ساختار‌های فسادزا باید از بین برود

۱۳۹۸/۰۹/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۶۷۹
ساختار‌های فسادزا باید از بین برود

مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه تهران با حضور آیت‌الله رییسی، رییس قوه قضاییه برگزار شد.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، رییس دستگاه قضا با بیان امروز روز احساس خطر دانشگاه و دانشجویان نسبت به خطر نفوذ بیگانگان بوده است، گفت: ۴ ماه بعد از ۲۸ مرداد ماه و حادثه آمدن معاون رییس‌جمهور وقت امریکا و احساس مسوولیت دانشجویان به اینکه ایران تحت نفوذ امریکا قرار می‌گرفت دانشجویان فریاد برآوردند و در این راه چند تن به شهادت رسیدند و این بصیرت و هوشیاری را ثبت کردند. حجت‌الاسلام رییسی تاکید کرد: جریان دانشجویی کشور باید به عنوان جریان آگاه، بابصیرت، زمان‌شناس، دردآشنا و دغدغه‌مند نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی بماند و نقش دانشجویان در این عرصه بسیار تعیین‌کننده است. حجت‌الاسلام رییسی ادامه داد: بحث از جناح و جریان سیاسی خاص نیست، جریان دانشجویی ما باید جریان دلداده به انقلاب و نظام باشد، هر ایراد و اشکالی را برنتابد و در این زمینه احساس مسوولیت کند که این امر مبارکی است. او ادامه داد: اگرچه همه مسوولان در نظام موظف به اجرای عدالت هستند، اما دستگاه قضایی دستگاه بسیار مهمی برای اجرای عدالت است، ما در مورد آنچه که در زمینه پیشانی نظام و دستگاه قضایی مطرح کردیم چند برنامه در دوره تحولی دادیم.

  در رابطه با اجرای عدالت اولین گام قانون عادلانه است

وی گفت: اولین نکته در رابطه با تحول در دستگاه قضایی موضوع اجرای عدالت است. عدالت در مبانی دینی ما بعد از توحید گسترده‌ترین مفهوم است، اما در اینجا بحث ما از عدالت بحث ثبوتی نیست بلکه در اینجا بحث ما عدالت اجرایی است که در مورد عدالت و فرج، عدالت و معاد، عدالت قضایی، عدالت اجتماعی و عدالت سیاسی بحث‌های گسترده‌ای وجود دارد، اما در رابطه با اجرای عدالت اولین گام در این رابطه قانون عادلانه است مجریان عادل هستند که می‌توانند شیرینی عدالت در کام مردم ایجاد کنند و حتما در این رابطه اقدام به موقع و زمان‌شناسانه بسیار اهمیت دارد. رییس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه عدالت باید به صورت یک گفتمان غالب و رایج در همه سطوح نظام دربیاید گفت: باید معلوم شود مهم‌ترین هدف دولت اسلامی در جامعه اجرای عدالت است. برای تفاهم در اجرای عدالت باید روی اجرای قانون توافق کنیم و بگوییم به هر میزان به قانون عمل شود به عدالت نیز عمل خواهد شد و به هر میزان قانون نقض شود عدالت نیز نقض می‌شود و اجرای قانون را  همگان محور قرار دهند. حجت‌الاسلام رییسی تصریح کرد: هیچگونه بی‌قانونی، هیچ دور زدن قانون و تخلف از قانون را هیچ‌کس در هیچ جایگاهی به خود اجازه ندهد و احساس شود که امروز بی‌قانونی یک امر ناپسند و ضد‌ارزش است لذا امروز اجرای عدالت یکی از نکات محوری است و در این رابطه گفتمان غالب در دانشگاه‌ها باید اجرای عدالت باشد. وی ادامه داد: اگر ببینید در کرسی‌های آزاد‌اندیشی و اعلام نظرات و دیدگاه‌ها و نظرات با قانون فاصله داریم باید نسبت به آن پیگیری و گوشزد کرد.

رییس قوه قضاییه گفت: فساد را نباید در هیچ کجای جامعه اسلامی قبول کرد، فساد با شاخصه عدالت گستری نظام سازگار نیست فساد ظلم به مردم و نظام است و امر مردودی است، جمهوری اسلامی ایران نظامی مبتنی بر احکام دینی و عمل به وظایف است اما امکان خطا و اشتباه ممکن است، اشتباه یک امر است فساد امر دیگری است.

  بعضی از خصوصی‌سازی‌ها بر فنا دادن اموال مردم و بیت‌المال است

وی تاکید کرد: نمی‌توان از فساد و دست‌اندازی به حقوق بیت‌المال، دزدی، ارتشا، پورسانت و رانت‌خواری گذشت. تا امروز باید همه دستگاه‌ها در کشور با فساد مبارزه کنند بعضی می‌گویند دستگاه قضایی فقط بگیر و ببند می‌کند بله وظیفه ما برخورد با مفسدین است و برخورد هم خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام رییسی اضافه کرد: ساختارهای فسادزا باید از بین برود بعضی از خصوصی‌سازی‌ها به صورت جدی بر فنا دادن اموال مردم و بیت‌المال است.

 

 

ارسال نظر