بار دیگر، سقوط قیمت بیت‌کوین

۱۴۰۱/۰۵/۰۱ - ۰۳:۳۳:۲۵
کد خبر: ۱۹۰۹۸۰
بار دیگر، سقوط قیمت بیت‌کوین

در حالی که روز پنجشنبه، با رنگ سبز بیت‌کوین به بالای ۲۴ هزار و ۳۰۰ دلار آغاز شد اما پس از اینکه اخبار کسب درآمد کمتر تسلا از سه ماهه دوم نشان داد که این شرکت بیت‌کوین‌های خود را فروخته است، روز معاملاتی  را با رنگ قرمز به پایان رساند. منبع بالقوه رکود بعدازظهر را می‌توان در داده‌های درآمد سه ماهه دوم تسلا جست‌وجو کرد که نشان داد این شرکت خودروهای الکتریکی ۷۵ درصد از دارایی بیت‌کوین خود را فروخت تا ۹۶۳ میلیون دلار پول نقد به ترازنامه خود اضافه کند. مدت کوتاهی پس از انتشار اخبار تسلا، قیمت بیت‌کوین از بالاترین قیمت روزانه خود به ۲۲هزار و ۹۰۰ دلار کاهش یافت و در حدود ۲۳هزار و ۵۰۰ دلار تثبیت شد.

قیمت بیت‌کوین پس از صعودی موقت به بالای سطح ۲۴,۰۰۰ دلار، نوسانات بالایی را تجربه می‌کند. شاید بتوان دلیل این امر را انتشار گزارش تسلا دانست که بنا بر این گزارش طی فصل دوم سال میلادی جاری، ۷۵ درصد دارایی‌های بیت‌کوین خود یا به عبارتی ۹۲۶ میلیون دلار بیت‌کوین را نقد کرده است. با وجود انتشار این گزارش ایلان ماسک، رییس تسلا، تأکید کرد که انتشار خبر فروش گسترده بیت‌کوین، بازتاب‌دهنده نگرش این شرکت درباره این ارز دیجیتال نیست. بنا به اعلام ماسک دلیل تصمیم آنها، مشخص‌نبودن زمان پایان قرنطینه‌های ناشی از همه‌گیری کرونا و در نتیجه نیاز به افزایش نقدینگی شرکت بوده است. ماسک با اعلام اینکه این شرکت ذخایر دوج‌کوین خود را نفروخته است، در همین زمینه گفت: «یقیناً هدف ما افزایش ذخایر بیت‌کوین شرکت در آینده است.» با این حال، علی‌رغم این صبحت‌های ماسک، بازار ارزهای دیجیتال چندان نتوانست روند صعودی خود را حفظ کند و بار دیگر موقعیت‌های فتح‌شده را از دست داد و حتی یا کاهش۳ درصدی نسبت به اوج یک روزه خود و همچنین کاهشی ۱۳ درصدی نسبت به یک هفته گذشته ازاین صعود، تا ۲۲,۸۰۰ دلار هم سقوط کرد. آلت‌کوین‌ها نیز روندی نسبتاً نزولی داشته‌اند. اتریوم با ۵ درصد کاهش قیمت، پایین‌تر از محدوده ۱,۵۰۰ دلار معامله می‌شود. ایکس‌آرپی با ازدست‌دادن موقعیت‌های فتح شده اخیر، در محدوده ۰.۳۵ دلار قرار گرفت. کاردانو نیز با حدود ۹ درصد کاهش قیمت، حمایت ۰.۵۰ دلاری خود را از دست داد.

