مراکز داده کشور رتبه‌بندی می‌شوند

۱۳۹۸/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۳۹۱

سازمان فناوری اطلاعات و سازمان نظام صنفی‌ رایانه‌ای کشور، با امضای تفاهم‌نامه‌ای، تصمیم به رتبه‌بندی مراکز داده کشور گرفتند. طرح رتبه‌بندی مراکز داده در سال ۹۵ و طبق مصوبه‌ای در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصویب شد تا براساس آن کار رتبه‌بندی دیتاسنترها انجام شود، اما به دلایلی این مصوبه به اجرا در نیامد. حالا اما با پیگیری سازمان فناوری اطلاعات و با همکاری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، طرح رتبه‌بندی مراکز داده یا دیتاسنتر نهایی شده و فعالان این بخش می‌توانند با رتبه‌بندی و دریافت پروانه بهره‌برداری از امتیازاتی برخوردار شوند.

نشست خبری رتبه‌بندی مراکز داده، روز گذشته با حضور امیر ناظمی ، رییس سازمان فناوری اطلاعات کشور و محمدباقر اثنی‌عشری ، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور برگزار و تفاهم‌نامه همکاری مشترک در حوزه مراکز داده بین این دو سازمان امضا شد. امیر ناظمی در این نشست با بیان اینکه مراکز داده یکی از اجزای مهم در حوزه زیرساخت فناوری است، گفت: «با توجه به افزایش داده‌ها، نیاز به مراکز داده افزایش پیدا می‌کند، بنابراین لازم بود با توجه به مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، این مراکز داده رتبه‌بندی شود. دلیل اول اهمیت این موضوع، این است که چون در حال حاضر رتبه‌بندی برای این مراکز نداریم، کسی که می‌خواهد برای میزبانی داده‌هایش از مرکز داده استفاده کند، نمی‌داند کدام یک از این مراکز از استاندارد لازم برخوردارند و نمی‌تواند در بازار برحسب تفاوت‌های موجود انتخاب بهینه‌ای کند. مشکل دوم مربوط به افرادی است که خودشان مراکز داده دارند اما نمی‌توانند از امکانات دولتی، تعرفه‌ای و تشویقی استفاده کنند؛ از جمله اینکه برای مراکز داده، از قیمت برق تجاری یا خانگی استفاده می‌شود که قیمت بالایی را به آنها تحمیل می‌کند. مشکل سوم در بخش سیاست‌گذاری و مدیریتی است، اینکه نمی‌توانستیم داده‌های دقیقی داشته باشیم که چند مرکز فعال برای ارایه خدمات پردازشی وجود دارد و در برنامه‌ریزی‌ها ضعیف بودیم.»

رییس سازمان فناوری اطلاعات درباره تمایل استفاده سازمان‌های دولتی از دیتاسنتر خود به‌دلیل امنیت بیشتر اظهار کرد: «تعدادی از نهادها و سازمان‌های دولتی از گذشته تمایل به استفاده از دیتا سنتر خصوصی داشتند اما چون نهاد دارای مجوز و رتبه‌بندی وجود نداشت، از آن استفاده نمی‌کردند که بعد از رتبه‌بندی این شرایط فراهم خواهد شد.  در این مراسم همچنین محمدباقر اثنی‌عشری ، رییس نظام صنفی رایانه‌ای کشور با بیان اینکه ارزیابی مرکز داده از مسائل پرحاشیه و طولانی بود که اکنون به سرانجام رسیده است، افزود: ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که هر روز صدها ترابایت دیتا تولید می‌شود و این عدد به‌صورت نمایی در حال افزایش است. در سطح جهان دیتاسنتر و ذخیره‌سازی داده‌ها به صنعت بزرگی تبدیل شده و نرخ رشد دورقمی دارد. بعضی از کشورها حتی در GDP (تولید ناخالص داخلی) خود پیش‌بینی می‌کنند که بخشی از منابعشان را از طریق ذخیره‌سازی و انتقال دیتا تامین کنند. در ایران با توجه به توسعه کسب‌وکارها، دولت الکترونیک و شهر هوشمند به‌شدت نیازمند مراکز ذخیره‌سازی داده هستیم که بتوانند با استانداردهای قابل قبول و امن، داده‌های مردم که سرمایه‌شان به حساب می‌آید و منبعی برای تولید ثروت محسوب می‌شود را نگهداری کنند. البته این اتفاق تا الان نیفتاده و به‌صورت خودجوش در جاهای مختلف، مراکز داده‌ای شکل گرفته است.»

رییس نظام صنفی رایانه‌ای کشور با بیان اینکه فرصتی که در حال حاضر برای ارزیابی مراکز داده ایجاد شده، حالت انگیزشی دارد، افزود: «با این کار مراکز داده برای اینکه بتوانند در عرصه رقابت باقی بمانند، لازم است ارزیابی شوند و بر اساس قابلیت‌هایی که دارند، رتبه بگیرند و تفاوت‌شان را با بقیه به نمایش بگذارند و این فرصت می‌تواند موجب اصلاح ساختاری شود. ساختار رتبه‌بندی توسط سازمان فناوری اطلاعات صورت می‌گیرد اما دبیرخانه این کارگروه در سازمان نظام صنفی کشور تشکیل می‌شود تا کارها با سرعت و کیفیت بیشتر پیش برود.» وی درباره چگونگی استفاده از افراد متخصص مراکز داده برای حضور در کارگروه توضیح داد: «جلسات مختلفی را در این زمینه با تصمیم‌گیران داشتیم. به هر حال قوانینی بالادستی‌ای وجود دارد که امکان تغییر آن به راحتی فراهم نیست. ما از ابتدا معتقد بودیم در این کمیته باید افراد متخصص فعال در حوزه مراکز داده حضور داشته باشند و استفاده از نمایندگان اتاق اصناف، بازرگانی و تعاون که شاید در حوزه‌های دیگر‌آی تی متخصص‌تر باشند در چنین کمیته‌ای درست نیست، البته قرار شد برای حل این مشکل نمایندگان معرفی‌شده از این اتاق‌ها توسط سازمان بررسی و تایید شوند.»

 

ارسال نظر