دنیای فناوری

۱۴۰۱/۰۷/۲۴ - ۰۱:۲۱:۵۹
کد خبر: ۱۹۳۳۹۹

گوگل در یک قدمی چهارمین جریمه کلان در اروپا

ممکن است گوگل به دلیل کسب وکار تبلیغات دیجیتالی خود با اتهاماتی در اتحادیه اروپا مواجه شود. چنین اقدامی شرکت امریکایی را در معرض چهارمین جریمه چند میلیارد یورویی قرار می‌دهد. به گزارش مهر به نقل از رویترز، کسب وکار تبلیغاتی گوگل که سال گذشته ارزش آن به ۱۰۰ میلیارد دلار رسید، بزرگ‌ترین ممر درآمد آلفابت (شرکت مادر گوگل) به حساب می‌آید. به‌طوری‌که تبلیغات آنلاین ۸۰ درصد درآمد سالانه شرکت را تشکیل می‌دهد. این درحالی است که طی دهه گذشته شرکت سعی کرده وارد بخش فروش سخت‌افزار، فروش حق عضویت سرویس‌‌ها و فناوری رایانش ابری شود. کمیسیون اتحادیه اروپا ژوئن گذشته تحقیقاتی درباره کسب وکار تبلیغات دیجیتال گوگل انجام داد زیرا بیم آن داشت که این شرکت فناوری احتمالا مزایای ناعادلانه‌ای بر رقبای خود خواهد داشت. این درحالی است که در دهه گذشته گوگل با بیش از ۸ میلیارد یورو جریمه آنتی تراست روبرو شده است. مجری رقابت اتحادیه اروپا احتمالا اوایل سال آینده میلادی اتهاماتی علیه گوگل اعلام کند هرچند زمان اعلام آن ممکن است تغییر کند. این پرونده مرکز مدل کسب وکار تبلیغاتی گوگل را هدف گرفته و روی تبلیغ‌کنندگان، ناشران و تهیه‌کنندگان فناوری‌ها و کابران تاثیر می‌گذارد.

هیچ کس دنبال محدودسازی دسترسی به اینترنت نیست

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: هیچ کس دنبال محدودسازی دسترسی به اینترنت نیست اما وقتی هیچ پلتفرمی به شما پاسخگو نیست و پلتفرم‌ها به بستری برای طراحی آشوب‌ها و اغتشاشات تبدیل می‌شوند، این امنیت کشور شما را به مخاطره می‌اندازد. احمد راستینه در گفت‌وگو با ایسنا درباره اعمال محدودیت در دسترسی به اینترنت، با تاکید بر اینکه وقتی فضای مجازی متاسفانه به عنوان مهم‌ترین بستر آشوب و ناامنی تبدیل می‌شود، دیگر فضای انتقال داده و اطلاعات و همچنین مراودات فرهنگی و اجتماعی نیست، گفت: فضای مجازی نیازمند قانونمند شدن است و باید به سمت اصلاح و مشخصاً حاکمیت قانون بر آن حرکت کنیم. وی اظهار کرد: امروز متاسفانه به‌خاطر حجم سوءاستفاده‌ شبکه‌های سازمان منافقین از بستر فضای مجازی برای توسعه آشوب‌ها و اغتشاشات، دچار محدودیت فضای مجازی شده‌ایم؛ به همین دلیل است که باید سریعاً به سمت توسعه شبکه ملی اطلاعات و ارتقای پلتفرم‌های داخلی حرکت و نظام بازآموزی و ارتقای سواد رسانه‌ای را ایجاد و در نظام آموزشی از ابتدایی تا دانشگاه در حوزه فضای مجازی و سواد رسانه‌ای بازنگری کنیم. سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: در زمینه پتلفرم‌های خارجی نیز باید سریعاً با دعوت نمایندگان آنها برای ایجاد دفاترشان در کشور و پاسخگو بودن آنها نسبت به عملکردشان گام‌برداریم؛ هر پلتفرم خارجی که آمادگی پاسخگویی نسبت به عملکردش را دارد طبق قوانین نظام جمهوری اسلامی نباید بستر توسعه فعالیت‌های غیرقانونی را برای شبکه‌های معاندین در بستر فضای مجازی فراهم کند. راستینه همچنین با تاکید بر لزوم حمایت از پلتفرم‌های داخلی فضای مجازی گفت: باید به شبکه‌ها و پلتفرم‌های داخلی که توسط جوانان عزیزمان طراحی شده است، بستر فعالیت بیشتری بدهیم.