پس از عبور قاطعانه بیت‌کوین از مقاومت ۲۳,۵۰۰ دلار، این ارز دیجیتال در عبور از مقاومت ۲۴,۰۰۰ دلاری ناکام ماند. طرفداران کاهش قیمت‌ها یا به‌اصطلاح خرس‌های این بازار در محدوده ۲۴,۲۰۰ دلار فعال شده و بار دیگر قیمت را به زیر محدوده ۲۳,۰۰۰ دلار بازگرداندند. اگر روند نزولی ادامه یابد، اولین حمایت در محدوده ۲۲,۵۰۰ دلار بوده و حمایت کلیدی بعدی در ۲۲,۲۵۰ دلار خواهد بود. عبور از این حمایت‌ها می‌تواند سیگنالی برای رسیدن قیمت به محدوده ۲۱,۲۰۰ دلار باشد. اما اگر روند بیت‌کوین صعودی شود، اولین مواجه با مقاومت ۲۳,۵۰۰ دلاری خواهد بود. مقاومت کلیدی بعدی ۲۴,۰۰۰ دلار است و عبور از آن می‌تواند شتاب افزایش قیمت را بیشتر کند. اتریوم هم سخت تلاش کرد که بالای مقاومت ۱,۶۰۰ دلاری‌اش باقی بماند؛ اما از پس این کار برنیامد و به زیر ۱,۵۰۰ دلار کاهش یافت. نزدیک‌ترین حمایت اتریوم در محدوده ۱,۴۵۰ دلار بوده و شکسته‌شدن آن می‌تواند عواقبی چون اصلاح قیمت شدیدتر را در پی داشته باشد. اما اگر روند قیمت اتریوم صعودی شود، اولین مقاومت در محدوده ۱,۵۵۰ دلار و مقاومت بعدی در محدوده ۱,۶۰۰ دلار خواهد بود و عبور از این نقاط مقاومتی نوید افزایش قیمت مجدد را می‌دهد.

    قیمت آلت‌کوین‌ها

کاردانو از پس عبور از مقاومت ۰.۵۵ دلاری خود برنیامد و روندی نزولی در پیش گرفت تا قیمت آن ۹ درصد کاهش یافته و به زیر ۰.۵۰ دلار برسد. با این روند احتمال اینکه سطح ۰.۴۶۵ دلار بار دیگر تجربه شود نیز وجود دارد. بی‌ان‌بی تلاش کرد تا مقاومت ۲۷۲ دلاری را پشت‌سر بگذارد؛ اما قیمت آن تا سطح ۲۶۲ دلار اصلاح شد. حال این ارز دیجیتال می‌کوشد که بالای حمایت ۲۵۰ دلاری‌اش باقی بماند؛ زیرا معامله‌گران این ارز دیجیتال می‌دانند که در صورت شکسته‌شدن این حمایت، احتمال رسیدن به سطح ۲۳۵ دلار نیز دور از ذهن نخواهد بود. قیمت سولانا با ۱۲ درصد کاهش در محدوده ۴۰ دلار معامله می‌شود. اگر قیمت زیر ۴۰ دلار بسته شود، حرکت به‌سمت حمایت ۳۸ دلاری قریب‌الوقوع خواهد بود. دوج‌کوین که در تلاش بود مقاومت ۰.۰۷۵ دلار را آزمایش کند، حال سعی می‌کند که لااقل بالای حمایت ۰.۰۷۰ دلاری‌اش باقی بماند. اگر خرس‌های بازار هم‌چنان فعال باشند، رسیدن به ۰.۰۶۵ دلار نیز میسر خواهد بود. اکثر آلت‌‌کوین‌های بازار، روزهای سرخی را پشت‌سر می‌گذارند. در بین ۱۰۰ ارز دیجیتال برتر بازار، پالیگان با ۱۴ درصد کاهش و رسیدن به قیمت ۰.۸۰ دلار بدترین عملکرد را به خود اختصاص داد.

