ارایه خدمات بر بستر دولت الکترونیک افزایش می‌یابد

۱۳۹۷/۱۰/۱۰ - ۰۰:۳۴:۰۸
کد خبر: ۱۳۶۶۰۱
ارایه خدمات بر بستر دولت الکترونیک افزایش می‌یابد

گروه دانش و فن |مرجان محمدی|

 چندی پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از مزایای دولت الکترونیک در صفحه توییتر خود نوشت و از کاربران خواست تا دیدگاه‌های خود را در مورد خدمات الکترونیک با هشتگ خدمت آسان به اشتراک بگذارند . در این توییت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اولین خدمت دولت الکترونیک را صدور کارت هوشمند سوخت اعلام کرد و نوشت: امیدوارم این خدمات مورد رضایت مردم واقع شود .

طبق گفته وزیر ارتباطات پیاده‌سازی دولت الکترونیک مزایای زیادی را برای مردم و خدمت رسانی آسان به همراه داشته باشد و باعث صرفه جویی میلیاردی در تمام عرصه‌های خدمت رسانی شود .یکی از این خدمات که از آن به عنوان جایگزینی برای پول فیزیکی یاد می‌شود، پیاده‌سازی خدمات کیف پول الکترونیکی بر بستر دولت الکترونیک است که چند سالی در کشور رایج شده است ولی به دلیل برخی مشکلات امنیتی هنوز بطور کامل اجرایی نشده است و به نظر می‌رسد با راه اندازی دولت الکترونیک و ارایه خدمات به صورت الکترونیکی و افزایش امنیت در شبکه می‌توان در آینده از این نوع خدمات بیشتر استفاده کرد .

در این خصوص ناصر علی سعادت عضو کمیسیون تنظیم مقررات رادیویی وزارت ارتباطات با اشاره به دغدغه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شخص وزیر در خصوص صرفه جویی در چاپ عملکردهای مختلف و استفاده از پتانسیل‌های دولت الکترونیک گفت: با نگاهی به آمار شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) در شش ماه ابتدای سال جاری 2.5 میلیارد تراکنش از روی دستگاه‌های کارتخوان فروشگاهی انجام شده است. صرف نظر از تعداد تراکنش‌های مانده‌گیری که

450 میلیون و 172 تراکنش بوده است، به طور متوسط حدود 4 میلیارد رسید توسط این دستگاه‌ها چاپ شده است. با توجه به حجم 80 درصدی واردات کاغذ می‌توان گفت در اکوسیستم بانکداری ایران تنها در بخش چاپ رسید بیش از 3 میلیون دلار ارز از کشور خارج شده است که می‌توان با استفاده از رویکردهای جدید ارایه رسید به کاربران و استفاده از کیف پول و بسترهای الکترونیکی صرفه جویی ارزی نیز برای کشور داشته باشیم.

عضو کمیسیون تنظیم مقررات رادیویی وزارت ارتباطات استفاده و ایجاد چنین بسترهای مالی را فرصتی برای شبکه بانکی کشور دانست و گفت: فعالیت‌ شرکت‌های دانش بنیان در ایجاد بسترهایی برای اعتلای صنعت بانکداری و شفافیت در عملکرد مالی اشخاص و موسسات دولتی و خصوصی قابل ارزش است و می‌بایست از پتانسیل‌های جوانان کشور در این زمینه استفاده و حمایت کرد.

 وی در ادامه به اپلیکیشن‌های مالی که در این عرصه توسط شرکت‌های دانش بنیان طراحی و عملیاتی شده‌اند، ‌اشاره کرد و گفت: با یک حساب سرانگشتی متوجه خواهیم شد که با استفاده از چنین بسترهایی می‌توانیم مانع چاپ

4 میلیارد رسید کاغذی در کشور شویم .

همچنین در این خصوص عرفان مرادیان یکی از طراحان شبکه اجتماعی مالی کشور گفت:  مطابق تعریف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران کیف پول الکترونیکی ابزار پرداختی با قابلیت ذخیره پول الکترونیکی با امکان شارژ از طریق کارت یا حساب بانکی با پردازش الکترونیکی تراکنش‌ها به صورت برون‌خط از راه دور یا نزدیک است که با نام بوده و مبتنی بر فناوری‌های نوین ارتباطی مجازی یا مبتنی بر تراشه قابل ارایه است. این فناوری در مبادلات با مبالغ ریز کاربرد دارد و وابستگی مستقیم به حساب بانکی فرد ندارد.در ادامه ماندانا ابوالفتحی دیگر بنیان‌گذار این استارت‌آپ ایرانی ضمن بیان اینکه حجم تراکنش‌های پرداخت خرد در کشور بسیار بالا است و به هیچ‌وجه با حجم پرداخت‌های کلان قابل مقایسه نیست اظهار داشت: همگام با پیشرفت تکنولوژی روش‌های نوینی برای پرداخت شکل گرفته است که علاوه بر کاهش هزینه‌ها می‌تواند خدمات خوبی را به کاربران ارایه دهد، از همین رو اپلیکیشن‌های اینچنینی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در حال افزایش است و بسیاری از این کشورها با حذف پول فیزیکی روی به کیف‌های الکترونیکی آورده‌اند . وی گفت: کشورهایی چون اسپانیا، فرانسه امریکا و استرالیا با طراحی اپلیکیشن‌هایی که دارای خاصیت شبکه اجتماعی نیز است به عنوان سردمداران این عرصه معرفی می‌شوند.این اپلیکیشن‌ها دارای شفافیت‌های مالی هم برای افراد حقیقی و هم افراد حقوقی است .

 

ارسال نظر