ویروس کرونا؛ آزمون بزرگ تکنولوژی در قرن جدید

۱۳۹۸/۱۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۸۴۹

ویروس کرونا پس از ظهور در چین تاکنون ۸۲ هزار بیمار و ۳۰۰۰ قربانی را به جامعه بشری تحمیل کرده است. همزمان با تلاش گسترده برای جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر آن توسعه ابزارهای مدرن و مبتنی‌بر هوش مصنوعی نیز شتاب بی‌سابقه‌ای گرفته است. به گزارش دیجیاتو، فناوری‌های جدید نظیر دماسنج‌های مادون قرمز به تدریج در چین رواج پیدا کرده و هرروزه دمای بدن کارکنان با آنها سنجیده می‌شود. البته این تنها نمونه‌ای عادی است و در مقیاس کلان شاهد استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی علائم ابتلا به ویروس کرونا، یافتن بیماران جدید و ردیابی شیوع ویروس هستیم. ربات‌ها هم تعامل با بیماران بدون نیاز به ارتباط مستقیم با آنها را تسهیل کرده‌اند. ابزارهای نظارتی قدرتمند از جمله دوربین‌ها و پهپادهای مجهز‌به دوربین تشخیص چهره نیز در شناسایی افراد با نشانه‌های ابتلابه کرونا یا کسانی که بدون ماسک در نقاط پرخطر تردد می‌کنند، کارایی بسیاری داشته‌اند. از آنجا که چین منشأ ویروس کرونا و میزبان بیشترین بیمار است، جای تعجب ندارد که بیشتر این ابزارها در همین کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند اما این ابزارها هم مثل ویروس در حال رخنه به دیگر نقاط دنیا هستند.

   هموارسازی راه برای پهپادها و ربات‌ها

ویروس کرونا به‌شدت مسری است و به همین خاطر توصیه شده که ارتباط رودررو به حداقل برسد. انجام این کار در بیمارستان‌ها و اماکن عمومی باعث می‌شود بیمار ویروس را به دیگران منتقل نکرده و کارکنان حوزه بهداشت و از جمله پرستاران هم ایمنی بالاتری داشته و زمان خود را صرف کارهای مهم‌تر کنند. بهترین ابزار برای انجام اینکار ربات‌ها و فناوری‌های مبتنی‌بر واقعیت افزوده هستند که در برخی مراکز برای ضدعفونی اتاق‌ها، ارتباط با بیماران قرنطینه‌شده، دریافت اطلاعات حیاتی و حتی تحویل دارو و غذا به‌کار گرفته شده‌اند. برای مثال در سیاتل امریکا یک ربات برای درمان بیمار مبتلا به کرونا به کمک پزشکان آمده است. این ربات که گوشی پزشکی هم دارد به تعامل میان پرستاران و بیمار کمک کرده و ارتباط مستقیم آنها را به حداقل رسانده است. بیمارستان‌های چین ربات‌هایی را از شرکت دانمارکی UVD خریداری کرده‌اند که اتاق بیماران را به‌شکل کنترل از راه دور ضدعفونی می‌کند. این ربات همچنین زمین را با استفاده از نور فرابنفش پاکسازی می‌کند که اکثر باکتری‌ها و ویروس‌ها را از جمله کرونا را بین می‌برد. ماشین‌های خودران هم در ارتش مبارزه با کرونا به خدمت گرفته شده‌اند و یک شرکت تحویل بسته‌ها به بیمارستان را با استفاده از این ابزارها انجام می‌دهد. پهپادها که نوعی ربات پرنده محسوب می‌شوند هم در این کارزار جایی برای خود پیدا کرده‌اند. کمپانی MicroMultiCopter برای پایش اماکن عمومی، سمپاشی و تصویربرداری حرارتی از آنها استفاده می‌کند. دولت هم از این پرنده‌ها به عنوان ابزاری برای نظارت بر پایبندی شهروندان به قوانین قرنطینه استفاده می‌کند.

کمپانی‌های Metabiota و BlueDot پیش از شیوع ویروس کرونا با استفاده از هوش مصنوعی آن را پیش‌بینی کرده و به مشتریان خود هشدار داده بودند. سازمان بهداشت جهانی و مرکز کنترل و پیشگیری امریکا اما چند روز بعد از این شرکت‌ها به مردم درباره کرونا هشدار دادند. حالا از همین فناوری برای نظارت پیوسته بر پست‌های ارسال‌شده در شبکه‌های اجتماعی و تعیین میزان شیوع ویروس استفاده می‌شود. هوش مصنوعی در تشخیص و معاینه بیماران هم دستی بر آتش دارد. چندین بیمارستان در چین استفاده از نرم‌افزاری را کلید زده‌اند که در تصاویر سی‌تی‌اسکن به دنبال نشانه‌های کووید19 می‌گردد. همزمان شرکت‌های داروسازی با استفاده از پلتفرم‌های هوش مصنوعی به‌دنبال کشف درمان‌های احتمالی هستند. هوش مصنوعی می‌تواند مولکول‌های جدیدی را برای مبارزه با کرونا تولید کند یا از میان داروهای موجود در بازار، به دنبال درمان کووید19 باشد. شاید استفاده از هوش مصنوعی پیدا کردن درمان کرونا را تسریع کند اما تضمینی وجود ندارد که داروی کشف‌شده توسط این فناوری عملکرد بهتری در مقایسه با نمونه انسانی آن داشته باشد.همزمان با توسعه فناوری‌های جدید هوش مصنوعی به‌ویژه شناسایی چهره برای مقابله با کرونا، نگرانی‌های زیادی هم در رابطه با احتمال نقض حریم خصوصی افراد از طریق این ابزارها به راه افتاده است. مدل‌های جدید شناسایی چهره به‌مراتب قوی‌تر از گذشته شده‌اند و کمپانی‌های فعال در این حوزه شیوع کرونا را یک غنیمت برای فروش بیشتر به شمار می‌آورند. کمپانی چینی SenseTime نرم‌افزار مربوط‌به تشخیص چهره خود را به‌گونه‌ای توسعه داده که قادر به شناسایی افراد بدون ماسک است. شرکت Remark Holdingهم در توییتر مدعی شده نرم‌افزار آنها در شناسایی عدم استفاده افراد از ماسک عملکرد بهتری در مقایسه با کمپانی معروف بایدو دارد. نگرانی منتقدان از این پیشرفت چندان بی‌مورد نیست. تا همین چند ماه قبل دولت هنگ‌کنگ ناتوان از شناسایی افراد زیر نقاب بود و به همین خاطر پوشیدن ماسک در تظاهرات را ممنوع کرده بود، حالا اما برخی شرکت‌های چینی در گرماگرم شیوع کرونا به توسعه فناوری‌هایی متهم شده‌اند که امکان شناسایی افراد حتی در صورت پوشیدن ماسک را دارد. اسکرین‌شاتی که از یک ویدیو در مورد فناوری شناسایی چهره پاناسونیک به نام FacePro منتشر شده، از توانایی پلتفرم آنها در شناسایی افراد دارای ماسک حکایت دارد. ویروس کرونا همچنین شرکت‌ها را به سوی یکپارچه‌سازی سیستم شناسایی چهره با سامانه‌های تصویربرداری حرارتی سوق داده است. در این صورت شرکت می‌تواند ابتدا افراد با حرارت بدن بالا و مشکوک‌به بیماری را در میان جمعیت تشخیص داده و سپس هویت آنها را مشخص کند.

 

ارسال نظر