معرفی بزرگ‌ترین اقتصاد‌های جهان بر اساس تولید ناخالص داخلی و شاخص قدرت خرید/ رتبه ایران چند است؟

۱۴۰۲/۰۱/۲۵ - ۱۸:۴۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۳۱۸۶
معرفی بزرگ‌ترین اقتصاد‌های جهان بر اساس تولید ناخالص داخلی و شاخص قدرت خرید/ رتبه ایران چند است؟

صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود میزان تولید ناخالص داخلی ۱۹۳ کشور جهان از جمله ایران را در سال ۲۰۲۲ اعلام کرده است. بر اساس محاسبات این نهاد بین‌المللی، تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در این سال به یک هزار و ۵۹۶ میلیارد دلار رسیده که این رقم ۱۴۱ میلیارد دلار نسبت به سال قبل از آن افزایش داشته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ایران با تولید ناخالص داخلی یک هزار و ۵۹۶ میلیارد دلاری خود در سال ۲۰۲۲ به‌عنوان بیست و دومین قدرت بزرگ اقتصادی جهان در این سال شناخته شده که بر این اساس اقتصاد ایران از اقتصاد‌های ۱۷۱ کشور دیگر دنیا بزرگ‌تر است و فقط ۲۱ کشور تولید ناخالص داخلی بیشتری نسبت به ایران در این سال داشته‌اند.

رتبه ۲۲ اقتصاد ایران در میان ۱۹۳ کشور جهان در حالی است که ایران در معرض شدیدترین تحریم‌های وضع‌شده علیه اقتصاد یک کشور در طول تاریخ قرار دارد. از جمله کشور‌هایی که اقتصاد کوچک‌تری نسبت به ایران در سال ۲۰۲۲ داشته‌اند عبارت‌اند از: پاکستان، تایلند، هلند، آرژانتین، مالزی، آفریقای جنوبی، امارات، سوئد، اتریش و الجزایر است.

پاکستان با اقتصاد یک هزار و ۳۳۸ میلیارد دلاری یک پله پایین‌تر از ایران در جایگاه ۲۳ جهان قرار گرفته است.

انگلیس و فرانسه به عنوان کشور‌های صنعتی عضو گروه هفت بزرگی اقتصادشان تنها دو برابر اقتصاد ایران برآورد شده است. تولید ناخالص داخلی فرانسه بر اساس شاخص قدرت خرید در سال ۲۰۲۲ سه هزار و ۷۰۴ میلیارد دلار و تولید ناخالص داخلی انگلیس سه هزار و ۷۱۴ میلیارد دلار محاسبه شده است.

ایران با تولید ناخالص داخلی یک هزار و ۴۵۵ میلیارد دلاری بر اساس شاخص قدرت خرید در سال ۲۰۲۱ نیز در رتبه ۲۲ جهان میان بزرگ‌ترین اقتصاد‌های دنیا قرار گرفته بود.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۲۳ نیز ۹۵ میلیارد دلار نسبت به سال قبل از آن افزایش یابد و به یک هزار و ۶۹۱ میلیارد دلار برسد. این نهاد بین‌المللی اقتصاد، چین را با تولید ناخالص داخلی ۳۰ هزار و ۲۱۶ میلیارد دلاری را به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۲ معرفی کرده است. آمریکا با اقتصاد ۲۵ هزار و ۴۶۴ میلیارد دلاری در رتبه دوم و هند با ۱۱ هزار و ۸۵۵ میلیارد دلار در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.

کشور‌های ژاپن، آلمان، روسیه، اندونزی، برزیل، انگلیس، فرانسه، ترکیه، ایتالیا، مکزیک، کره جنوبی، کانادا، اسپانیا، عربستان، تایوان، مصر، لهستان، استرالیا و تایوان نیز به ترتیب در رتبه‌های چهارم تا بیست و یکم از این نظر قرار گرفته‌اند کشور کوچک «توالو» با تولید ناخالص داخلی ۵۸ میلیون دلاری بر اساس شاخص قدرت خرید به‌عنوان کوچک‌ترین اقتصاد دنیا شناخته شده است.

جدول معرفی بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا در سال 2022

 

ارسال نظر