اعطای تسهیلات ۴ میلیارد تومانی به شرکت‌های حوزه فاوا

۱۴۰۰/۰۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۳۶۳

سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد: برای شرکت‌های حوزه فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات) حداکثر تا چهار میلیارد تومان تسهیلات داده می‌شود. به گزارش ایسنا، سامانه‌های «داشبورد عمومی و بستر بوم سرمایه ایران نوآفرین» و «درگاه یکپارچه زیست‌بوم نوآفرینی» امروز توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران رونمایی شد. سامانه ایران نوآفرین، بر اساس ماده ۱۱ مصوبه حمایت از شرکت‌های نوپا به عنوان درگاه واحد ارایه خدمات به زیست بوم نوآفرینی کشور حدود دو سال گذشته کار خود را آغاز کرد. از مهم‌ترین اهداف سامانه نوآفرین می‌توان به ایجاد پنجره واحد ارایه خدمات به حوزه نوآفرینی در کشور، تشکیل پایگاه داده یکپارچه و حمایت استراتژیک از توسعه کسب‌وکارهای نوپا اشاره کرد. هویت‌های کاربری سامانه ایران نوآفرین نیز عبارتند از: شرکت نوپا، تیم نوپا، شرکت‌های بزرگ رشد یافته، شتاب‌دهنده و مراکز رشد، سرمایه‌گذار، ارایه‌دهنده فضای کار اشتراکی، علاقه‌مند به دریافت اطلاعات، شخص حقیقی جویای کار و فرشتگان کسب‌وکار. در این میان خدمات ۱۲ گانه این سامانه نیز قابل ارایه و دریافت برای متقاضیان است که برخی از آنها شامل کد پستی فضای اشتراکی، پیشخوان مجوزهای کشور، سداد، وام اضطراری، ایران زمین و داشبورد آماری عمومی است.

   ارزشمندی داده‌های نوآفرین 

در اکوسیستم استارت‌آپی

امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات در به این مراسم به تکمیل داشبورد عمومی و بستر بوم سرمایه سامانه ایران نوآفرین/درگاه یکپارچه زیست بوم نوآفرینی پرداخت. وی با بیان اینکه وقتی در مورد شفافیت حرف می‌زنیم به‌طور غیر مستقیم به موضوع فساد نیز اشاره داریم، گفت: کارکرد اصلی سامانه ایران نوآفرین، ایجاد دسترسی آزاد به اطلاعات جهت ارتقای تصمیم‌گیری‌ها در سطوح مختلف است. ناظمی ادامه داد: داده‌های ارایه‌شده در ایران نوآفرین، برای تصمیم‌گیری در اکوسیستم استارت‌آپی کشور بسیار ارزشمند است و برای بخش دولتی و خصوصی این امکان را فراهم می‌سازد تا بتوانند به اخذ تصمیمات راهبردی بپردازند. تغییرات ایجادشده در این سامانه را می‌توان ابزاری جهت بهینه‌سازی وضعیت استان‌های کشور در حوزه استارت‌آپی به شمار آورد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران خاطرنشان کرد: داده‌های این سامانه می‌توانند به بخش خصوصی و دولتی برای فعالیت کسب‌وکارها کمک کرده و ادبیات مدیریت استراتژیک را شناسایی کنند. این ملاحظات در شناسایی وضعیت و موقعیت کشور در حوزه استارت‌آپی می‌تواند در برنامه‌های توسعه‌ای کشور مدنظر قرار گیرد. ناظمی با بیان اینکه این سامانه فقط کارکرد اطلاع‌رسانی ندارد بلکه ابزاری برای تصمیم‌گیری بهتر در حوزه استارت‌آپی است، تاکید کرد: داده‌های سامانه نوآفرین از اتلاف منابع که به واسطه تصمیمات نادرست اتفاق می‌افتد، جلوگیری می‌کند. وی با اشاره به راه‌اندازی بستر «بوم سرمایه» نیز گفت: این سامانه امکان ملاقات سرمایه‌پذیر و سرمایه‌گذار را در اکوسیستم نوآوری فراهم می‌کند و می‌تواند در تخصیص بسته‌های تشویقی مانند تسهیلات وام وجود اداره‌شده، کمک کند. به‌طور کل این پلتفرم به شناسایی بهتر سرمایه‌گذاری کمک ویژه‌ای می‌کند و امکان هدفمندسازی استفاده از منابع دولتی و کاهش امکان کلاهبرداری را در این فرآیند، فراهم می‌کند.

