دنیای فناوری

۱۳۹۸/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۰۸۶

شماره تلفن 17 میلیون توییتری لو رفت

یکی از محققان امنیتی به نام ابراهیم بالیک در مصاحبه‌ای با سایت تک‌کرانچ گفت: در نسخه اندروید اپلیکیشن توییتر باگی پیدا کرده که توانسته 17 میلیون شماره را با اکانت‌های مربوط به آنها تطبیق دهد. به گزارش دیجیاتو، این باگ از طریق قابلیت آپلود مخاطبان در اپلیکیشن توییتر انجام می‌شود. بالیک می‌گوید: با وارد کردن شماره تلفن، اپلیکیشن داده‌های کاربری را باز می‌گرداند. قابلیت آپلود مخاطبان، اجازه آپلود لیست شماره تلفن‌ها با فرمت متوالی را نمی‌دهد، ولی این محقق امنیتی موفق شده با تصادفی کردن آنها و آپلود کردنشان، به اطلاعات حساب کاربری مربوط به شمار تلفن دسترسی پیدا کند. باگ مذکور کاربران کشورهای ایران، فرانسه، یونان، ترکیه، ارمنستان و آلمان را تحت تاثیر قرار داده که در بین آنها نام برخی از مقامات رسمی و سیاستمداران نیز به چشم می‌خورد. بالیک تاکنون این باگ را به توییتر گزارش نداده ولی به شکل مستقیم با برخی از کاربران تماس گرفته است. الی پاولا، سخنگوی توییتر می‌گوید: این شرکت گزارشاتی از این دست را جدی گرفته و به‌شکل فعالانه در حال بررسی این باگ است. این شرکت فعالیت اکانت‌هایی که از آنها برای دسترسی به اطلاعات کاربران استفاده می‌شده را مسدود کرده است. سال 2019، سال خوبی برای توییتر از لحاظ امنیت نبوده است. اواخر اردیبهشت ماه امسال باگ امنیتی در اپ iOS اطلاعات مکانی کاربر را بدون اجازه او در اختیار شرکت ثالث قرار می‌داد. اواسط مهر ماه امسال نیز این شرکت تایید کرد که از شماره تلفن کاربران برای اهداف تبلیغاتی استفاده کرده است. اخیراً نیز هکرها با هشتگ و نام کاربری بنیاد صرع، به کاربران مبتلا به صرع توییتر حمله کردند.

حمله هکری ۳۸هزار دانشجو را به صف کرد

به دنبال وقوع یک حمله هکری به دانشگاهی در آلمان، مسوولان این دانشگاه از ۳۸هزار دانشجوی خود خواستند تا برای تغییر کلمه عبور صف ببندند. به گزارش مهر، حمله بدافزاری به دانشگاهی در آلمان باعث شد بیش از ۳۸ هزار دانشجو، عضو هیات علمی و کارمند یک دانشگاه آلمانی همراه با کارت شناسایی خود در صف بایستند تا بتوانند کلمه عبور جدید خود را دریافت کنند. این رویداد در دانشگاه

 Justus Liebig رخ داده که در شهر گیسن آلمان واقع است. حمله بدافزاری مذکور تا بدان حد شدید بوده که واحد فناوری اطلاعات این دانشگاه تصمیم گرفت تا اطلاع ثانوی تمامی رایانه‌های سرور را خاموش و از دسترس خارج کند. در حال حاضر تمامی رایانه‌های دیگر این دانشگاه از اینترنت و تمامی شبکه‌های رایانه‌ای موجود جدا شده‌اند و برای اطمینان از عدم وجود آلودگی دو بار هم اسکن شده‌اند. همچنین کلمات عبور تمامی حساب‌های ایمیل دانشجویان، اساتید و کارکنان این دانشگاه تغییر کرده است. بر اساس قوانین آلمان، ارسال کلمات عبور ایمیل شخصی در صورت تغییر به حساب‌های افراد ممنوع است و این کار باید به صورت کاغذی انجام شود. لذا تمامی این افراد باید شخصاً بدین منظور به واحد فناوری اطلاعات دانشگاه مذکور مراجعه کنند.

سرمایه‌گذاری مایکروسافت برای امنیت آنلاین کودکان

مایکروسافت به دنبال سرمایه‌گذاری در یک شرکت انگلیسی با هدف تامین امنیت کودکان در زمان استفاده از فضای آنلاین است. به گزارش فارس، مایکروسافت از طریق سرمایه‌گذاری در شرکت سوپراوسام قصد دارد از فناوری‌های جدیدی برای حفظ امنیت کودکان در زمان استفاده از فضای آنلاین بهره بگیرد. سوپراوسام در سال ۲۰۱۳ تاسیس شده و بنیانگذار آن یک سرمایه‌گذار ایرلندی است. جزییات این توافق و ارزش مالی آن هنوز افشا نشده است. سوپراوسام فناوری‌هایی را به‌منظور ایمن‌سازی وب‌سایت‌ها در زمان استفاده کودکان ارایه کرده و محتوای نامناسب آنها و به‌خصوص تبلیغات مضر را بلوکه می‌کند. بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی از خدمات این شرکت استفاده می‌کنند که از جمله آنها می‌توان به دیزنی، نینتندو، ماتل و غیره اشاره کرد.

میلیاردها دلار خسارت به هندی‌ها با قطع اینترنت

قطع اینترنت هند در زمان اعتراضات سراسری به قانون شهروندی جدید این کشور، میلیاردها دلار به تجارت‌ بخش خصوصی هند ضرر زده است. به گزارش مهر، قطع اینترنت هند در زمان اعتراضات سراسری به قانون شهروندی جدید این کشور، میلیاردها دلار به تجارت هند ضرر زده است. دولت از قطع اینترنت برای آرام کردن آشوب‌ها در برخی ایالت‌ها استفاده کرده است. طبق محاسبات فرست‌پُست، اپراتورهای موبایل به‌طور میانگین در هر سه ساعت، یک میلیون دلار در هر کدام از ۲۲ محدوده عملیاتی خود از دست داده‌اند. یک گروه صنعت ارتباطات تلفنی به نام اتحادیه اپراتورهای موبایل هند (سی‌اواِی‌آی) تخمین زده که تجارت‌های دیگر در هر محدوده‌ای که اینترنت آن قطع شده است در همین ۳ ساعت، نیم میلیون دلار ضرر کرده‌اند. به‌علاوه نتیجه تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۸ توسط انجمن تحقیقات روی روابط اقتصادی بین‌الملل انجام شده بود نشان داد که قطع اینترنت بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ حدود ۳.۰۴ میلیارد دلار به اقتصاد هند ضرر زده است. از سال ۲۰۱۴ به بعد، هند بیش از ۳۵۰ بار اینترنت خود را قطع کرده که معروف‌ترین آن قطعی ۱۳۵روزه اینترنت منطقه جامو کشمیر بوده است.

 

ارسال نظر