اخبار آی‌تی

۱۴۰۱/۱۰/۰۷ - ۰۸:۵۰:۴۴
کد خبر: ۱۹۵۸۲۶

کالاهای فناوری را از مالیات معاف کنید

رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران گفت که فعالان حوزه‌ آی‌تی سال‌هاست این درخواست را مطرح کرده‌اند که کالای فناوری از مالیات معاف شود.

محمدرضا فرجی تهرانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کالای ‌ای‌تی در خیلی از کشورهای در حال توسعه از مالیات و مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند، چراکه این محصولات مربوط به توسعه و آموزش هستند. وی افزود: در بین کشورهای توسعه یافته اروپایی نیز حتی هلند که بالاترین مالیات را دارد، اما کالای ‌ای‌تی در این کشور هم از مالیات بر ازش افزوده معاف هستند.

فرجی با بیان اینکه کالاهای‌ آی‌تی به پیشرفت جامعه، زیرساخت سازمان‌ها و توسعه علم کمک می‌کند، اظهار کرد: در ایران که ماخذ واردات آن پنج درصد است، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده رقم هنگفتی است. اگر دولت این کالا را به عنوان سوبسید از مالیات معاف کند، به این صنف کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه فقط در تهران بیش از ۳۰۰۰ عضو جوازدار دارد و عده‌ای هم بدون جواز کار می‌کنند، تصریح کرد: نرخ سود واحدهای صنفی بین یک تا دو درصد است. شاید در عمده‌فروشی‌ها تا چهار درصد هم باشد. این در حالی است که این صنف حدود ۱۴ تا ۱۵ درصد به دولت مالیات پرداخت می‌کند.

 

واکنش رگولاتوری درباره خسارت محدودیت اینترنت

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به شبهات درباره نامه برخی از شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت به این سازمان در خصوص خسارات ناشی از محدودیت اینترنت در ترافیک بین‌الملل پاسخ داد.

به گزارش مهر، اخیراً خبری با مضمون نامه‌های جداگانه سه مورد از شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مبنی بر خسارت این شرکت‌ها در پی فیلترینگ از سوی رسانه‌های مختلف منتشر شد. این شرکت‌ها در نامه خود مدعی خسارات میلیاردی شده‌اند.

با پیگیری به عمل آمده، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص تأیید و صحت این خبر اعلام کرد: رگولاتوری نامه درخواست اپراتورها در خصوص جبران خسارت ناشی از اعمال محدودیت بر روی ترافیک ورودی بین‌الملل را دریافت کرده است و موضوعات طرح شده در حال بررسی است.

طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، برای بررسی دقیق‌تر موضوع در تعامل با اپراتورها، اطلاعاتی شامل آمار تعداد مشترکین، میزان ترافیک و درآمد داده به تفکیک ترافیک داخلی و بین‌الملل از آنها درخواست شده است. در حال حاضر، تلاش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر این است که با بسترسازی برای ارایه سرویس‌های جدید و توسعه پلتفرم‌های داخلی، ضمن افزایش رضایتمندی کاربران، موجب افزایش درآمد اپراتورهای ارتباطی و تحقق اهداف شبکه ملی اطلاعات شود.

 

ارسال نظر