     شفافیت داده‌ها با داشبورد آماری عمومی

شهره ناصری، معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی فناوری اطلاعات با ارایه آماری در خصوص فعالیت‌های سامانه ایران نوآفرین اظهار کرد: این سامانه از ابتدای فعالیت خود تاکنون میزبان حدود ۱۰ هزار هویت و به عبارتی ذی‌نفع بوده که بالغ بر ۷۸۰۰ درخواست خود را در ۱۲ گروه‌بندی ارایه کرده‌اند، به‌طوری که سامانه یادشده، رشد ۳۸ درصدی در ثبت‌نام هویت‌های کاربری و رشد ۶۸۰ درصدی در میزان درخواست خدمات را تجربه کرده است. همچنین در میان شرکت‌های نوپای ثبت‌نام‌شده، بیشترین سهم متعلق به شرکت‌های فناوری اطلاعات با تخصیص ۵۰ درصد، سپس آموزش و یادگیری و بهداشت و درمان است. وی ‌با بیان اینکه در بخش بومواره سامانه نوآفرین، متقاضیان می‌توانند به صورت رایگان یا با تخفیف از خدمات شرکت‌های بزرگ استفاده کنند، گفت: دسته‌بندی خدمات در بوم‌واره عبارتند از خدمات امنیت اطلاعات، اپلیکیشن، مشاوره حقوقی و غیره که در مجموع ۳۶ شرکت خصوصی از هشت استان به آن متصل هستند که استان تهران با ۳۰ اتصال دارای بیشترین تعامل است. بررسی آمار ارایه‌شده حاکی است که تاکنون حدود ۵۰۰۰ ثبت‌نام در بومواره انجام شده است. معاون سازمان فناوری اطلاعات در مورد تسهیلات ویژه صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه حوزه فاوا خاطرنشان کرد: کلیه شرکت‌های با توانمندی بالا یا شرکت‌های غیر نوپای دارنده پروانه فعالیت از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی یا شرکت‌های معرفی شده توسط آنها که طرح معرفی کسب‌وکار آنها مرتبط با توسعه صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه شرکتی در حوزه فاوا بوده و حداقل ۵۱ سهام آنها متعلق به بخش غیردولتی باشد، می‌توانند حداکثر ۴ میلیارد تومان با نرخ بهره ۹ درصد و دوره تنفس و بازپرداخت تسهیلات ۳۶ ماه و پس از ۱۲ ماه دوره تنفس وام دریافت کنند. سقف تسهیلات برای شرکت‌های نوپا ۶۷۵ میلیون تومان، غیر نوپا ۲.۵ میلیارد تومان و نیز شرکت‌های با توانمندی بالا ۴ میلیارد تومان است. ناصری در مورد خدمات برتر این سامانه به خدمت بوم‌واره، ارایه کدپستی به شرکت‌های مستقر در شتابدهنده‌ها، مراکز رشد و فضاهای کاری اشتراکی و خدمت بوم سرمایه اشاره کرد و گفت: خدمت بوم‌واره به عنوان یکی از مهم‌ترین و جدیدترین خدمات سامانه ایران نوآفرین است که بستری را جهت تعامل شرکت‌ها با یکدیگر به وجود آورده است. در این طرح با حمایت دولت، شرکت‌های نوآفرین می‌توانند به صورت رایگان و با تخفیف از خدمات شرکت‌های بزرگ در بازه زمانی مشخصی استفاده کنند. در ازای ارایه این خدمات، شرکت‌های سرویس‌دهنده از دولت تسهیلات حمایتی دریافت می‌کنند. وی در مورد خدمت بوم سرمایه نیز گفت: خدمت «بوم‌‬ سرمایه» بستر تعامل بین 

سرمایه ‌گذاران و کسب‌وکارهای نوپا را فراهم می‌کند. این بستر با تسهیل فرآیند سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های نوآفرین اقدام موثری در توسعه زیست‌‬ بوم نوآفرینی است. در این خدمت از یک سو شرکت‌ها و تیم‌های نوپا با ارایه کلیات ایده‌های خود امکان همکاری با سرمایه‌گذاران تأییدشده سازمان فناوری اطلاعات را داشته و همچنین سرمایه‌گذاران با ثبت‌نام در سامانه ایران نوآفرین و دریافت تاییدیه آن، امکان مشاهده ایده‌های مطرح‌شده در تالار سرمایه‌گذاران و انتخاب ایده مناسب جهت سرمایه‌‬‌گذاری را خواهند داشت. معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی فناوری اطلاعات در خصوص جزییات داشبورد آماری عمومی بیان کرد: داشبورد عمومی، بخشی است که به نمایش داده‌ها می‌پردازد و ضمن ایجاد شفافیت در داده‌های ذخیره‌شده، دسترسی آسان و کاربردی را برای سیاست‌گذاران زیست بوم فناوری فراهم می‌کند.


 

ارسال نظر