اقدام جدید امریکا علیه هواوی و ZTE

کمیسیون ارتباطات فدرال امریکا تایید تجهیزات مخابراتی جدید از شرکت‌های هواوی تکنولوژیز و ZTE را با استناد به مسائل امنیت ملی، ممنوع خواهد کرد. به گزارش ایسنا، جسیکا روزن ورسل، رییس کمیسیون ارتباطات فدرال امریکا، هفته گذشته ممنوعیت پیشنهادی را با سه کمیسیونر دیگر برای موافقت نهایی در میان گذاشت. این شرکتهای چینی بدون اجازه مقامات، قادر نخواهند بود تجهیزات جدید در امریکا بفروشند. روزن ورسل در بیانیه‌ای اعلام کرد کمیسیون ارتباطات فدرال متعهد است با تضمین اینکه تجهیزات ارتباطی غیرقابل اطمینان اجازه پیدا نخواهند کرد در داخل مرزهای این کشور استفاده شوند، از امنیت ملی امریکا حمایت کند. کمیسیون ارتباطات فدرال امریکا تا اواسط نوامبر با مهلت کنگره برای اقدام در این زمینه روبروست. این کمیسیون در ژوئن سال ۲۰۲۱ برای پیشبرد طرحی برای تصویب ممنوعیت تجهیزات شرکتهای چینی هواوی تکنولوژیز و ZTE که تهدیدی برای امنیت ملی شناخته شدند، در شبکه‌های مخابراتی امریکا رای داد. در مارس سال ۲۰۲۱، تحت قانون سال ۲۰۱۹ که هدف آن حمایت از شبکه‌های ارتباطی امریکاست، پنج شرکت چینی شامل هواوی، ZTE، هایترا کامیونیکیشن، هانگژو هایک‌ویژن دیجیتال تکنولوژی و ژیجیانگ داهوا تکنولوژی، به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی مشخص شدند. مارک وارنر، رییس کمیته اطلاعات سنای امریکا اعلام کرد خوشحال است می‌بیند کمیسیون ارتباطات فدرال بالاخره این گام را برای حمایت از شبکه‌ها و امنیت ملی امریکا برداشته است. کمیسیون ارتباطات فدرال امریکا در ژوئن سال ۲۰۲۱ اعلام کرده بود در حال بررسی ممنوعیت تمامی تجهیزات شرکتهای چینی است که در لیست سیاه قرار دارند. این کمیسیون امسال شرکت کسپرسکی، چاینا تلکام امریکاس، چاینا موبایل اینترنشنال یو اس‌ای، پسیفیک نت ورکس کورپ و چاینا یونیکام را به این فهرست افزوده است. برندن کار، کمیسیونر کمیسیون ارتباطات فدرال امریکا در سال ۲۰۲۱ اعلام کرده بود این کمیسیون از سال ۲۰۱۸ بیش از ۳۰۰۰ درخواست از سوی هواوی را تصویب کرده است. بر اساس گزارش رویترز، سفارت چین در واشنگتن اوایل امسال اعلام کرد کمیسیون ارتباطات فدرال از قدرت دولتی سوءاستفاده کرده و بدون مبنای واقعی، به شکل شریرانه به اپراتورهای مخابراتی چین حمله کرده است.

 

ارسال نظر