    قرار گرفتن بیت‌کوین  در یک خط حمایتی مهم

خط روندی که نمودار قیمت بیت‌کوین برای اولین‌بار ماه گذشته از آن عبور کرد، بار دیگر به عنوان خط حمایتی، مورد آزمایش قرار گرفته است. پس از آنکه اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه تسلا بیشتر دارایی‌های بیت‌کوین خود را چند ماه پیش نقد کرده است، نمودار بیت‌کوین به خط حمایتی مهمی رسید. داده‌های‌کوین تلگراف مارکتس پرو و تریدینگ ویو نشان می‌دهند که قیمت جفت ارز بیت‌کوین/ دلار امریکا پس از آنکه در سطح ۲۳,۲۸۰ دلار به بالاترین قیمت چند هفته اخیر خود رسیده بود، بار دیگر کاهش یافت و حال در محدوده ۲۲,۸۰۰ دلاری قرار گرفته است. شاید دلیل اینکه قیمت با شدت زیادی سقوط نکرد، اظهارنظر ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا، باشد که ضمن اجتناب از انتقاد نسبت به بیت‌کوین افزود این فروش نباید به‌منزله نظر منفی آنها نسبت به این ارز دیجیتال تلقی شود. با این حال انتشار این خبر به صعود افسارگسیخته قیمت بیت‌کوین طی چند روز اخیر پایان داد. پس از آنکه دلار امریکا از بالاترین قیمتی که در ۲۰ سال گذشته به آن رسیده بود، پایین آمد، قیمت بیت‌کوین نیز همراه با بازار سهام ایالات متحده افزایش یافت. شاخص میانگین متحرک ۲۰۰ هفته‌ای جفت ارز بیت‌کوین/ دلار امریکا در حال حاضر در محدوده ۲۲,۸۰۰ دلار است. این شاخص یک حمایت و خط روندی کلیدی برای بیت‌کوین بود که در ماه ژوئن (خرداد ماه) از دست رفت و تبدیل به مقاومت شد. اما چند روز پیش بود که با عبور قیمت از این خط روند، بار دیگر به حمایتی برای قیمت تبدیل شد. 

در بررسی تحلیل‌های آنچین، کاربر توییتری متریال ایندیکیتورز چشم‌اندازی متفاوت‌تر گزارش می‌کند. در حالی که در بازه‌ زمانی روزانه ضعف روند قیمت پیش‌بینی می‌شود، روندهای ماهانه همچنان ادامه بازیابی قیمت را منعکس می‌کنند. متریال ایندیکیتورز برای دنبال‌کنندگان خود در توییتر نوشت: «امکان اینکه در آینده نزدیک، میانگین متحرک ۵۰ روزه بار دیگر امتحان شود وجود دارد؛ اما این می‌تواند به این معنی باشد که هنوز به بیشترین قیمت ماهانه نرسیده‌ایم. حواشی را رها کرده و به نمودارها دقت کنید.»

    پس‌لرزه‌های فروش بیت‌کوین‌های تسلا

تحلیل‌گران دیگری نیز فروش بیت‌کوین‌های تسلا در اواسط ماه گذشته را بررسی کرده بودند. طی یک دوره چند روزه در ماه گذشته میلادی، جریان ورودی به صرافی‌ها افزایش یافته و بازارسازان (MM) بیش از ۶۳,۰۰۰ بیت‌کوین منتشر کردند. کی یونگ جو، مدیرعامل کریپتوکوانت، همان زمان در روز ۱۵ ژوئن (۲۵ خرداد) طی توییتی می‌نویسد: «بازارسازان در صرافی‌کوین بیس طی سه روز گذشته معادل ۶۳,۶۳۸ دلار بیت‌کوین به صرافی‌های متعددی چون بایننس و بیتفینکس ارسال کردند. این حجم از فروش به دستور کسی انجام شده است.» در همین حال، طبق داده‌های شرکت تحلیلی گلسنود، انتشار اخبار مربوط به این فروش هنوز تغییر قابل‌توجهی در مبادلات فروشندگان وحشت‌زده یا خریداران فرصت‌طلب ایجاد نکرده است. در عین حال، آنتونی اسکاراموچی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اسکای بریج کپیتال، در مصاحبه تازه خود با خبرگزاری سی‌ان‌بی‌سی اقرار کرده است که سرمایه‌گذاری او روی بیت‌کوین از دید کوتاه‌مدت اشتباه بوده است. با این وجود، دیدگاه بلندمدت او برای بیت‌کوین همچنان صعودی است. او معتقد است، اگر بیت‌کوین را در یک بازه زمانی یا چرخه ۴ ساله نگهداری کنید، می‌توانید سود خوبی از این ارز دیجیتال کسب کنید. همچنین به عقیده او، افزایش نرخ بهره به ضرر بیت‌کوین بوده است اما فدرال رزرو تا آخر سال می‌تواند سیاست‌های خود را تغییر دهد.


 

ارسال نظر