واکنش‌ها به طرح‌ جدید سهمیه‌بندی بنزین

۱۴۰۰/۱۰/۰۴ - ۰۴:۰۲:۰۷
کد خبر: ۱۸۵۲۷۴

سرپرست منطقه آزاد کیش می‌گوید، در طرح «بنزین برای همه» به هر دارنده کد ملی ۲۰ لیتر بنزین تعلق می‌گیرد.  به گفته او، هر کس نخواست می‌تواند سهمیه‌اش را بفروشد. این طرح با واکنش‌های زیادی روبرو شده است. محمدرضا لواسانی، سرپرست منطقه آزاد کیش با «کذب» خواندن خبر افزایش بهای بنزین، اعلام کرده است که در چارچوب اجرای طرح «بنزین برای همه» در این جزیره، به هر کد ملی، سهمیه بنزین ۲۰ لیتری به نرخ هر لیتر ۱۵۰۰ تومان، تعلق می‌گیرد. به گفته او، تفاوت طرح «بنزین برای همه» با طرح پیشین، تخصیص سهمیه به کد ملی به جای خودروست. طبق این طرح، سهمیه بنزین به همه «دارندگان کد ملی، دارای خودرو یا فاقد خودرو» تعلق می‌گیرد. سرپرست منطقه آزاد کیش گفته است، افراد در صورت نداشتن خودرو می‌توانند یارانه سوخت خود را بفروشند.

خبر افزایش قیمت بنزین در جزیره قشم و کیش و تعمیم آن به کل کشور در روزهای گذشته در فضای مجازی منتشر شد. به دنبال این خبر نامه‌ای از محسن رضایی، معاون اقتصادی رییس‌جمهور که به وزیر نفت، وزیر اقتصاد و دبیر شورای عالی مناطق آزاد نوشته شده‌ بود، هم بر گمانه‌زنی‌ها در مورد افزایش بهای بنزین افزود. در این نامه به «بازتوزیع یارانه بنزین از طریق ارایه سهمیه بنزین به هر فرد به جای هر خودرو» اشاره شده بود.

علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت‌، سی‌ام آذر با بالاگرفتن واکنش‌ها، موضوع اجرای آزمایشی افزایش بهای بنزین در دو جزیره را رد کرد و گفت، بهای بنزین سهمیه‌ای، لیتری ۱۵۰۰ و آزاد ۳۰۰۰ تومان است. بهادری جهرمی در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها تصریح کرد: «قرار نیست بنزین گران شود. 

دولت ‌اهل تصمیمات یک‌شبه نیست، حتما اگر قرار باشد تصمیمی گرفته شود که در زندگی جاری و عمومی مردم اثر بگذارد جوانب مختلف آن سنجیده می‌شود.»

عباسی نماینده مجلس معتقد است: «هر کاری قرار باشد از نظر عملی انجام شود باید در جای کوچکی اجرا شود. کیش و قشم منطقه آزاد هستند، می‌توانند به عنوان پایلوت اجرا مدنظر قرار بگیرند. ولی مقدمات کار این است که باید کارهای کارشناسی انجام شود.» از این گفته‌ها زمانی نگذشته بود که حسین شمسیان، سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش نسبت به آن واکنش نشان داد و گفت: «مردم با آرامش به زندگی خود ادامه دهند. تغییر قیمت‌های حامل‌های انرژی نیازمند مصوبه مجلس است و اساسا مجلس در این خصوص هیچگونه مصوبه‌ای نداشته است و این خبر تکذیب می‌شود.» در میان این تأیید و تکذیب‌ها اما در حال حاضر با همین طرح، شهروندان فاقد خودرو با سهم بنزین‌شان چه کنند؟ سرپرست منطقه آزاد کیش می‌گوید افراد در صورت نداشتن خودرو می‌توانند یارانه سوخت خود را بفروشند. برای فروش سهمیه بنزین هم به گفته این مقام مسوول اپلیکیشنی مخصوص طراحی شده است. محمدرضا لواسانی می‌گوید: «افرادی که به‌ هر دلیلی امکان فروش سهمیه خود یا انتقال به دیگری را نداشته باشند، بعد از مدت مشخصی مبلغ آن را به‌صورت فروش خودکار، در حساب خود دریافت خواهند کرد.» یکی از کاربران در توییتر می‌نویسد: «وقتی حدود ۵۰ میلیون ایرانی فاقد خودرو هستند و بیش از ۳۰ درصد خانواده‌ها، هیچ خودرو و موتورسیکلتی ندارند؛ ارایه سهمیه بنزین به افراد به جای خودروها، می‌تواند به یک چالش جدی برای بخش قابل توجهی از ملت ایران، تبدیل شود!»

دکتر حسن مرادی استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران هم در مصاحبه‌ای که با خبرگزاری «رکنا » انجام داده، گفته است: «افرادی که این طرح‌ها را مطرح می‌کنند نسبت به موضوع کاملا خام هستند و اطلاعات بسیار پایینی دارند.» این کارشناس با تأکید بر اینکه «در شرایط فعلی افزایش قیمت بنزین را به صلاح نمی‌داند، می‌گوید: «تنها راهی که دولت و مجلس دارد این است که سالانه این افزایش پلکانی قیمت با درصد کم ۱۵ الی ۲۰ درصد اعمال شود و مردم هم آمادگی آن را داشته باشند.» در این مقاله آمده است: «به این ترتیب سهمیه بنزین، اگر دو شرط قابل مبادله بودن و قابل پس‌انداز کردن را داشته باشد، تبدیل به دارایی‌ای دیجیتال می‌شود و می‌تواند رویای ارز دیجیتال ملی را تحقق بخشد: یعنی ارز دیجیتالی که مبتنی بر کالا (بنزین) است و در تجارت مرزی با کشورهای منطقه مقبولیت می‌یابد.» کارشناس نویسنده این مطلب حتی «سرمایه‌گذاری درخرید و نگهداری سهمیه » را، «یک سرمایه‌گذاری جذاب ومصون از تورم برای مردم» دانسته است.

 

ارسال نظر