت ۶۳۱.۶ میلیارد دلار ماه نوامبر (آبان) ۳۹درصد افت داشته است. این رقم پایین‌ترین رکورد ثبت‌شده برای حجم معاملات فیوچرز بیت کوین از اکتبر ۲۰۲۰ (مهر ۱۳۹۹) تاکنون است. کارشناسان نیز می‌گویند ورشکستگی صرافی FTX اعتماد کاربران به صرافی‌های متمرکز را تا حد زیادی خدشه‌دار کرده و به همین خاطر از حجم فعالیت‌های معاملاتی آنها کاسته شده است.

صنعت ارزهای دیجیتال با مشکل تأمین سرمایه مواجه خواهد شد

سال ۲۰۲۲ علیرغم سقوط‌های متعدد و سونامی ترس، عدم‌اطمینان و شک، سال خوبی برای سرمایه‌گذاری خطرپذیر در حوزه ارزهای دیجیتال بود. با این حال، یک گزارش جدید هشدار می‌دهد که ممکن است امسال با کاهش شدید ورود سرمایه به این بازار مواجه باشیم که به نوبه خود می‌تواند رشد بازار را به تأخیر بیندازد.

به گزارش کوین تلگراف، گلکسی ریسرچ خاطرنشان می‌کند که تعداد معاملات و ارزش سرمایه‌گذاری‌ شرکت‌های خطرپذیر در وب ۳.۰ و استارت‌آپ‌های ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۲ اندکی بیش از ۳۰میلیارد دلار بوده است. الکس تورن، رییس بخش تحقیقات گلکسی، ۲۰۲۲ را به عنوان سال هیولا توصیف کرد که زیر سایه سرمایه‌گذاری ۳۱میلیارد دلاری سرمایه‌گذارهای خطرپذیر در سال ۲۰۲۱ قرار گرفت.

تورن با اشاره به گزارش منتشرشده این شرکت در ۵ ژانویه (۱۵ دی) بیان کرد کرد که شرایط کلان اقتصادی و بازار ارزهای دیجیتال منجر به کاهش قابل‌توجه سرمایه‌‌گذاری در سه ماهه سوم و چهارم سال ۲۰۲۲ شده است. این شرایط احتمالاً تا سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت، زمانی که شرایط کلان بازار بهبود یابد.

تورن خاطرنشان کرد اگرچه در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ شاهد کمترین حجم معاملات و کمترین میزان سرمایه سرمایه‌گذاری‌شده در دو سال گذشته بوده‌ایم، در این سال 2.900 قرارداد سرمایه‌گذاری خطرپذیر بسته شده است. به باور تورن اگر این روند ادامه پیدا کند، شرکت‌های ارز دیجیتال و وب ۳.۰ احتمالاً برای تأمین سرمایه در سال ۲۰۲۳ با مشکل مواجه خواهند شد.

او افزود که کاهش ارزش شرکت‌ها و مطالبات سخت‌گیرانه‌تر سرمایه‌گذاران، شرایط سخت‌تری را برای جذب سرمایه برای کارآفرینان ایجاد می‌کند. او ادامه داد: استارت‌آپ‌ها در سال ۲۰۲۳ باید روی زیرساخت‌ها، کاهش هزینه‌های عملیاتی و افزایش درآمد بسیار متمرکز شوند. از آنجایی که ایالات متحده همچنان بر اکوسیستم استارت‌آپ‌های ارز دیجیتال تسلط دارد، قانون‌گذاری و نظارت نیز برای سرمایه‌گذاری تأثیر خواهد گذاشت.

بر اساس این گزارش، بیش از ۴۰درصد از کل معاملات سرمایه‌گذاری خطرپذیر ارزهای دیجیتال در سال گذشته مربوط به یک استارت‌آپ مستقر در ایالات متحده بوده است. اهمیت تداوم وجود ایالات متحده برای این بازارها و موقعیت پیشروی آنها، برای سیاست‌گذاران این کشور دلایل کافی برای شفاف‌سازی و تدوین قوانین و مقررات برای این صنعت نوظهور را فراهم می‌کند. هرچند، تمایل سرمایه‌گذاران و (رشد) بازار ارزهای دیجیتال دوره‌ای است.

جین فرانتز، شریک ارشد گوگل و آلفابت در صندوق رشد مستقل کپیتال‌جی، ماه گذشته به فوربس گفت که سرفصل‌ها و دورنمای سال ۲۰۲۳ در پایان بسیار بهتر از امروز به نظر می‌رسد. اگرچه چرخه خبری کنونی ممکن است ناامیدانه باشد، اما ایستادگی و نوآوری همراه با چشم‌انداز اقتصادی روبه‌بهبود، خوش‌بینی‌ای را باز می‌گرداند که همیشه صنعت سرمایه‌گذاری خطرپذیر ما را تعریف کرده است.

کرانچ‌بیس نیز در گزارشی در ۵ ژوئن (۱۵ دی) به کاهش حجم تأمین‌مالی خطرپذیر در سال ۲۰۲۳ اشاره کرده است. در سال ۲۰۲۲، حجم سرمایه‌گذاری خطرپذیر جهانی نسبت به سال ۲۰۲۱، حدود ۳۵درصد کاهش یافت. البته، پررونق‌ماند سرمایه‌گذاری در صنعت ارزهای دیجیتال در این سال، کورسویی از امید را برای سال آینده باقی گذاشت. با این همه، کاهش حجم جهانی سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۲، زمینه را برای تجربه یک سال سخت دیگر فراهم می‌کند.

 

ارسال نظر