پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول؛ رشد اقتصاد دنیا در ۲۰۲۳ کمتر از ۳ درصد خواهد بود

۱۴۰۲/۰۱/۱۸ - ۱۲:۲۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۲۶۸۴
پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول؛ رشد اقتصاد دنیا در ۲۰۲۳ کمتر از ۳ درصد خواهد بود

کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول، روز پنجشنبه گفت انتظار می‌رود اقتصاد دنیا در 2023 کمتر از 3 درصد رشد کند و در 5 سال آینده هم رشد حدود 3 درصدی داشته باشد.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، این پایین‌ترین پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصاد دنیا در میان‌مدت از 1990 است. متوسط رشد اقتصاد دنیا طی دو دهه گذشته برابر با 3.8 درصد بوده‌است.

 جرجیوا گفت سیاست‌های مالی و پولی که برای پاسخ به همه‌گیری کرونا و حمله روسیه به اوکراین اتخاذ شده جلوی پیامدهای بدتر را در سال‌های اخیر گرفته است. اما دورنمای رشد اقتصاد به‌خاطر ادامه تورم بالا ضعیف است. مشکلات بانکی در سوئیس و آمریکا بی‌ثباتی مالی را افزایش داده و اقتصاد دنیا را تضعیف کرده‌است.

 رئیس صندوق بین‌المللی پول در سخنرانی خود در آستانه اجلاس هفته آینده این صندوق با بانک جهانی گفت: «علی‌رغم مقاومت بالای بازارهای کار و تقاضای خوب مصرف‌کنندگان و با وجود بهبود اقتصاد چین، انتظار می‌رود اقتصاد دنیا در سال جاری میلادی کمتر از 3 درصد رشد کند رشد. ضعف اقتصاد در میان‌مدت ادامه خواهد داشت».

جرجیوا تأکید کرد افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی و ادامه تورم بالا دورنمای اقتصاد دنیا را تیره کرده و این شرایط بیش‌از همه به ضرر کشورها و مردم آسیب‌پذیر در دنیاست.

اقتصاد دنیا 6.1 درصد در 2021 رشد داشت، اما شوک جنگ اوکراین این رقم را در 2022 تا 3.4 درصد پایین آورد. جرجیوا گفت هند و چین نیمی از رشد اقتصاد دنیا را در سال جاری میلادی برعهده دارند. اما حدود 90 درصد از اقتصادهای پیشرفته شاهد کاهش نرخ رشد اقتصاد خود خواهند بود.

کشورهای کم‌درآمد دنیا که درگیر هزینه‌های بالاتر وام‌گیری و ضعف تقاضا برای صادرات خود هستند، رشد پایین‌تر درآمد سرانه را نسبت‌به کشورهای درحال توسعه خواهند داشت.

 رئیس صندوق بین‌المللی پول خواستار تغییرات بزرگی جهت تقویت دورنمای رشد و بهره‌وری در دنیا شد. اقداماتی مانند هزینه‌کرد سالانه 1 تریلیون دلاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و جلوگیری از ازهم‌گسیختگی اقتصاد دنیا که می‌تواند 7 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را از بین ببرد.

 

ارسال نظر