سوتی نمایندگان مجلس در موضوع مالیات بر خانه‌های لوکس راه برگشت ندارد؟

۱۴۰۱/۱۲/۰۹ - ۰۹:۱۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۹۸۶۲
سوتی نمایندگان مجلس در موضوع مالیات بر خانه‌های لوکس راه برگشت ندارد؟

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیات‌رئیسه مجلس، در واکنش به صحبت‌های یک نماینده مجلس که گفته بود با مصوبه مجلس سال آینده هیچ خانه‌ای مشمول مالیات نمی‌شود، توضیح داد: این گونه نیست؛ بلکه با بازگشت بند مذکور به کمیسیون تلفیق یک متن جدید تنظیم می‌شود و به صحن مجلس بازمی‌گردد.

به گزارش اعتمادآنلاین، حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی پیرامون بند «ذ» تبصره ۶ لایحه بودجه 1402 که به «مالیات واحدهای لوکس» مربوط است، گفت که ابهاماتی نسبت به این بند گرفته شد و برای رفع ابهام به کمیسیون تلفیق برگشته است.

او تاکید کرد که موضوع مالیات بر خانه‌های لوکس، بسته نشده است.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی

عضو کمیسیون تلفیق بودجه در پاسخ به اینکه یکی از نمایندگان مجلس گفته که با مصوبه مجلس سال آینده هیچ خانه‌ای مشمول مالیات نمی‌شود، افزود: این گونه نیست؛ بلکه با بازگشت بند مذکور به کمیسیون تلفیق یک متن جدید تنظیم می‌شود و به صحن مجلس بازمی‌گردد. محتوای این متن هم مشخص نیست که آیا واحدهای مسکونی در آن خواهد بود یا خیر، چرا که به نظر اعضای تلفیق و رای آنها بستگی دارد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه در جریان بخش‌های درآمدی لایحه بودجه 1402، در زمان بررسی بند «ذ» تبصره ۶ لایحه بودجه، با پیشنهاد محمدمهدی مفتح، واژه «واحدهای مسکونی» را از این بخش حذف کردند. با حذف این واژه، با تشخیص رئیس مجلس این بند دچار ابهاماتی شد و برای رفع ابهام به کمیسیون تلفیق ارجاع شد. 

در همین حال محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرده بود با مصوبه مجلس، هیچ خانه‌ای مالیات نخواهد داد.

نگاه مجلس حذف مالیات خانه‌های لوکس نیست

لطف‌الله سیاهکلی، نماینده مجلس، هم در گفت‌وگویی گفته نگاه مجلس این نیست که مالیات به خانه های لوکس را حدف کند بلکه برای جلوگیری از افزایش اجاره بها و اجاره مسکن این کار را کرد‌یم. او تاکید کرده خانه‌های لوکس نباید از مالیات‌دهی حدف شوند.

به گزارش برنا، «لطف الله سیاهکلی» نماینده مردم قزوین، در رابطه با مصوبه جنجالی مجلس مبتنی بر حذف مالیات بر خانه‌های لوکس گفت: ادبیاتی که در رسانه های تولید شد، زیبا نبود، حذفی که در صحن مجلس اتفاق افتاد، مربوط به حذف مالیات بر خانه های لوکس نیست، بلکه مالیات واحد های مسکونی حذف شد. البته ممکن است چند خانه لوکس هم در این بین دیده شود.

لطف‌الله سیاهکلی

وی در ادامه گفت: وقتی مالیات خانه ها افزایش پیدا می کند در صدد آن اجاره بها نیز افزایش خواهد یافت. عنوان مصوبه غلط بود و در اصل مالیات بر واحد های مسکونی حذف شده است. نگاه مجلس این‌نیست که مالیات به خانه های لوکس را حدف کند بلکه برای جلوگیری از افزایش اجاره بها و اجاره مسکن این کار را کرد‌یم. خانه های لوکس نباید از مالیات دهی حدف بشوند. 

وی در پاسخ به این سوال که ارزش خانه های مسکونی که از مالیات معاف می شوند چقدر است گفت: این ارزش هم خیلی جالب است، مثلا خانه ای که اکنون ۱۰ میلیارد می ارزد سه سال پیش چقدر بها داشته، این افزایش پایه پولی و تورم است و واقعی نیست‌. مثلا من در خانه ام‌نشسته ام و خانه ام از دو به ده میلیارد افزایش یافته است آیا باید مالیات بدهم؟ باید در این زمینه بحث بیشتری شود. 

 

ارسال نظر