۱۳۹۸/۰۴/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰

ضریب نفوذ اینترنت ۶۰ درصد شد

روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات| سازمان فناوری اطلاعات ایران، نتایج پنجمین طرح آمار‌گیری دسترسی خانوارها و استفاده افراد از فناوری اطلاعات را منتشر کرد. برمبنای این آمارگیری، ضریب نفوذ اینترنت در کشور به ۶۰درصد رسید.

نتایج پنجمین دوره از اجرای طرح آمارگیری دسترسی خانوارها و استفاده افراد از فناوری اطلاعات و ارتباطات مربوط به سال ۱۳۹۶ منتشر شد.پنجمین طرح آمارگیری دسترسی خانوارها و استفاده افراد از فناوری اطلاعات و ارتباطات به سفارش سازمان فناوری اطلاعات ایران در آبان ماه سال ۱۳۹۶ توسط مرکز آمار ایران اجرا شد و هدف از اجرای آن، جمع‌آوری آمار و اطلاعات مرتبط با دسترسی خانوارها به فناوری اطلاعات و ارتباطات و چگونگی استفاده افراد از فناوری اطلاعات براساس ۱۹ شاخص (نشانگر) توصیه شده توسط اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) بوده است.جامعه آمارگیری در این طرح، همه افراد عضو خانوارهای معمولی ساکن، گروهی و موسسه‌ای در مناطق شهری و روستایی در سال ۱۳۹۶ بوده و روش آمارگیری، نمونه‌گیری و آمارگیری از ۲۵۰۰۰ خانوار کشور و حدود ۱۰۰.۰۰۰ نفر بوده است.

رصد مقدار بی‌سابقه‌ای از گاز متان در مریخ

انگجت| مریخ‌نورد کنجکاوی سطح

غیر منتظره‌ای از گاز متان را در مریخ رصد کرده که مشابه زمین است. این گاز در نتیجه وجود حیات منتشر می‌شود و به همین دلیل محققان قصد انجام تحقیقات بیشتری دارند.

در تحقیقات مختلف نشانه‌هایی از وجود حیات در مریخ رصد می‌شود اما کشف جدید باعث تعجب برخی کارشناسان شده است.

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز مریخ نورد «کنجکاوی» سطح غیر منتظره‌ای از گاز متان را در هوای سیاره سرخ رصد کرده که مشابه زمین است. این گاز به‌طور معمول در نتیجه وجود حیات منتشر می‌شود. طبق اطلاعات به دست آمده از این مریخ‌نورد سطح گاز متان منتشر شده همچنان اندک و ۲۱ قسمت به ازای هر یک میلیارد است اما این رقم حدود ۳ برابر مقداری است که «کنجکاوی» در سال ۲۰۱۳ میلادی رصد کرد.اپراتورهای این مریخ نور از این کشف چنان شگفت زده شده‌اند که مطالعات معمول را متوقف کرده‌اند تا اطلاعات بعدی را رصد کنند. در ۲۴ ژوئن فردا اطلاعات جدید به زمین می‌رسد.البته هنوز مشخص نیست چه چیزی در سطح این سیاره متان تولید می‌کند. احتمال دارد این گاز در نتیجه وجود حیات میکروبی سطح سیاره به وجود آمده باشد اما از سوی دیگر واکنش‌های زمین گرمایشی یا فرار گاز متان از سطح نیز از دلایل احتمالی این رویداد است.اگر دانشمندان بتوانند وجود متان را تایید کنند چالش بزرگ‌تری برای مطالعات و جزییات آن به وجود می‌آید. مریخ نورد «مارس ۲۰۲۰» و ابزارهای آتی نشانه‌هایی از حیات را در سیاره بررسی می‌کنند. اما هیچکدام از آنها نمی‌توانند احتمال وجود حیات در سیاره را تایید کنند.

ماجراجویی زیرزمینی ربات‌ها

دیفنس‌وان| مقامات امریکایی قصد دارند برای بررسی و تهیه گزارش در مورد تونل‌های زیرزمینی، از ربات‌ها استفاده کنند.

«وزارت امنیت میهنی امریکا» (DHS) قصد دارد ربات‌هایی داشته باشد که می‌توانند در تونل‌های زیرزمینی مسیریابی کنند و اطلاعات خود را در اختیار مرکز فرماندهی بگذارند.هدف این سازمان، فرستادن ربات‌ها به تونل‌های زیرزمینی و مکان‌های دیگری است که حسگرهای ربات‌های دیگر در آنجا قادر به برقراری ارتباط نیستند. این ربات‌ها می‌توانند با رفتن به تونل‌های زیرزمینی، داده‌های مورد نظر را به دست آورند و انتقال دهند، عکس و فیلم تهیه کنند و نقشه‌ای برای رسیدن به این مکان‌ها ارایه دهند.در گزارش مربوط به این خبر آمده است: وزارت امنیت میهن امریکا مشتاق است قابلیت‌های ارتباط رباتیک را برای مشخص کردن ساختارهای زیرزمینی، تهدیدها و موانع احتمالی ارزیابی کند. محیط‌های غیر قابل دسترس، اندازه‌ها و شکل‌های گوناگونی دارند اما شباهت همه آنها، نداشتن سیگنال GPS و دور از دسترس بودن است.

استفاده از دوربین هوش مصنوعی برای مقابله با دزدان

انگجت| با نصب دوربین‌های هوش مصنوعی در هزار شعبه فروشگاه وال‌مارت در امریکا برای ردگیری سارقان به خصوص در زمان خروج از این فروشگاه‌ها تلاش می‌شود. استفاده از هوش مصنوعی برای حفظ امنیت پدیده تازه‌ای نیست. اما استفاده از دوربین‌های هوش مصنوعی و رایانه‌هایی برای بررسی تصاویر آنها با هدف شناسایی دزدانی که سعی می‌کنند در زمان خروج از فروشگاه‌ها اقلامی را به‌طور مخفیانه خارج کنند، هنوز چندان متداول نیست. فروشگاه زنجیره‌ای وال مارت قصد دارد در بیش از هزار شعبه خود از این فناوری استفاده کند. برنامه هوش مصنوعی مورد استفاده بدین منظور Missed Scan Detection نام دارد و اگر برای خروج کالایی از فروشگاه بدون اسکن شدن بارکد خرید آن تلاش شود، برنامه یادشده مسوولان فروش را از این موضوع آگاه می‌کند.البته باید توجه داشت که در برخی مواقع این رویداد به صورت سهوی و در اثر بی‌توجهی اپراتور فروش یا خریداران رخ می‌دهد و هوش مصنوعی یادشده قادر به تشخیص چنین موضوعی نیست.